Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad blir det till nyår för gott????

  • Matvagott 28 december 2008

    Har bara en liten fråga ..
    Vad blir det till nyår för mat?
    1 ,2 eller3 rätter???

    GOTT NYTT ÅR...

    Själva ska vi ha gratinerad hummer
    Inbakad fläskfilé med vitlöksmojs o hasselbackspotatis och rödvinsås o bearniessås
    amerikansk ostkaka med bär

    Bara lite nyfiken.....
    Kanske lite tips till nästa år....

  • Penne 28 december 2008

    Här blir det tvårätters kan man väl kalla det. Kommer att ha mingel och snittar först, men vad för snittar eller plock jag ska ha har jag ingen aning om! :'( Sen blir det marinerad fläskfilé som jag tror ska vara kall. Vi har inte riktigt bestämt alla tillbehör och så till den heller... Efterrätt blir pannacotta i tre lager, vanilj, hallon och choklad. :p

  • Lillangbg 29 december 2008

    Är bortbjudna på nyår, så jag vet inte riktigt vad det blir för mat..
    Tre rätters blir det i alla fall och dessertens lott har fallit på mig.

    Jag tänkte göra något i stil med portionspajer fyllda med exotisk frukt som serveras med lite glass och en klick apelsinfromage.

    Problemet jag har är bara det att jag inte vet om jag ska göra vanlig pajbotten eller en smördegsbotten då jag inte tänkt mig att grädda pajerna utan tänkt att ha "rå" färsk frukt i.
    Någon som har ett förslag?

  • lillawe 29 december 2008

    Jag tänker bjuda mina vänner på mingel med, Löjromstoast, Renmousse toast, Till det en Dry Martini...(L)
    Gratinerad hummer, sedan blir det en soppa på buljong med strimlade grönsaker till det ett knäckebröd på örter.
    Huvudrätten blir en renfilé, stekt ripa, potatisbakelse, lingonsås, stekt svart trumpetsvamp och "färska" hjorton.
    Efterrätten blir en Gino. :D

    Nattvickning en gubbröra(Y)

  • Vickan73 29 december 2008

    Vi ska nog faktiskt grilla ute på kolgrillen! :D Gjorde det förra nyår och satan va gott det var! (Y) Till det blir det nog potatisgratäng el potatissallad och grönsallad och nån god efterrätt... Lite somrigt jag vet.. men gott! (L)
    Passar på att önska alla ett GOTT NYTT ÅR! :D(Y)

  • Lenkan 29 december 2008

    Det blir stekt kycklingfilé med fyllning av parmaskinka och mozzarella och till efterrätt två-lagers pannacotta, mjölchoklad och vit choklad med hallonsås till

  • Roskerstin 29 december 2008

    Har äntligen bestämt nyårsmenyn efter vånda, men i natt klarnade det. Det är våra bästisar som kommer så vi blir bara fyra. Till förrätt blir det kräftcocktail innehållande kräftröra smaksatt med pepparrot och som blandas med avocadobitar och tomatköttbitar, en skål bottnas med sallad sedan hela härligheten över med några dillkvistar och serveras med brödkrutonger.Till varmrätt ska vi ha lite lyxigare fiskgratäng på torskryggbitar och gratängsås med bl a vin och hummerfond, sparris läggs på fisken och sist garneras med svart kaviar. Efterrätten blir vit chokladpannacotta med färska bär, jag tänker ta blåbär och servera med en hallonsås. Önskar också alla ETT GOTT NYTT MATÅR!

  • The_mama97mia 29 december 2008

    japp.. vad mkt gottigt alla ska göra!
    Här har vi mer dragit upp riktklinjerna,
    till förrätt blir det ngt med pilgrimsmusslor, räkor m.m.
    Huvudrätt oxfilé, kantareller, potatisgratäng
    efterrätt glassvariant med färsk frukt till

    sen ska vi käka kräftor o ostbricka senare -...

    Kommer rulla ut på altanen o titta på fyrverkerier sen.
    *ler*

  • LEDIVO 29 december 2008

    Hos mig blir det varm välkomsdrink gjord på äppelcider, socker, kanel och sedan spetsad. Den serverar vi tillsammans med Sesambröd. Recept finns hos guardianlinda.
    Till förrätt ska vi prova Räk- och laxrulle. Recept finns hos lillawe.
    Varmrätt blir planka med struts eller oxfile, potatismos, bearnaisesås, färska champinjoner, tomat och sparris.
    Efterrätt blir en smarrig chokladtårta med kräm och grädde på efter ett recept jag nyligen fick av en kollega. Ska dekorera den som en klocka som visar fem i tolv.
    Ska försöka komma ihåg ta bild och lägga in receptet efter nyår.
    GOTT NYTT 2009 på er alla!

