Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilka kryddor har du alltid hemma??

  • Supermom70 26 juli 2009

    Vilka kryddor använder du regelbundet när du lagar mat?? Har rensat i mitt kryddförråd och inser att jag måste köpa nytt.. Är nyfiken på vilka kryddor som ni använder till vardags och vilka ni använder lite mer till fest...

  • Cassiopeya 26 juli 2009

    Hej! Efter salt är fyra/fem sorters peppar min vanligaste krydda, använder den på allt =) Bra att ha hemma är också chilipulver, mald vitpeppar och grovmald svartpeppar. Brukar försöka ha curry, oregano och basilika oxå till "barnrätterna" som pizza och spagettilåda. Till bakningen behövs kanel och kardemumma (Y) Den här sommaren har jag gått in för saftkok, och då använde jag hela nejlikor till rabarbersaften, mycket gott :p Örtsalt är också något jag upptäckt och använder ganska ofta =) Känner själv att jag behöver utöka mitt kryddförråd nu, använder ju alltid samma känns det som :'( Någon annan som har någon rolig, spännande krydda kanske?

  • Littlechef 26 juli 2009

    Oj väldigt mycket blir mitt svar xD

  • lena4 26 juli 2009

    Salt , grovmalen svartpeppar och grillkrydda är nog vanligaste hos mig .
    Jag är dålig på att använda färska kryddor.

  • The_mama97mia 26 juli 2009

    Salt- och pepparkvarnen är ju det som går varmt jämt... Basilika och örtsalt (Herbamare) kan jag svårligen vara utan. Ngt jag sällan eller aldrig använder är vitlökspulver eller dylikt. Koriander använder jag väldigt sällan också.
    På sommaren försöker jag använda färska örtkryddor, har några plantor.

  • gollan 1 augusti 2009

    Hej. Salt. pepparmix.paprikapulver.viltkrydda,grillkrydda,lökpulver.Använder vi mycket.
    men aldrig färska kryddor är för dålig på det.

  • kristin1979 1 augusti 2009

    Hej!
    Jag har märkt att återkommande kryddor för mig är (förutom salt och peppar) :
    paprikapulver, chillipulver, basilika, oregano och vitlök.
    Curry känns som ett måste att ha hemma och likaså muskotnöt, aromatkrydda och vaniljsocker.

  • mooseella 1 augusti 2009

    I stort sett alla kryddor som finns i sortimentet + lite hemlagade kryddblandningar. Flingsalt och nykvarnad peppar av flera slag.

  • Lenkan 1 augusti 2009

    Salt, grovmalen svartpeppar, vitpeppar, grillkrydda, persillade (underskattad blandning), citronpeppar och vitlökspulver är det som går åt mest. Mer sällan men också använt är timjan, rosmarin, pizzakrydda, dragon och en krydda importerad från Sicilien på torkad chili och vitlök

  • boz1965 1 augusti 2009

    Få se nu...

    Torkade:
    Svart- och vitpeppar, chilipulver, vitlökspulver, italiensk salladskrydda, oregano, timjan, aromat, fyra kryddor, piffi, paprikapulver, curry (olika sorter), fänkål, kardemumma (hel och malen), kummin, spiskummin, mald ingefära, stjärnanis

    Färska:
    Dill, persilja, basilika, dragon, timjan, oregano, koriander, salvia, rosmarin, chili, ingefära

    Jag har fler, men dessa är de jag använder mest.
    Salt är ingen krydda, därför finns det inte med i listan.
    De färska kryddörterna odlar jag i balkonglåda i köksfönstret.

  • kajsa36 2 augusti 2009

    Jag är lite av en kryddoman...
    har nog de flesta kryddor hemma...
    Men dom jag andvänder mest är..
    salt , vit och svartpeppar, aromat, grillkrydda, oregano, dill, örtsalt, vitlök och lökpulver...provencaliskaörter..

  • boz1965 2 augusti 2009

    Vad många inte tänker på är att salt inte är en krydda, utan en smakförstärkare.

  • Gul13 2 augusti 2009

    Salt ... som man inte får svara ... så klart.
    Svart och vitpeppar, citronpeppar, paprikapulver, curry och grillkrydda finns alltid hemma. Basilika, timjan och rosmarin finns alltid hemma i torkad form. Ibland finns de även i färsk form.

  • Okänd 2 augusti 2009

    Helt riktigt boz!
    Salt, (NaCl) kommer inte från växtriket och kan därför inte kallas för en krydda i vanlig mening.
    Men i vardaglig mening har väl ändå saltet en kryddas roll. Skulle heller inte vilja kalla salt för en smakförstärkre, det är ett ord med mycket dålig klang i mina öron! Det får mig att tänka på den så kallade 5:e smaken, E 621. Mononatriumglutamat eller MSG som det även kallas. Nej, salt kan inte kallas för en "smakförstärkare" Salt är en av de fyra naturliga smakerna, tillsammans med sött, surt och beskt. och man kan inte säga att salt förhöjer smaken på det man saltar, det blir helt enkelt saltare ju mera salt som tillsätts.

