Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept för lergryta

  • KittySaga 18 mars 2008

    Jag har länge haft en lergryta med aldrig haft den till matlagning, vad lagar ni i den?

  • Lovis 18 mars 2008

    Jag lagar alla slag av grytor och kyckling. Man kan baka bröd i den också.

  • lennali 18 mars 2008

    Om du går in på fliken "recept" och skriver "lergryta" på sök, kommer det upp en del recept på rätter i lergryta.

  • yggdrasil 18 mars 2008

    Jag skrev ungefär den frågan för en tid sedan och fick en del svar och recept. Jag sparade dom alla och dom ligger nu i Min kokbok

  • yggdrasil 18 mars 2008

    Glömde att säga att min enklaste favorit i lergryta är kyckling, hel eller i delar. Ungefär 1 kg djupfryst går bra. Penska kycklingen med olja och kryddor du gillar (jag brukar ta heta). Minst tio minuter ska lergrytan ligga i kallt vatten innan du sätter in den i ugnen. Ställ alltid in grytan i kall ugn. Till kycklingen är det 225 grader i ca 1,5 timme. Blir otroligt gott och saftigt.
    Ps. Recepten jag fick ligger under Huvudrätter i Min kokbok

  • Linaflickan 21 mars 2008

    Jag gör just nu hel kyckling i lergryta. Tog olja, franska örter, salt, peppar, mejram, timjan, torkad vitlök, lite honung, citron"saft" som marinad. Fyllde den med frysta lingon. La några morötter i grytan med. Ska ha ris till. Ska bli spännande och se hur det blir, komponerade det själv innan. Svar kommer när jag ätit. Lägger väl in det i kokboken om det blir så lyckat.

  • MatAnders 21 mars 2008

    Kan tipsa om detta recept "Lergryta stek allt i ett" jättegott även med revbenspjäll.

  • MatAnders 21 mars 2008

    Skrivet av Linaflickan den 21 mar 2008

    Jag gör just nu hel kyckling i lergryta. Tog olja, franska örter, salt, peppar, mejram, timjan, torkad vitlök, lite honung, citron"saft" som marinad. Fyllde den med frysta lingon. La några morötter i grytan med. Ska ha ris till. Ska bli spännande och se hur det blir, komponerade det själv innan. Svar kommer när jag ätit. Lägger väl in det i kokboken om det blir så lyckat.

    Lovar att det blev bra men kul att höra.

  • Linaflickan 21 mars 2008

    Skrivet av Linaflickan den 21 mar 2008

    Jag gör just nu hel kyckling i lergryta. Tog olja, franska örter, salt, peppar, mejram, timjan, torkad vitlök, lite honung, citron"saft" som marinad. Fyllde den med frysta lingon. La några morötter i grytan med. Ska ha ris till. Ska bli spännande och se hur det blir, komponerade det själv innan. Svar kommer när jag ätit. Lägger väl in det i kokboken om det blir så lyckat.


    Nu har jag ätit mitt expriment. Det blev riktigt saftigt och gott. Lingonen är ju lite sura men det var gott ändå. En sås hade inte varit fel men det gick bra ändå.

    Ska försöka använda lergrytan fler gånger, har sagt det förr men borde utnyttja att jag har en så.

  • evamarie75 29 mars 2008

    Här kommer en god kycklinggryta till lergrytan!
    Provensalsk kyckling i lergryta.
    Blötlägg först grytan 1 timme.
    1 hel kyckling
    1 citron
    1 röd paprika
    2 kvistar timjan
    1 dl soltorkade tomater
    1 brk hela tomater
    3 klyftor vitlök
    2 dl vitt vin
    1 dl kraftig kycklingbuljong

    Gnid kycklingen med citron ,salta och peppra den. Lägg paprika bitar i botten av grytan. Lägg på kycklingen och lägg resten av ingridienserna runt om. Häll även i buljongen och vinet. Ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200. Låt kycklinen stå 1 timme i ugnen. Ta sen av locket och höj tempen till 225, för att få färg på kycklingen ca15 min. Sila av skyn och red av till en sås. En skvätt grädde är gott att ha i såsen.
    Gott med ris eller potatis till!
    Lycka till!!
    Kram Marie:D

  • bejofr 29 mars 2008

    idag ska jag lägga in en skinka i lergrytan, en del kryddor och när den är färdig sånär på en halvtimme lägges grönsakerna i. sist görs en sås på spadet som blir över. kanon gott!!!!

  • Maper 29 mars 2008

    Jag gör köttfärslimpa i lergrytan, lägger några baconskivor ovanpå. Fyller på med rödlök, bitar av palsternacka och potatis. Hela middagen klar.
    Hälsningar Margaretha

  • enAnnan 29 mars 2008

    Vitlöksfilé med örter

    finns bland mina recept, sedan har jag hittat en del andra som jag lagt till i min kokbok oxå.
    Lagar en del i lergrytan för det är så enkelt!

    Ett gäng skivade potatisar, skivad lök och morot och det antal kotletter man vill ha ovanpå.
    En skvätt fond över allt och någon dl vatten.
    In i ugnen 1½ timme.
    Mums.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.