Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grekiskt tema

  • Maya10 15 februari 2011

    Jag skulle vilja ha tips o trix till en grekisk afton, gärna med små tilltugg och smårätter, allt mottages tacksamt..

  • Cilla71a 15 februari 2011

    Ja, det finns ju en del att välja på men här kommer lite från mig :)
    Spenat & fetaostknyten, vinbladsdolmar, oliver, ngn god skinka/salami, tzatziki, fetaostdip (mosa fetaost med lite creme fraiche till en röra), gott grekiskt olivbröd, hummus, paprikadip, grekiska korvar, grekiska bönor, varma rostade nötter, sesamkex, grekisk rissoppa (finns bland mina recept), moussaka, grekiska köttbullar, friterad squash, grekisk sallad, omelett med fetaost, grillad halloumi ost, små grillspett, pajer.
    Till efterrätt så kan man tex. servera baklava, eller youghurt med lite flytande honung

  • The_mama97mia 16 februari 2011

    Oj, heltäckande tips från Cilla där!
    Jag kan bara tipsa om att Lidl ofta har haft Greek pastries - typ spenat och fetaostknyten/snurror - frusna. Jag har testat dom o de var riktigt goda och inte särskilt dyra.
    (Y)

  • The_mama97mia 16 februari 2011

    Förresten, kolla in recepten hos maggi här, hon bor i Thessaloniki och har massor med god mat bland recepten!

  • Cilla71a 16 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 16 feb 2011

    Oj, heltäckande tips från Cilla där!
    Jag kan bara tipsa om att Lidl ofta har haft Greek pastries - typ spenat och fetaostknyten/snurror - frusna. Jag har testat dom o de var riktigt goda och inte särskilt dyra.
    (Y)


    Har oxå testat dessa knyten & de var helt ok. Men de försvinner med blixtens hastighet, man får vara där tidigt på Lidl så man kan få tag i några påsar. Kan tipsa om fetaost oxå, Willys har en fetaost som heter Dodoni som importeras från Grekland. Den är helt ok :) Fast det finns inget bättre än hemgjord fetaost såklart, lite svår att få tag i Sverige dock ;) (svärfar är från Grekland & bor även där, så man har ju fått smaka en del maträtter genom åren (Y)

  • Bumbis 17 februari 2011

    Mat-Anders här på Mk har jättegoda souvlaki på sin sida.

  • soccermum 17 februari 2011

    Älskar detta bröd :P
    Citrusfoccacia med fetaost, soltorkade tomater och rosmarin

    och denna paj!
    Kalamata paj

    Sedan har jag en salig blandning recept i min kokbok som heter Meze och medelhavsinspirerad buffé där du kanske kan hitta några tips?
    Går säkert att söka på grekisk och Grekland i receptens sökfunktion här på MK :)

    http://www.matklubben.se/matklubben/soccermum/kokbok/?id=7540482

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.