  • boz1965 2 augusti 2009

    Skrivet av Gul13 den 2 aug 2009

    Salt ... som man inte får svara ... så klart.
    Svart och vitpeppar, citronpeppar, paprikapulver, curry och grillkrydda finns alltid hemma. Basilika, timjan och rosmarin finns alltid hemma i torkad form. Ibland finns de även i färsk form.


    Klart att du får svara "salt" om du vill. :p
    Det var inte meningen att låta som nån sorts "Bror Duktig", men jag kunde bara inte låta bli. Ska försöka hålla mig i skinnet i fortsättningen. :D

  • boz1965 2 augusti 2009

    Jan-Gunnar: Jo, jag vill nog iaf kalla salt för smakförstärkare eftersom den har den rollen i många fall. T.ex. curry smakar, för mig, mer starkt, än just curry om den inte får tillskott av salt. De fina smakerna i curryn lockas fram av saltet. Bara för att ta ett exempel. Men sen ska man ju inte öerdosera saltet heller, mycket med tanke på hälsoeffekterna. Dessutom är det lättare att tillföra salt i efterhand, om man nu vill det, än att ta bort det om maten skulle bli för salt. Därför saltar jag gärna lite "för lite" än att det blir för salt och därmed oätligt.

  • Siga 2 augusti 2009

    Salt o grovmalen svartpeppar har jag alltid hemma. Är lite dålig på att använda andra kryddor, men är väldigt nyfiken på färska örter, ska skaffa mig en mortel. En krydda som ALDRIG kommer innanför mina väggar är grillkrydda, tycker den är riktigt otäck (min svåger har grillkrydda på nästan allt han äter - usch (N) :D

  • Okänd 2 augusti 2009

    Hej igen boz!
    Visst gör saltet underverk i maten. Men inte förhöjer det smaken på den. Saltet gör den enbart saltare!
    Det är precis som du säger, saltar man för mycket så är det kört. Hellre för lite, då går det alltid att fixa till det.
    Jag gravade en sikfilé i går, skall ha den på min födelsedag i morgon. Det skall bli halstrad gravad sik med dillstuvad potatis. Just till gravad fisk är saltet ett måste, men inte kan man säga att saltet är en smakförhöjare som gör att det smakar mera sik. Det är ju för att man vill ha sälta som saltet finns där!
    Visst kan vissa smaker framhävas tillsammans med lite salt, men inte att det skulle vara en "smakförstärkare".
    Förr var saltet en ren konserveringsmetod, det saltades både på kött och fisk. Har någon smakat kokt saltströmming? Eller streptorsk? Ingen av dessa maträtter kan tillagas och ätas utan att först ha vattnats ur. Här har inte saltet använts för sin "smakhöjande" effekt utan enbart för sin konserverande inverkan.
    Om man läser vilka ingredienser som ingår i fabriksproducerad mat så hittar man oftast ordet ”smakförstärkare” eller E-nummer från 620 till 650. Alla har gemensamt att de kallas för "smakförstärkare". De används enbart av en orsak, för att dölja undermåliga råvaror! Ett sätt för livsmedelsindustrin att tjäna pengar. Under den här benämningen ingår inte salt. Alltså kan inte salt kallas för ”smakförstärkare” enligt de regler som finns.

  • maithab 2 augusti 2009

    Jag har också rensat ur kryddskåpet nyligen och slängt allt vad smakförstärkare heter. Aromat innehåller ju i stort sett bara glutamater (=smakförstärkare).

    Jag satsar helt och hållet på baskryddorna och gör egna kryddblandningar.
    Vill man ha citronpeppar (som förresten innehåller mer salt än peppar och dessutom en massa andra tillsatser, t.ex. smakförstärkare) så är det ju bara att blanda till svartpeppar (mals från kvarn) och citronsyra eller citronsaft (på flaska eller från färsk citron).

    Många färdiga kryddblandningar innehåller tillsatser som man slipper om man blandar själv. t.ex. smakförstärkare och modifierad stärkelse. Dessutom innehåller en del socker. Och socker kan väl också ses som en krydda och som förstärker smaken på ingående ingredienser, men man vill kanske själv välja om det ska finnas med...

    Ett tips om man vill inspireras och göra färdiga kryddblandningar själv är att leta upp en kryddbutik på nätet (ex. Borgeby kryddgård) och kolla ingredienserna på t.ex. grillkrydda, eller tacokrydda. Det är inte så svårt att få till själv!

  • Okänd 2 augusti 2009

    Det finns guldkorn!
    Här kommer ett.

    http://krusmynta.jetshop.se/

    Här finns något man kallar "Gottlandssenap". Helt otroligt gott!
    Det är bara rena smaker och inga E-Tillsatser.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.