Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlök

  • Nettie 16 mars 2008

    Jag förvarar min vitlök torrt och mörkt i skafferiet, precis som den
    vanliga gula löken.

  • Feffy 16 mars 2008

    Här förvaras den i kylskåpet. Jag vet inte varför, har undrat många gånger varför den läggs i kylskåpet här hemma.

  • The_mama97mia 16 mars 2008

    Min vitlök ligger nog lätt tillgänglig, framme på bänken där jag har en skål med diverse grönsaker.
    Förr fanns det ngt som hette Vitlöksgömma - en sorts kruka som man skulle förvara sin vitlök i. Tror att den skulle stå i rumstemperatur, men löken gillar när det är mörkt. Det är väl därför som min vitlök gror så .....

  • Kicki8 16 mars 2008

    Har både en vitlöksgömma framme på bänken med påbörjade lökar, och en vitlöksfläta hängade i köket där jag plockar eftersom. Hemodlade vitlökar är inget problem att förvara på detta sätt( i fläta) nästan tills nästa skörd är klar.(Y)

  • jas65 16 mars 2008

    Den ligger framme i köket bland alla andra grönsaker och lökar.
    Den kan förvaras upptill 14 dagar så här hemma. Men vi köper mycket olika sorters lökar och allt förvaras på köksbänken.
    MVH
    Höfta mera
    Anders

  • The_mama97mia 16 mars 2008

    alltså till exempel tomater - MÅSTE ju bara ligga i rumstemp - likaså avokado som jag vill ska mogna på
    gurka mår inte bra av för mkt kyla
    till exempel.... isbergssallad däremot (därav namnet???? eh???) vill nog gärna ligga kallt

  • zonale 16 mars 2008

    Kylskåpskalla tomater är inte goda och ska förvaras i rumstemperatur enl mig. Detsamma gäller avokado och vitlöken som däremot ska ligga mörkt.

  • monel 16 mars 2008

    Jag har en vitlöksgömma som står framme, det är bara några små hål och den står ganska mörkt och det funkar jättebra trots att vi inte äter så mycket vitlök.

  • evaldo 16 mars 2008

    Jag förvarar all lök i svalen.

  • snutten 16 mars 2008

    Jag har också en vitlöksgömma till min vitlök -äter mycket vitlök, till nästan allt :p

  • MrVan 16 mars 2008

    På fläta, nära spisen!!! Hinner aldrig bli gammal här, hehe ;-)

  • Ketronya 16 mars 2008

    Torrt och mörkt i skafferiet i en liten kruka :)

  • Gunn57 16 mars 2008

    Jag har en vitlöksgömma med små hål i Den står framme på bänken
    Det fungerar bra tycker jag

  • irrevirre 16 mars 2008

    Har också en vitlöks"kupa" i typ terracotta och den står bland specerivarorna. Tomater alltid i en glasskål på bänken. Både snyggt och så smakar dom absolut bäst så.

    En del (ganska många) förvarar bröd i kylen(!) men då åldras brödet dubbelt så fort.... ungefär ....

    Ja, det är inte lätt det här med var det skall förvaras alltid.

  • hansdotter 16 mars 2008

    All lök i skafferiet tillsammans med potatis m.m.

  • Snorkfroken 16 mars 2008

    Jag förvarar vitlöken i kylskåpet då jag numera köper vitlök på tub :D

  • The_mama97mia 16 mars 2008

    intressanta frågor.... jag har inget skafferi tyvärr.
    får sätta saker på olika höjd i kylen, typ en ägg kartong längst ned.
    Jag saknar verkligen en "sval" eller ett kallskafferi. Har ju haft det förr, men i moderna bostäder så...
    finns inte!
    Jag saknar över huvudtaget plats att förvara mjöl, o annat...
    tycker att min bostad är gjord för såna som lagarmat via telefon = ringer hem pizza

  • Ekorrungen 17 mars 2008

    Jag har vitlöken i skafferiet.

  • JennyV 17 mars 2008

    all min lök ligger längst ner i kylskåpet, gammal vana. Potatisen där emot har jag i skaferiet men det är för varmt så potatisen hinner gro. Ska kanske förvara den i kylskåpet?????

  • qlas 17 mars 2008

    Jag planterade min vitlök i en kruka på köksbänken. det blir perfekt att klippa i de strån som kommer upp i tex mos (H)

    tomater, paprika hör till varmfruk .
    alla sorters lök till kallfrukt
    jobbar på ikas lager så förvarars det iaf där

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.