Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sökes: "Fluffigt" matbröd

  • walterego 4 december 2012

    Holland är ett av mina favoritländer. Besökt Amsterdam, Rotherdam m.fl. ett antal gånger. "Echte Zaanse Mosterd" senap är en absolut favorit. Körsbärsträden som pryder gårdarna går inte av för hackor heller.
    Hittade "speciale melen en mixen" (vetemjöl special) om det kan vara till hjälp?
    Använder du hushållsassistent när du mixar smeten? I så fall: Kör INTE på hög hastighet för länge. Degen blir då varmare än vad jästen klarar av och förlorar sin effekt till jäsning.

  • Forsen 4 december 2012

    Hej, det finns ett recept här på Matklubben som heter Kesoflätor, dom blev riktigt fluffiga och mjuka, rekomenderas! Är egentilgen surdegsfantast men ibland är det kul baka annat också!

  • Erajscha 6 december 2012

    Skrivet av puntella den 4 dec 2012

    Skrivet av walterego den 3 dec 2012

    Mina erfarenheter är att jag använde för "billigt" mjöl från början. "Mjöl är mjöl"? Never! jag bytte till ett dyrare mjöl och fick resultat därefter. Tar man dessutom steget till "vetemjöl special" (vilket även borde att tillgå i Holland?) så är man sanningen nära.
    Dock! SIKTA mjölet med en nätsil i typ stål(?) INNAN du mäter upp mängden till degen! Den blir ofta kompakt och därmed får du mer mjöl i degen än den beräknade delen.
    Eller: Mät upp mjölet i vikt/volym.
    Bara ett tips eller två. Det finns fler men jag tycks ha tjötat nog?


    Nope har inget vetemjöl special här tyvärr...
    Man kanske borde köpa mjölet i en "hälsokostaffär"...
    Sikta har jag faktiskt aldrig gjort, kanske ska köpa en san...
    Blir nog inget brödbak innan 2013, firar jul och nyar i Sverige :)



    Jag tror att det vi kallar vetemjöl special heter "tarwebloem
    Manitoba" eller italienskt vetemjöl, i Holland.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.