Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dinkelbröd med bara dinkelmjöl?

  • Jasminek 13 februari 2009

    Jag har sökt och sökt efter ett gott och enkelt dinkelbröd med endast dinkelmjöl som mjöl. Allt jag hittar har alltid med vetemjöl ( vilket jag absolut inte vill ha).

    Om det är någong som har ett gott och enkelt bröd gjort på bara dinkelmjöl, så vore jag tacksamt om jag kunde få ta del av det receptet.

    Mvh. Jasmine :)

  • monac 13 februari 2009

    jag bakar på BARA dinkel och de går hur bra som helst:) ökar lite på jäst mängden.(eftersom jag har mycket frön och nötter i)
    Vet inte om det är korrekt men de blir bra resultat i vart fall.

  • Okänd 13 februari 2009

    Karins kalljästa dinkelbröd

    Brödet är både gott, nyttigt och innehåller inte så mycket jäst.
    Det är gott som det är också utan smaksättning.

    5 gram jäst
    1 tsk salt
    1 msk honung
    5 dl fingervarmt vatten
    10 dl fullkornsdinkel

    Smaksätt brödet som du vill efter egen smak med frukt, nötter, frön eller kryddor.

    Blanda ihop ingredienserna. Det blir en lös deg lägger i en form. Lägg en handduk över och ställ i kyl över natten. På morgonen sätter man ugnen på 200 grader och ställer in formen i den kalla ugnen. Grädda i 40-45 minuter.

  • MalinJ 13 februari 2009

    Jag har för några sekunder sedan skrivit in recept på dinkelbröd av surdeg. Titta på det. det är jätte-gott. Provar också precis i skrivande stund att göra det på hälften fullkornsdinke och hälften siktat dinkel. :D

  • Gnurf 13 februari 2009

    Sånt där gillar jag monac!!! Om Resultatet blir bra så måste det ju vara Korrekt....:p

    Skrivet av monac den 13 feb 2009

    jag bakar på BARA dinkel och de går hur bra som helst:) ökar lite på jäst mängden.(eftersom jag har mycket frön och nötter i)
    Vet inte om det är korrekt men de blir bra resultat i vart fall.

  • Jasminek 13 februari 2009

    ok, tack så hemskt mkt! Det ska jag pröva! :D

  • maithab 21 februari 2009

    Vetemjöl och Dinkel är väldigt likt så det går att byta ut rakt av. Tror att Dinkel binder lite mer vätska så det behövs inte lika mycket mjöl. Skilj på fullkorns- och siktat. Det ger olika bröd. Ju grövre mjöl desto mer jäst krävs.

  • zudette 21 februari 2009

    Sökte på dinkelbröd här på MK och valde att receptet inte får innehålla vetemjöl och fick fram flera recept tex:

    Dinkelbröd

    Dinkelbröd med hela korn

    Har inte provat själv, vill bara ge förslag!(Y)

  • maithab 21 februari 2009

    En spridd missuppfattning är att Dinkelmjöl har lägre GI. Dinkel i sig har inte lägre GI utan det beror på hur malt mjölet är och hur mycket fiber det innehåller. Jmf. Vetemjöl och grahamsmjöl där graham har lägre GI tack vare mer helt vetekorn - inte lika finfördelat.
    Däremot är Dinkel nyttigare och ger ett mer smakrikt och saftigt bröd.

  • poffa 21 februari 2009

    Ett enkelt sätt att baka med dinkel är att bara byta ut vetemjölet i receptet, helt eller delvis.

    Det brukar funka för mig. Kanske öka på med en smula extra jäst.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.