Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Min inköpslista för julen. Vad har jag glömt? Stressen gör mig förlamad.

  • Tillberga 15 december 2010

    hur många är de som skall ha mat??? Ett helt regimente? I så fall KNYTIS {question}

    men man MÅSTE ju inte ha allt på ett julbord
    vem kan äta så mycket mat
    Köttbullar, prinskov o skinka
    en burk sill och lyckan är gjord
    sen lite ris ala malta på de
    och ingen får ont i magen

    kaffe och en kaka bara......
    glögg till tomten

  • sarasimon 16 december 2010

    En lite sen hälsning till dig...tycker du ska ha "knytis", att alla bidrar med något, vi brukar göra så och mina släktingar tycker det är roligt när de får vara delaktiga. De vet oftast vilket jobb det är om man ska stå med ALLT själv!!
    Ha en riktigt lugn och fridfull jul!

  • Sockertroll1 18 december 2010

    Hej och tack för era inlägg.
    Jag har nu massor av saker att lägga till. {sweat}Tyvärr är jag en riktig matmamma så det går inte att ändra på. Svårt att få en gammal hund att sitta ni vet....
    Men visst ska mina släktingar få bidraga lite.{eat}
    Jag är gastrobypass opererad och kan därför bara njuta lite av alltihopa. Men tur är det.....{drool}
    Värst är städningen.
    JUL STÄDNING SUGER som mina barn säger.

    Men lutfisk äter 3 st av mina släktingar inklusive mig, så den stryker jag och satsar på inkokt lax i stället. Lax gillar flera. Sill kan inte jag vara utan så det blir det. Så att Leila gjorde några spännande varianter i veckan på tv . Någon av dessa ska jag prova.
    Till julskinkan har vi alltid massor av olika sorters knäckebröd ett vitt jul bröd från Gimo är favoriten. Sedan brukar vi ha julkryddat knäcke. Ingen är särskilt sugen på mjuk vörtlimpa. Men den brukar vara med ändå. Rödbetsallad vill jag göra själv i år ingen större åt gång på den köpta. Jag ska försöka hitta ett gott recept. Så har ni något tips så tar jag tacksamt emot dem. Svagdricka är också ett måste samt julmust och ägghalvor.

  • brunstrom 19 december 2010

    Kära stressade, framför allt SLUTA stressa! Ta ett djupt andetag, sätt dig ner och tänd ett ljus! (A)

    Behövs verkligen all julmaten? Tänk på alla rester som blir över.

    Ta hjälp av familjen, sätt er ner med papper och penna, skriv upp det som MÅSTE? göras och fördela dessa mellan er. Titta gärna i kokboken eller en veckotidning, där finns jättemånga tips och recept.

    Som sagt ta det lugnt! då blir julen dessto bättre. Frid och ro och en fröjdefull jul önskar jag er.

  • MosterNettan 19 december 2010

    Skrivet av brunstrom den 19 dec 2010

    Kära stressade, framför allt SLUTA stressa! Ta ett djupt andetag, sätt dig ner och tänd ett ljus! (A)

    Behövs verkligen all julmaten? Tänk på alla rester som blir över.

    Ta hjälp av familjen, sätt er ner med papper och penna, skriv upp det som MÅSTE? göras och fördela dessa mellan er. Titta gärna i kokboken eller en veckotidning, där finns jättemånga tips och recept.

    Som sagt ta det lugnt! då blir julen dessto bättre. Frid och ro och en fröjdefull jul önskar jag er.[/quote

    (Y)

  • Sockertroll1 19 december 2010

    En sak att stryka från att göra listan!
    Nu har jag gjort 3,6 kg köttbullar. Det kan låta mycket, men då får familjen det till söndagsmiddag också. Då kan man stryka det från listan. {sweat}
    Men mycket återstår ännu. Men jag ska försöka ta det lite lugnare. Men det är tyvärr något jag har svårt med. Jag borde gå på stresshanteringkurs ,som jag så ofta sagt till mig själv.

    I år använde jag receptet från Matklubben (stina 1962). Ett där man kan göra frikadeller som man kan frysa och sedan steka upp under julen. Det var senap i dem som tonårs dottern rynkade på näsan åt, så det lär bli mer över åt oss andra. Jätte goda tyckte jag i alllafall. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.