Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bönor kikärtor i bröd?

  • redd 16 februari 2009

    Kom på en kanske lite knäpp ide.

    Bakar surdegsbröd varannan vecka och anser att man skall bli mätt av bröd så gör ett surdegsbröd med massa frön, kärnor och dylikt i. Och har även haft i bl.a. morötter, potatis etc.

    Men nu kom jag på att i en balanserad kost skall man ju även få i sig ganska mycket protein och det skulle ju vara ganska smidigt om man kunde få i sig det genom mackan. Min ide var att helt enkelt koka t.ex. kidneybönor/kikärtor och köra det i mixern till en pasta och sedan blanda i det i degen.

    Frågan är ju vad som händer, följande frågor:

    1. Vad händer med näring&protein? Blir det förstört är det ju inte värt besväret.
    2. Hur påverkar det jäsningen? Vill inte gärna bli stående med en deg som vägrar jäsa..
    3. Hur mycket kan man ha i, i förhållande till viktprocent?
    4. Är det någon som har provat och har några andra tips?

  • Six 16 februari 2009

    Hej!

    Det här stod det om i ICA Buffe för ett tag sedan (flera år troligen), ett gäng hemkunskapslärare tror jag att det var bakade bröd med baljväxter mixade med vatten som degspad. Skulle hjälpa bla. vegetarianer att få i sig lite extra protein. Jag har testat med både röda linser och borlottibönor (använde färdiga från burk) och kan konstatera att

    1) man höll sig mättare längre på detta bröd än annat
    2) det jäste som vanligt
    3) jag ersatte ca 1/3 av ursprunglig mängd degvätska med bönor
    4) det blev jättegott! Röda linser i degspadet, en riven morot, lite russin och enbart vetemjöl special blev bäst av mina hittillsvarande experiment!

  • Six 16 februari 2009

    Ett litet ps:

    rekommenderar inte kidneybönor om du inte vill få ett bleklila bröd...

  • Gnurf 17 februari 2009

    Hej redd!! Jag bakar oxå med en stor mängd frön, kärnor, grova mjölsorter, keso, kesella, A-fil, rivna rotfrukter såsom morot, selleri, palsternacka för att berika mitt matbröd och öka näringstätheten. Har aldrig testat baka med baljväxter...så återkom gärna med dina erfarenheter....(Y)

  • kattgnag 3 september 2009

    Skrivet av redd den 16 feb 2009

    Kom på en kanske lite knäpp ide.

    Bakar surdegsbröd varannan vecka och anser att man skall bli mätt av bröd så gör ett surdegsbröd med massa frön, kärnor och dylikt i. Och har även haft i bl.a. morötter, potatis etc.

    Men nu kom jag på att i en balanserad kost skall man ju även få i sig ganska mycket protein och det skulle ju vara ganska smidigt om man kunde få i sig det genom mackan. Min ide var att helt enkelt koka t.ex. kidneybönor/kikärtor och köra det i mixern till en pasta och sedan blanda i det i degen.

    Frågan är ju vad som händer, följande frågor:

    1. Vad händer med näring&protein? Blir det förstört är det ju inte värt besväret.
    2. Hur påverkar det jäsningen? Vill inte gärna bli stående med en deg som vägrar jäsa..
    3. Hur mycket kan man ha i, i förhållande till viktprocent?
    4. Är det någon som har provat och har några andra tips?


    Nu är jag lite nyfiken - har du testat tipset du fick?
    Om du har - Hur gick det??
    Är själv väldigt intresserad av att göra samma men inte kommit dit än. Annars är det väl jag som får testa då...:p

  • gladavmat 3 september 2009

    väldigt spännande, väntar också på vidare resultat (Y)

  • mormums 6 september 2009

    Kikärtsbrödet är min personliga favorit. Bakar det ofta. Lättbakat. Jag gör alltid dubbel sats.
    Sök på "Baljväxtbröd" på ICA´s hemsida så hittar du det.

  • Lenael 14 september 2009

    Hej gillar inte kikärtor annars.
    Men i ica:s bröd med baljväxter
    använder jag just mixade kikärtor.
    Toppengott och mättande bröd.
    Rekomenderas.(Y)

  • monac 15 september 2009

    funkar utmärkt att ha i bönor i degen...återkommer med recpet!
    Fast det är inte på surdeg tyvärr utan bikarbonat...men det blir hur bra som helst!:)

  • monac 15 september 2009

    Jag har ett jag brukar göra, allt röres bara ihop, ingen jäsning eller annat, supergott och håller länge.

    2 dl grahamsmjöl
    2.5 dl fyrkornskross
    5 dl dinkelmjöl
    3 dl rågsikt
    1 dl vetegroddar
    1 tsk havssalt
    4 tsk bikarbonat
    5 msk ströbröd
    1 liter A-fil
    0.5 dl sirap

    Ugnen på 175 c.
    Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.
    Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.
    Grädda ca 100 minuter.

  • enAnnan 15 september 2009

    Det här receptet som jag lagt in här bakar jag titt som tätt (med variationer).
    Proteinet blir högre och det är bra för min son med diabetes. Riktigt gott är det oxå (Y)

    Kikärts/lins/sojabönsbröd

  • Tjosa 17 september 2009

    Skrivet av mormums den 6 sep 2009

    Kikärtsbrödet är min personliga favorit. Bakar det ofta. Lättbakat. Jag gör alltid dubbel sats.
    Sök på "Baljväxtbröd" på ICA´s hemsida så hittar du det.


    Jag håller med :p(Y) Kikärtsbröd är helt enormt gott och samtidigt nyttigt. Jag kör "Fröken Fräken" receptet.
    Ska nog prova det i min nyinköpta bakmaskin, det blir säkert gott
    // Annica

  • TM 18 september 2009

    Jag provade icas kikärtsbröd häromdagen,wow ,mina ungar älskar det + att det är nyttigt och mättande.

  • Peter_Stompare 2 oktober 2009

    Brukar blanda i sojamjöl, det gör att brödet blir saftigare och att man blir proppmätt på en smörgås.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.