Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fluffig o god marrängtårta

  • brunkullan65 2 april 2008

    :pJag skulle vilja ha tag på ett recept på marrängtårta. Det ska vara m en typ av sockerkaksbotten som man ska grädda först och sedan ska man på med marrängsmet för att sedan grädda igen! Jag har sökt och letat och provat men nu provar jag här för här verkar det vara aktivitet ska jag säga

    Kram och trevlig vår

    Pauline

  • kajsa36 2 april 2008

    Vart bjuden på en sådan av annhöriga till en brukare som vi har.. hon hade fyllt den med hallon verkligen god...vill gärna oxå ha receptet...

  • Razzel 2 april 2008

    Hej Pauline!
    Kakan du söker är min Brita-kaka.Det är sockerkaksbotten med marängsmet ovanpå.Man delar sedan kakan och lägger grädde och ev. hallon emellan.Toppengod. (Y) :p
    Hälsningar Ulla-Britt

  • brunkullan65 2 april 2008

    Ska Britakakan gräddas i två omgångar? Om inte blir den verkligen fluffig? Den låter som den jag söker med det undantaget, att den jag hade recept på en gång i världen skulle gräddas i 2 omgångar först sockerkakan i ca 10 min och sedan m maräng, men jag ska prova den här v tillfälle. Tack tack

  • irrevirre 2 april 2008

    Just det, Britta-kaka heter den och kan även heta Pinocciotårta.
    Den gjorde jag förr med det var evigheter sedan nu. Gjordes i långpanna och delades på mitten så man fick två bottnar.

  • The_mama97mia 2 april 2008

    Hehe, i Vår Kokbok heter den kalastårta med maräng tror jag... Supergod. Lite jockigt att göra, jag minns inte att jag gräddar den i två omgångar, det besvärlig var att breda ut marängsmeten på sockerkakssmeten.
    Kärt barn har många namn!

  • Glitterfia 2 april 2008

    Den är supergod :p
    Jag tycker det är lite överkurs att dela den :D
    Jag breder ut grädde över hela plåten och strör på frukt / bär. Vill man ha lite mer "vuxen" smak kan man krossa punchpraliner/punchflaskor och blanda med grädden.

  • marwis 2 april 2008

    Kärt barn har många namn.... Glömmingetårta är ett. Min mamma gör en botten, breder gädde på och sedan blåbär!(L) Den behöver alltså inte delas.

  • brunkullan65 3 april 2008

    Jaaa pinocciotårta är ett namn jag känner igen! Vad härligt m alla svar jag får. Jag ska testa kanske till helgen när vi ska ha en kompis här som ska hjälpa maken lägga tak på nya hund och hönshuset.

    Kram Pauline(Y)

  • Bianca 3 april 2008

    Britatårta är det namn jag känner den under och jag har gjort den otaliga gånger med samma underbara resultat. Den är sååååå god. Sist jag gjorde den lade jag samman den med vaniljvisp och frysta hallon i. Den frös jag in den så det blev lite av marängglasstårta. Mycket uppskattat!

  • Bianca 3 april 2008

    Här är receptet(fick googla för att hitta det)

    Britatårta
    Marängtårta för 12 personer

    125 g margarin
    1 dl strösocker
    2 äggulor
    1 dl mjölk
    1 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

    MARÄNGSMET:

    2 äggvitor
    1 3/4 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 hg hackade nötkärnor

    FYLLNING:

    2-3 dl vispgrädde

    GÖR SÅ HÄR:

    1. Värm ugnen till 175 grader
    2. Lägg ett lätt inoljat bakpapper i botten på ugnens stora långpanna
    3. Rör margarin och socker pösigt och tillsätt sedan äggulorna, en och en, under vispning
    4. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt omväxlande med mjölken
    5. Bred ut smeten i långpannan med gummiskrapa - den blir mycket tunn!
    6. Vispa äggvitorna till hårt skum och vispa sedan ner sockret
    7. Bred marängsmeten över sockerkakssmeten - den ska räcka!
    8. Strö hackade nötter över
    9. Grädda i 20 minuter till ljust beige färg

    Låt kakan kallna och dela den sedan mitt itu. Bred grädde på den ena delen och lägg den andra över. Bottnarna kan göras dagen innan tårtan ska serveras. För relativt få och billiga ingredienser får man en stor och festlig tårta.

  • brunkullan65 3 april 2008

    vad gulligt av igBinca
    Tack tack
    krmisar

    Pauline:p

  • Ketronya 3 april 2008

    Ingen som vill ta på sig ansvaret att lägga in den som ett recept så att man kan spara den i sin kokbok istället? :p

  • Ketronya 3 april 2008

    Förresten, jag vill minnas att jag ätit en sån hör eller liknande tårta med vispgrädde och ananas, och att marängen liksom är lite seg, är det den här?

  • Lilljeppe 4 april 2008

    Skrivet av Ketronya den 4 apr 2008

    Ingen som vill ta på sig ansvaret att lägga in den som ett recept så att man kan spara den i sin kokbok istället? :p


    Brita-tårta maräng

    Den ligger redan inne(Y)

  • mistralwind 4 april 2008

    Om man vill ha en lite krispigare maräng kan man stänga av spisen då allt är klart och, med ugnsluckan öppen, låta den stå på eftervärme. Funkar mkt bra med marängpaj med! (ex citronpaj med marängtäcke). Tar man ut marängen direkt blir den gärna lite seg, men det är ju en smaksak!

  • Ketronya 4 april 2008

    Tack så mycket!
    Jag har även hittat några som går under namnet pinocchiotårta, det är väl samma?
    Hur gör man för att få marängen seg?

  • anluk 4 april 2008

    Har en variant med chokladbotten. Denna är jättegod eftersom blåbär och choklad blir en underbar kombination.

  • Lee 18 juni 2009

    Man kan ta en knivsudd med bakpulver i marängsmeten, då blir den garanterat hög och fluffig!
    Det knepet är även bra om man gör egna Jitterbuggar!!!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.