  • Linlock 27 december 2009

    Vad ska ni äta till nyår?
    Jag ska laga förrätt och efterrätt och grannen vi firar med fixar hjortfilé till varmrätt. Till förrätt blir det nog blåmusslor eller gratinerad hummer (beror på vad det kostar..) Men nu är det så att jag är ingen efterrättsmänniska... jag gillar inte choklad och inte så mycket sötsaker överhuvudtaget... Någon som har nåt tips? Fruktsallad i all ära men det vore roligt att "göra" något..

  • cawn 28 december 2009

    Sitter och letar tips till förrätt.Vi har lite omvänt hos oss för vi äter gratinerad hummer till HUVUDRÄTT.Det måste vara något lätt och gärna något man kan dricka ett vitt gewurstramminer till.Efterrätten blir bourbonchokladmousse och marinerade apelsinklyfter.Är det någon som har ett bra förslag på förrätt?

  • JennyV 28 december 2009

    Här är vi bortbjudna på nyår och vi skulle inte ha med oss någonting (H) Jo, någon madrass och kanske något täcke.... (Y) Sen ringde de och frågade om vi ville stanna tills på lördag och varför inte, det behöver vi efter en sådan jul!!!

  • Schnitt 28 december 2009

    Detta året blir vi fler än vad stolar finns runt bordet, så vi ska ha en massa goda tapas och meze från hela vaarlden ^
    INGEN jäkla toast skagen i år heller! Verkar va det enda folk kan laga till nyår som förrätt, hur gott det än må vara så e det den tråkigaste traditionen som finns.

  • Ditte1 29 december 2009

    Hej!
    I år ska vi på en 30-årings födelsedagsfest med 40 andra personer och jag ska ta med mig något gott och trevligt till buffébordet. Ett förslag som sonen flickvän, tillika jubilaren, gärna vill ha med är någon rätt gjord på älgkött. Eftersom det är många i gänget som är vegetarianer men som äter älgkött så bör jag hörsamma hennes önskan. Jag tycker att det är lite tråkigt att komma med en sedvanlig tjälknöl - igen - så behöver jag tips på mer fantasifull tillagning av en älgstek.:'( Jag tar även gärna emot förslag på någon festlig vegetarisk rätt att ha på buffébordet:)
    Jag behöver ju "impa" lite med min kok-konst , ju....(Y)

  • Mistys 29 december 2009

    Köttgryta med aprikos och vitlök

    Funkar det med en gryta så kan jag varmt rekomendera denna. Festlig, mycket god och annorlunda. Deffenitivt något att impa med. Passar med ris,potatis eller bara en sallad på ett buffebord. Såååå god. Till vegetarianerna skulle jag göra Samosas ( finns säkert något bra recept här på mk) Piroger som är så goda att icke vegetarianerna nog kommer att ha svårt att låta bli dom. Lycka till (L)

  • Linlock 29 december 2009

    Jag har nog bestämt mig för champagnesorbet till efterrätt men då tänkte jag att man kanske vill ha nåt riktigt "kladdigt och sött" till kaffet lite senare efter en sån lätt dessert. Men jag är ju urusel på kakrecept! Nån som kan hjälpa mig? Vill inte göra kladdkaka det ska kännas lyxigt...

  • hemlagat 30 december 2009

    Skrivet av Linlock den 27 dec 2009

    Vad ska ni äta till nyår?
    Jag ska laga förrätt och efterrätt och grannen vi firar med fixar hjortfilé till varmrätt. Till förrätt blir det nog blåmusslor eller gratinerad hummer (beror på vad det kostar..) Men nu är det så att jag är ingen efterrättsmänniska... jag gillar inte choklad och inte så mycket sötsaker överhuvudtaget... Någon som har nåt tips? Fruktsallad i all ära men det vore roligt att "göra" något..


    Ett tips är att göra varm fruktsallad, använd gärna lite mjukare frukter som banan, mango, apelsin o.s.v. häll över nötter eller frön, honung eller sirap( beroende på vad frukt du har, kan annars bli för sött) vill man kan man ha över lite hackad vit choklad. servera med glass.

  • hemlagat 30 december 2009

    Räkcoktail, lax med fetosttäcke serverat med broccoli- och grönkålsgratäng, grillad tomat. efterrätt blir pannacotta av vanilj och choklad med sommarens skogshallon.

  • Okänd 30 december 2009

    Jag skall komponera ihop en skaldjursfantasi. Det blir gratinerad hummer som kronan på verket. Med finns även krabben från Kamchatakrabba, havskräftor, vanliga krabbklor, färska räkor, rostat bröd mm.mm. Som dryck blir det ett underbart mousserande vin, Procceco Larobinia.

  • Wilmslow 30 december 2009

    Vi ska ha nykokt hummer till förrätt med citron och majonnäs, sedan blir det hälleflundra med små kokta potatisar, sparris och någon sås av något slags (hollandaise eller citronsmör). Till efterrätt vaniljglass med tre olika såser (choklad, kola och hallon) som man får välja själv vilken man vill ha. Och så champagne förstås rakt igenom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.