Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ojoj, större kalas än väntat :) Söker lättlagat och en glasstårta.

  • Stevick 7 september 2010

    Visst är det jobbigt när man bjuder folk på kalas, o alla tackar ja? Man hoppas ju(när man bor lite begränsat på 43 kv som vi gör) att några skall tacka nej och komma en annan dag :) Men men... Nu kommer 25 per, o jag har lovat att bjuda på nåt lätt... Korv o bröd är tråkigt o smörgåstårta kan va ett alternativ, men känner helst inte för det.... Sen har vi ju då ytterligare problem. Det får ju inte ta för mycket plats i kylen, sen har vi allergiker i form av att de inte tål äpple, curry, nötter, frön och kärnor, sen har vi en som ammar(iofs inget stort problem, hon äter allt) och två gravida... även viss laktosintolerans... GAH! =)

    Sen söker jag ett recept på en glasstårta min mor alltid gjorde... Man separerar äggula och äggvita o vispar äggvitan med socker och gulan med grädde har jag för mig, o så en massa socker o en massa bär, o så rör ihop allt o in i frysen... Men hade ju velat ha det lite mer detaljerat =) Har sökt här men hittar det inte... Snälla hjälp! Kalaset är den 17e :)

  • 7201 7 september 2010

    Jag har ett kanonrecept på en KALL Crabstickspaj om du vill ha.Lätt att förbereda och förvara...då
    röran hälles i färdiggräddat pajskal precis innan servering.
    Dock inte laktosfri (men det går säkert att lösa!?{eat}{eat}{eat}

  • The_mama97mia 7 september 2010

    Ja hjälp! Det är inte lätt att vara populär!!!
    25 pers på 43 kvm. Det blir inte sittande middag då antar jag...
    Kan tacobuffé vara ett alternativ? (Själv är jag sjukt less på tacos, men). Jag tänker praktiskt - det kanske måste bli sån mat som man kan äta ståendes liksom????

    Tyvärr känner jag inte igen ditt glassrecept - men en Tiramisu skulle du kunna förbereda, fast laktosfritt blir kanske svårt.

  • Okänd 7 september 2010

    annars finns det ju catering, men det kanske inte är lika roligt, och dyrt kan det ju bli. Men med så många. Hoppas din kyl är stor ;)

  • ros 7 september 2010

    {snicker}Ett förslag är att göra eller beställa Exotisk planka med olika frukter, rostbiff-, skink-, kalkon-skivor, kycklingklubbor, kassler eller kycklingklubbor
    Potatissallad, gott bröd, kex och olika ostar

    Exotisk planka med marinerad kassler

    Cheesecake går att förbereda flera veckor innan

    Lycka till!

  • AnneNi 7 september 2010

    Är det på dagen eller kvällen?
    Kanske smörgås-buffé kan vara ett alternativ? Några olika sorters bröd (ev hembakat) och lite olika pålägg, tex. ägg, ost, saltkött, skinka, leverpastej och grönsaker. Lätt för alla att ta det de gillar och tål och kan ätas på stående fot eller i en soffa (om det finns ont om plats för bord och stolar...)
    Vill du bjuda på något varmt kanske soppa eller gryta kan vara ett alternativ. Lätt att förbereda och bara att värma innan gästerna kommer. Till det kan du ju ha något bröd och lite ost.
    Vad det gäller tårtan har jag tyvärr inget recept, men ett alternativ är att vispa vaniljvisp och blanda i bär och frysa. Snabbt och gott!
    Lycka till!

  • AnneNi 7 september 2010

    Kanske det här kan vara något?
    Mammas hemmagjorda glasstårta
    Har inte provat det själv, men det låter ju gott iaf!

  • elleave 7 september 2010

    Du skulle kunna göra en liten antipastobuffé :)

    Olika sorters salami och skinka och liknade
    oliver och marinerade vitlöksklyftor
    lite olika röror
    lite ost
    lite frukt
    kanske en tomatsallad
    Ett gott bröd och lite kex

    ...tex... Enkelt men ändå lite lyxigt, och mycket som inte behöver in i kylen innan det är öppnat
    Lycka till! :)

  • soccermum 7 september 2010

    Hej.. Lade precis in detta recept för jag tror det kan vara det du letar efter? Receptet går utan problem att dubbla till långpannestorlek =)

  • Disen 7 september 2010

    Varför inte någon god kall lax eller räkpaj.
    Eller potatissallad med rostbiff / marinerad kyckling/fläskfilé eller kassler med en god sallad och bröd till. <_<

  • rostok 8 september 2010

    Buffé är jättebra när man har flera som är allergiska. Du kan ju variera den i det oändliga, beroende på vad du vill bjuda på, det kan blir jättebilligt men också jättedyrt, men det som är bra är att alla kan plocka just det den personen äter. Se bara till att maten som vissa inte tål står lite för sig själv och se även till att inte uppläggningsskedar o dyl blandas.

