Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

buffebröd

  • ewis57 16 maj 2011

    Hej! har någon tips på ett gott bröd till studentbuffen som kan bakas i god tid innan och frysas? Många bröd är endast goda nybakade.
    Mvh E-L

  • The_mama97mia 16 maj 2011

    Jag skulle göra ett surdegsbröd, eller ett surdegsliknande bröd. Det håller sig ju fräscht mkt längre än vanligt bröd och går utmärkt att frysa.

    Detta är ett skållat lantbröd som är mycket gott, men blir ju inte som ett brytbröd, också saftigt och gott efter infrysning.
    Franskt bondbröd (Mikes bröd)

    Annars finns en del recept där man gör en "poolish" som fördeg, inte riktig surdeg men nästan, blir toppen.

  • Bumbis 16 maj 2011

    Gör ett vanlig matbrödsdeg av vetemjöl (gärna special) och rulla små frallor som läggs med 1 cm mellanrum på en plåt. Jäs som vanligt och pensla med ägg. Nu kan du lägga på olika frön på bullarna tex, sesam, vallmofrö både vitt och svart, solrosfrö och icke att förglämma riven ost. Det blir väldigt snyggt när det är blandat och gästerna kan välja det dom gillar bäst. Baka i ugnen och du har ett jättefint buffebröd som bara är att bryta av. Detta gör jag ofta till olika högtider, gran till jul, kyckling till påsk, kräfta till skivan. Går utmörkt att frysa. Är du ingen van bakare har Kungsörnen färdiga mixer där du bara tillsätter vatten och jäst.

  • marwis 16 maj 2011

    Lättbakat solrosbröd
    Detta bröd kan du frysa i bitar eller helt. Det är jättegott fast det varit fryst. Om du vil kan du ta havssalt på samtidigt som solrosfröna.
    /Marie

  • mattjejen 16 maj 2011

    Det här e suveränt att göra till en buffé. Lätt att baka å gott. Funkar bra att frysa också.
    Vallmo rutor

  • zudette 16 maj 2011

    Jag skulle baka
    Focaccia bröd

    Ett gott bröd som du lagar i mindre långpanna - Det blir ett bra bröd att dela och skiva i lämpliga bitar och vackert att lägga upp i en korg på buffébordet! Superenkelt och gott! Jag brukar göra en enkel smaksättning med flingsalt och basilika/oregano! Blir superbra! Det här brödet går också bra och frysa och är nästan som nybakt när man tinat det! =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.