Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Säsongstipset

  • The_mama97mia 25 juli 2010

    Hittade ingen tråd som handlar om vad säsongen bjuder.
    Jag tänkte man kunde tipsa varandra om vad man gör av det som är i säsong nu.
    Jag har till exempel hur mkt tomater och paprika som helst hemma nu, finfina, funderar på att göra inlagd paprika och köttfärsfylld paprika.

    Vad gör du?

  • boz1965 25 juli 2010

    Just nu är det säsong på både spannmål och potatis som båda kan förädlas till flytande form. :D Hehe!

    Nej, allvarligt:

    Har man mycket tomater över efter att ha länsat sina plantor (eller handlat massor när de var billiga på ICA) så kan man ju göra ketchup till exempel:

    Tomatketchup

  • littlejohn 25 juli 2010

    Vi äter så mycket färskt som vi bara hinner med. Sedan lägger jag in smörgås-och ättiksgurka, gott i vinter. Paprikan som inte äts nu åker in i frysen, funderar på att lägga in gröna tomater men har inte kommit till skott. Rödbetorna äts färska nykokta med smör, syndigt gott. Mycket av mina grönsaker går med på grillen så jag hoppas slippa ta reda på så mycket, det tar för stor plats i frysen .

  • 123Linnea 25 juli 2010

    Vilken bra tråd!!

    Det är bara på sommaren som jag äter sallad, gurka och tomater med riktigt gott samvete. Frossar för att kompensera vad jag missar på vinterhalvåret...

  • kekke46 25 juli 2010

    Inget går upp mot egna inlagda rödbetor att ta fram mycke godare än köpta.
    Och lägga in gröna tomater och ha till kött.

  • LEDIVO 25 juli 2010

    Det är dags att gör årets gurkor
    Inlagd gurka - Ej kokt lag

  • The_mama97mia 25 juli 2010

    Persikor och nektariner är fina nu med, vad gör ni med dom?

  • The_mama97mia 30 augusti 2010

    *puffar*

    Satt och funderade på vad jag ska göra med den fina färska vitkålen som är så billig nu. Får nog bli stuvad vitkål i menyn i veckan.

    Fyll gärna på - det är ju riktig skördefest nu, tid att frossa i allt grönt och gott.

  • NicolinaZ 30 augusti 2010

    Kåldolmar ska jag göra i veckan! Och köttfärsfyllda paprikor!

  • farmoringer 30 augusti 2010

    Jag äter en massa olika vitkålssallader...

  • Eery 30 augusti 2010

    om inte tomaterna hinner bli mogna gör jag grön tomatmarmelad. är dålig på det där med recept men syltsocker och ingefära användes sist{curl-lip}
    superbra tråd.. den här ska sparas!

  • Mistys 30 augusti 2010

    Snart dags att koka en laddning Ratatoille ( stavas det så? )
    Brukar alltid göra det när paprikor, squash, lök och tomater är billigt. Håller jättebra i frysen och är så gott till all mat. Som grönsakstillbehör bara......

  • The_mama97mia 30 augusti 2010

    Jag gjorde ratatouille (med reservation för stavning haha) häromveckan, den håller bra i kylen rätt länge med faktiskt! Utgick från Maxess recept här.

  • littlejohn 31 augusti 2010

    Har bakat mina först äppelkakor nu och det blev sååå gott. Dags att dela med sig av frukt till grannarna som inte har tillgång till egen.

  • 123Linnea 31 augusti 2010

    Jag ääälskar fräst vitkål. Bra säsong för det nu!
    Mina tomater fortsätter mogna!
    Snart dags att göra äppelmos.
    Jag har sått en ny omgång sallad, och snart ska jag sätta vitlök!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.