Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver hjääääälp.... Smörgåstårta, råd,tips och recept!

  • Nibeiba 25 januari 2010

    Jag ska fixa en överraskningsfest för min sambo som fyller 30 år och han är helt tokig i smörgåstårtor så tänkte därför bjuda på det... MEN har aldrig gjort en sådan.. Jag har bestämt mig för att jag vill ha 2 st ost/skinka och 4 st räk.. Vi kommer vara ca 65 personer, räcker de med 6 tårtor då?
    Vilket är billigast, att göra själv eller beställa via catering? Hat kollat runt lite på catering och prisens där ligger ungefär på 45-60 kr per bit..
    Och om jag ska göra egna, vad gör jag dom på? Finns de så pass stora engångsgrejer att köpa?

    Snälla snälla hjälp mig!!!!

  • FruAst 25 januari 2010

    Ett bra tips är att köpa bottnar och lägga i fyllningen själv. Brukar gå att beställa i din affär. Jag brukar göra en med kokt lax som blir god, förutsatt att man gillar fisk. Men det är bara fantasin som begränsar. Svägerskan gjorde en med ägg/rökt skinka och turkisk youghurt som klet som blev smarrig. Jag är sypernojig med att ha för lite mat och jag skulle nog göra några fler. Köp kartonger i närmsta bageri som har en sån extra pappskiva som man kan servera direkt från. Priser har jag ingen koll på, men köpta tårtor blir nog dyrare och smakar oftast mycket majonäs!

  • ros 25 januari 2010

    :)Här i denna tråd finns det många smarriga smörgåstårtor
    Lycka till!

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/smoergaastaarta_foer_typ_4_pers__6691.html

  • Mistys 25 januari 2010

    Jag gjorde tårtor själv när mina barn fyllde 20. Gjorde 4 st till 30 personer och det blev kvar. Men jag gjorde nog mina lite större än köpta. Jag beställde smörgåstårtbotten till två här på ett bageri i stan. Sen tog jag hönökaka till två. Dom med hönökaka var populärast. Prismässigt blev det lite billigare med egna men inte så mycket. Å andra sidan blev mina både finare och lyxigare dekorerade än köpta. Var väldigt generös med dekor och såg till så att alla fick rejält med ex rostbiff eller räkor. Tycker det är tråkigt med tårtor där det ser snålt ut. Gjorde allt utom dekor dagen innan så dom fick stå och safta till sig ordentligt. Jag gjorde dom på pizzatallrikar, täckte dom med folie tills dom skulle dekoreras.Ditt största problem blir nog hur du ska förvara dom kallt innan servering. Om du inte har gott om plats i kylen förstås. Lycka till :)

  • Penne 25 januari 2010

    Nu skrev jag ett lååångt inlägg som försvann, så nu orkar jag inte skriva om allt. Men jag brukar iaf göra av form/rostbröd när jag gör smörgåstårta, och då tar jag tre lager bröd och så räknar jag tre bröd/person ungefär. Man kan få det att bli ganska billigt, jag brukar fylla med crabsticks och tonfisk och den behöver inte alls bli dyr. Men jag orkar inte skriva hur man gör igen, så om du vill ha recept så får du höra av dig eftersom jag inte vet om du är intresserad av det! lYcka till!

  • Penne 25 januari 2010

    A just det, glömde ju en sak. När man gör stora brukar jag ta en kartong och slå in i folie och göra tårtan därpå. Se bara till att den går in i kylen!

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Smörgåstårta

    Här är mina förslag.
    Jag har också recept på eget bakat bröd till sm tårta.
    Jag brukar alltid göra egen, har även gjort till kompisar o studentfester etc. Min erfarenhet är att det går att göra supergott utan att det kostar lika mkt som de köpta, och som Misty säger, det ser bättre ut och är definitivt rikligare med fyllning.

    Att bara ha mjukost på ett lager i tårtan är också ett alternativ.
    Lycka till!

    Förresten om du köper formbröd så ta gärna Rasker eller motsv, du vet större ordentligt fyrkantiga brödskivor. jag har köpt billigare varianter o det blev mkt pusslande för att inte få för mycket Hål i tårtan liksom...

    Och slutligen, hmmm.. överraskningsfest? Det blir svårt att förbereda tårtorna då eller? Jag brukar lägga dom på ugnsplatar som jag klär med alfolie, det funkar bra med styv kartong också, klä med al folie så ser det ut som på silverfat...

  • Nibeiba 26 januari 2010

    tack för alla tips och svar :):D

    Känner att jag iaf har lite mer kött på benen nu..(Y)

    ja eftersom de är en överraskningsfest så blir de lite halv jobbigt att förbereda tårtorna, men ska ha festen på en lördag och förhoppningsvis får jag tillgång till lokalen redan på fredagen så då gör jag dom där å då slipper jag även problemet med att få in dom i kylen :)

    men om jag tar plåt/kartong och klär in i alu. folie, går inte de sönder när man skär tårtan då?

    Och penne, jag vill jätte gärna ha receptet på din smörgåstårta, hade tänkt att göra 2 eller 3 olika så en med fisk blir kanon... då kan jag köra en med fisk, en med skaldjur och en med ost och skinka...

    tack igen för alla svar!:):)

  • FruAst 26 januari 2010

    Så här gör jag min fisktårta: Kokar en bit av en lax . Typ ett kg, kan nog gå bra med 6 st portionsförpackade. Detta ska svalna. Sen tar jag ett paket rökt skivad lax, de brukar ligga på 200g ta hälften och finhacka. (Andra hälften till dekoration.) Blanda kokt lax, rökt lax och creme fraishe 2 burkar (eller turkisk youghurt) och majonäs 1dl till en smet. Lägg detta mellan bägge lagren i tårtan. Dekorera med laxbitar, kaviar, kokt ägg, dill, mm använd creme fraishe som "klister" till dekoration.

    Lycka till!

  • chrisq 26 januari 2010

    (Y) jag gör smörgåstårtor på beställning dom är supergoda med massvis med fyllning men är inte billiga sist hade jag för 68 personer o det gick undan hehe enbart till vänner o bekanta har ingen firma snåla inte med fyllningen det blir mäktigt o gott så det räcker till fler lycka till
    :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.