Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smördegsinbakad lax med pesto- och fetaostfyllning

  • Gul13 9 december 2010

    Nu har jag nog letat igenom hela internet men jag kan inte hitta något recept på ovannämnda.
    Jag är ingen van laxkock och skulle vilja ha ett recept på detta.
    Eller åtminstone hjälp med hur ni skulle gjort?
    Är det bara att improvisera en fyllning tro? Hjälp mig. Om ni har något recept utan skulle improviserat; Hur skulle ni blandat och kryddat?

  • Erajscha 9 december 2010

    Jag skulle ha kavlat ut en smördegsruta, brett på ett lager pesto och sen smulat fetaost över och sen den tinade laxen ovanpå och så vika över kanterna och sen vända paketet så att skarven kommer underst (och fyllningen ovanpå laxen). Jag tror inte att det hade behövts extra salt eller kryddor eftersom fetaost är salt och peston innehåller mycket smaker.
    Sen bara pensla med uppvispat ägg och så in i ugnen 20-25 minuter.

  • Gul13 9 december 2010

    Skrivet av Erajscha den 9 dec 2010

    Jag skulle ha kavlat ut en smördegsruta, brett på ett lager pesto och sen smulat fetaost över och sen den tinade laxen ovanpå och så vika över kanterna och sen vända paketet så att skarven kommer underst (och fyllningen ovanpå laxen). Jag tror inte att det hade behövts extra salt eller kryddor eftersom fetaost är salt och peston innehåller mycket smaker.
    Sen bara pensla med uppvispat ägg och så in i ugnen 20-25 minuter.


    Tack för tipset. Du tror det räcker så? Vad ska man ha till? En rolig sallad? Potatis? Någon sås?
    175 grader eller?

  • Ulrika91 9 december 2010

    Hur skulle jag göra? Hm.. Blanda ihop pesto med fetaost, kanske lite typ philadelphia i för att få en mjuk konsistens. Smeta ut på en hel laxsida. Kavla ut smördeg och lägg laxen längs ena långsidan. Vik över andra delen och gör som en "calzone" med skarven på sidan. Pensla med uppvispat ägg som Erajscha säger och kanske strö över nåt gott, exempelvis goda frön eller riven ost (bara för syns skull). In i ugnen på kanske 175 grader i 25 minuter kanske (grov gissning) tills ytan är fin. Skär i tjocka skivor, servera med kokt potatis, sallad och en kall god sås. Eller bara med sallad. Någon varm sås skulle jag inte rekommendera.

  • Ulrika91 9 december 2010

    Är man osäker på om laxen är klar får man helt enkelt börja att skiva mitt på den tjockaste delen av laxen. Är laxen klar så fortsätt skiva ut åt ändarna. Laxen är klar när den är ljust, jämn rosa, "flikar" sig lätt och är saftig.

  • Erajscha 9 december 2010

    Jag skulle servera den med en god sallad och med gröna ärtor eller sockerärtor. Potatis blir lite mycket när det är bröd med också. (smördegen)

  • Ulrika91 9 december 2010

    Du skulle kunna köra på en italiensk sallad eller en grekisk, med tanke på att du har pesto och fetaost i laxen.

  • Gul13 9 december 2010

    Tack snälla för alla tips. Detta kommer att bli en prefekt lördagsmiddag känner jag.
    Det blir en matigare form av sallad och grönsaker, ingen potatis, och en kall sås. Vitt vin till.

  • Ulrika91 9 december 2010

    Det låter bra. Hoppas det blir gott. Du kan ju lägga in receptet här sen om det blir bra. Så nästa gång nån letar efter det, så finns det :)

  • monfo 9 december 2010

    Ugnsbakad lax med pesto och feta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.