Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör jag för fel?

  • slon3659 14 juni 2011

    I egenskap av leg. toffelhjälte har jag gett mig på att försöka baka...
    Så länge jag håller mig till bakmaskin går det hyfsat men det blir rätt enahanda med "hårdtuggad luft"...
    Dock, när jag ger mig på att baka matbröd efter recept så går det åt h-e med pukor och trumpeter!
    Jag följer recepten EXAKT och brödet blir hur bra som helst, i 5 timmar, se'n är det så hårt att man kan klubba säl med det. Är det riktigt på humör blir det dessutom degigt i mitten... Det får svalna enligt konstens alla regler och det förvaras minutiöst noggrannt, men icke, gång på gång samma sak, har, till och med extra termometer i ugnen för att hålla koll på termostatens avvikelse och även termometer i brödet för att kolla innertemperatur.
    Snart ger jag upp...HJÄÄÄLP!

  • Okänd 14 juni 2011

    Att det blir hårt 5 timmar efter, tycker jag låter mysko. Lägger du det i en lufttät plastpåse?

    Att det blir degigt i mitten beror på att det inte är färdigbakt. Antingen har du det inne för kort stund eller använder fel formar (om du nu har form).
    Hoppas du hittat nåt bra bakrecept.

  • strimma21 14 juni 2011

    Kanske för mycket mjöl och för lite knådning? Jag använder hushållsassistenten och kör den minst 10 minuter vid matbrödsbakning. Då blir degen smidig och bra. Och överdosera inte mjölet, då blir det torrt och tråkigt.

    Svårt att veta vad det är som blir toligt för dig... Att brödet blir degigt i mitten beror nog på att det ska vara inne i ugnen lite längre. Kanske ugnen gräddar lite ojämnt? Prova sänka värmen lite och grädda alltid större matbröd längst ner i ugnen.

    Länkar till ett bra matbrödsrecept som du kan prova. Lycka till!

    Grythyttebröd

  • Tesslatess 14 juni 2011

    Vet du en sak, det finns kvinnor som inte heller kan baka bröd, men jag tycker att det är trevligt att du försöker.
    Kämpa på och följ dom råd du får av medlemmarna här,

    Du ska inte pensla brödet med vatten efteråt om du inte vill ha en hård skorpa, testa att linda in brödet i en handduk när det svalnar och stoppa ner i plastpåse.
    Att sänka värmen och grädda brödet på sista falsen är ett bra tips, inget bröd mår dåligt av lugnare gräddning.
    Testa att baka surdegsbröd, då kan du skylla på att det ska bli hårt när det är klart ;)

    Två recept =)
    http://www.matklubben.se/recept/skattkaerslimpor_broed_som_ej_ska_jaesa_86471.html

    http://www.matklubben.se/recept/frukt_och_noetbroed_88492.html
    Det sista går att variera precis som man vill och blir väldigt gott.

  • mattjejen 14 juni 2011

    Kämpa på med bakningen så kommer du till slut att lyckas...
    Ett tips på limpor som är jättegoda och lätta att göra är dom här...
    Lycka till med bakningen!

    Sirapslimpa från skärgården

  • Vetebullen 14 juni 2011

    Ja, vad kan det vara för fel.
    Vad jag kommer på just nu är att man aldrig får ta mjöl med decilitersmåttet direkt ur påsen. Mjölet ska alltid hällas ur påsen. eller ösas med en sked ur påsen till måttet.
    Det kan bli stor skillnad på mängden om det är många deciliter det handlar om.

    Vad jag också fått lära mig är att bröddeg och bulldeg aldrig ska stå i korsdrag under jäsningen då blir det lätt degigt vid gräddningen. När degen jäser så lägg alltid dubbla handukar över assistenten så degen kan gosa sig och jäsa fint. Även när det jäser på plåten sen, sätt en diskhanduk över ända tills du ska grädda brödet eller bullarna.

    Knådningen är också viktig ca 10 minuter med maskin. Alla ingredienser ska vara rumstemererade då blir det bäst.
    Degar ska alltid utbakas med mjölade händer som man säger. Alltså inte mera mjöl i degen än att du måste ha lite mjöl vid utbakningen också.
    Ja det var vad jag kommer på just nu. Gamla invanda regler som ger ett gott resultat.
    Hoppas du hittar något tips här (Y)

  • maxxess 14 juni 2011

    Börja med att göra enkla bröd, vitt formbröd på mjöl med extra hög proteinhalt, så lär du dig säkert knycken snart hur en deg skall kännas. 10 minuter i assistent är ganska lite.. Att knåda är A och O, slarva inte med det. Gräddning gör jag alltid på nedersta falsen vilket bröd det än gäller (har ingen varmluft).

    Lite andra tips skrev jag för ett tag sedan längst ned i denna tråd: http://www.matklubben.se/matprat/matbroed_43/tort_broed_11584.html Kanske något att snappa upp där?

    Lycka till :-)

  • slon3659 14 juni 2011

    Det där med nedersta falsen ska provas, annars verkar jag inte göra alltför grova tabbar, Jag börjar misstänka ugnen (ja, en riktig kar'l ska skylla på tekniken=)), om jag ställer termostaten på 225 gr så slår tempen mellan 180 och 240gr och det verkar omöjligt att få upp innertemperaturen i brödet till 100 gr innan det är alldeles svart...

  • Okänd 15 juni 2011

    Limpor och formbröd ska alltid gräddas på nedersta falsen. Småbröd som bullar o.dyl. i mitten. Lycka till!

  • The_mama97mia 15 juni 2011

    Brödets innertemp brukar jag låta gå till 96-97 grader. Aldrig till 100.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.