    Mina bufféförslag: grilla små kycklingbitar och servera kalla, gör en kall kycklingpaj, grönskakspajer, lägg upp många olika ingredienser, var sak i sin egen skål så man kan blanda en sallad som man själv vill. Välj själv om du vill att det bara ska vara vegetariska ingredienser eller om du vill ha med ex skinka och ost. Kallt ris och kalla makaroner vill många ha i en mer matig sallad.

    Gör några enkla salladsdressingar, typ gräddfil med lite sweet thai chilisås, eller andra, du hittar säkert recept till fler här.

    Ett gott bröd till är inte fel! Gärna då hembakat, ex småfrallor eller liknande.

    Kaffe, te samt något kallt att dricka till är ju inte fel. En liten kaka eller som du själv föreslår en god hemlagad glass är ju inte fel till.

    Men, handen på hjärtat, inte är det så jobbigt att alla tackar ja, det hade ju varit värre om ingen hade tackat ja, så var glad för det istället.

  • moola 8 september 2010

    När det gäller kalas brukar jag göra det lätt för mig när det är dax för tårta. Kör också nästan alltid glasstårta och då vispar jag bara vanlig vaniljvisp. Krossar dajm och ner i en form sen in i frysen. Ta fram ca 30 min innan servering och garnera med kiwi... Färdigt!!!

  • Stevick 8 september 2010

    Oj, vad kul med så mycket hjälp! Ja, det e verkligen roligare att fler tackar ja, än tvärtom =) O jag hoppas otroligt mycket på fint väder :P

    Saken med exotisk planka o så är att vår släkt är uppfödda med sånt, då min morbror hade en livsmedelsbutik som sålde såna, vilket resulterade i att vi förätit oss på sådana... Men håller med om att det är praktiskt...

    Andra har även rekommenderat flygande jakob, med the nuts on the side, men även olika pajer man kan ha kallt... för tillfället har vi en extra micro, så då hade dem som velat kunnat värma dem... Kom också på attt två inte äter kyckling, eller fisk, bara kött... SUCK! =) Sicka ilandsproblem!

    Glasstårtan skall jag def kolla upp! Den jag har i åtanke är fantastisk!

    Kommer ni på annat så är det bara att hojta till!

    tack o kram

  • Ulrika91 8 september 2010

    För att göra det mindre krångligt för dig och inte komma med ett nytt förslag, så hade jag gjort som någon tidigare skrivit, gör en "bröd" buffé, med massor av olika bröd (hembakat, köpt eller bakeoff) och goda pålägg. Här är det superenkelt att stå upp och äta samt lätt för alla allergiker. Min mamma är laktosintolerant och vi köper laktosfritt smör osv. Går utmärkt och smakar samt kostar likadant.

    En god soppa till är ju lätt att göra. Du kan göra soppan dagarna före och sen ställa i kylen i burkar och värma upp i micro/kastrull allt eftersom. Det är också lätt att äta eftersom man endast behöver en sked (eller dricker ur mugg). Jag rekommenderar en gulasch utan stora bitar, en kall gazpaco (väldigt lätt) eller en varm tomatsoppa. Jag har ett recept bland mina recept som heter "Rostad tomatsoppa" som är super!

    Sedan kan du även servera vitlöksbröd till (som hålls varmt under bakduk). Lycka till och framförallt se till att inte "jobba" utan njut av festen. Hade nyss min student (lagade all mat själv till ca 40 pers) och var glad att allt var klart i förväg.

  • soccermum 8 september 2010

    Skrivet av Stevick den 8 sep 2010



    Glasstårtan skall jag def kolla upp! Den jag har i åtanke är fantastisk!



    Det är denna med i mitt tycke :P

  • sju 9 september 2010

    Jag ska testa din glasstårta nästa gång jag har anledning att gotta till det lite extra soccermum, låter ju både lättlagat och gott. {eat}

  • soccermum 9 september 2010

    Skrivet av sju den 9 sep 2010

    Jag ska testa din glasstårta nästa gång jag har anledning att gotta till det lite extra soccermum, låter ju både lättlagat och gott. {eat}

    (Y)

  • Diddi1982 9 september 2010

    Att det finns viss laktosintolerans är inga som helst problem med några recept alls där det ingår mjölk, grädde eller andra mejeriprodukter. Det är bara att ersätta med en laktosfri variant, jag är själv laktosintolerant och det är så jag gör då jag inte finner ett laktosfrittrecept på det jag söker efter. Det smakar precis lika gott och bra som om man skulle använda en mejerivara med laktos i som om man använder en laktosfri mejerivara.

    Tips på vad du kan bjuda på har du fått så många så det överlämnar jag till andra istället :-Þ Men jag önskar dig ett stort lycka till och det vore kul att få höra hur det går för dig!

  • anluk 9 september 2010

    Varför inte en chili con carne med vitt bröd och vitkålsallad till.

  • Kollzan 9 september 2010

    Småplock är ju alltid omtyckt, och i detta fall praktiskt.
    Några goda ostar, någon sorts parmaskina och massa frukter. Man kan ju mixa hur som helst.
    (Själv föredrar jag oliver, ost, gott bröd, och linssallad.)
    nom nom

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.