Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kokt kyckling....

  • Matglad-54 23 februari 2010

    vilket är ert godaste recept på kokt kyckling?(Y)

  • MatAnders 23 februari 2010

    Att göra currysås på den annars rätt trist med kokt lyckling tycker jag.

  • zonale 23 februari 2010

    Jag gör en gammaldags dillsås till kokt kyckling och det uppskattas i min familj.

  • Gnurf 23 februari 2010

    Jo...Såsen är ju grymt viktig vid kokt kyckling. Faktiskt vid de flesta varianter av kokt kött. Dillsås, Currysås, Pepparrotssås, Äppelsås osv...:)

    Har för mig att kyckling blir bäst om den kokas levande. Eller var det Hummer?? :o

  • Marksten 23 februari 2010

    I det här receptet tar man bara filerna och benen inte skrovet eller vingarna.

    Lägg klubborna, lårbenen i i stor gryta. Lägg i en halv lök, inte hackad. En halv vitlök oskalad, inte klyftor ,skär den bara rakt av. En kycklingbuljungtärning och några kvistar färsk timjan. Fyll på med vatten så att det täcker kycklingen. Koka nu upp väldigt sakta. Det ska ta ca. en kvart att koka upp den. När de kokar lägger du ner fileerna. Låt det nu knappt sjuda en tio minuter. Ta upp en bit kyckling och kontrollera att den är genomkokt..

    Ta upp kycklingen och varmhåll under folie på ett fat.
    Ta upp vitlöken, löken och timjan. Stormkoka resten av spadet ner till under hälften.
    Slå i ungefär lika mycket grädde som det är spad. Låt sjuda tio minuter. Smaka av franska örtkryddor ,salt och peppar.
    Lägg i kycklingen i såsen några minuter tills den är varm.
    Dela skogchampinjoner på fyra delar och smörstek dessa några minuter.

    Lägg upp kycklingen med sås och strö över svampen. Serveras med potatis eller ris.
    Kanongott, jag lovar.

  • Lenkan 23 februari 2010

    Jag har ett recept med en citronsås till kokt kyckling som faktiskt är riktigt god!

  • Okänd 23 februari 2010

    Det här blir inte så dumt! (Y)

    Currydoftande kycklingsoppa med champinjoner och paprika.

    När man ändå kokar kycklingen själv kan man ju tillsätta mycket grönsaker för att få en bra buljong att göra soppan på. Purjolök, gul lök, vitlök, rotselleri, palsternacka.
    Då behöver man inte någon buljongtärning.

  • jimboz 23 februari 2010

    Jag brukar hålla det enkelt ...Krossade tomater, Paprika av alla slag , Lök , kryddor som Chilli, Cayenne, buljong, Aubergine . Sedan i med allt och låt koka tills kycklingen är klar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.