Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sockerkaka med riven mandelmassa?

  • Amika 13 april 2009

    När jag var liten hade jag en kompis som var laktosintolerant och hennes mamma bakade alltid en slags sockerkaka med riven mandelmassa eller marsipan i...

    Känns det igen av någon?

    Den var så saftig och god... (L)

  • hansdotter 13 april 2009

    Låter jättegott!
    Hoppas att någon har ett recept!

  • Amika 14 april 2009

    madellmassa sockerkaka med hjortonslyt

    Den här hittade jag på matklubben, men det är inte den heller... :(
    Om det finns någon som har något annat recept så blir jag jätteglad! :)

  • Gnurf 14 april 2009

    Madellmassa är felstavat i det däringa receptet...det ska nog vara "Mamsellmassa sockerkaka med hjortronslyna"...en gammal norrländsk specialitet som man förr i tiden alltid tog med sig ut på Myren för att fördriva tiden...(L)

    Skrivet av Amika den 14 apr 2009

    madellmassa sockerkaka med hjortonslyt

    Den här hittade jag på matklubben, men det är inte den heller... :(
    Om det finns någon som har något annat recept så blir jag jätteglad! :)

  • Amika 14 april 2009

    *asg*

    Ja du... det låter som en speciell... kaka... :D

    Skrivet av Gnurf den 14 apr 2009

    Madellmassa är felstavat i det däringa receptet...det ska nog vara "Mamsellmassa sockerkaka med hjortronslyna"...en gammal norrländsk specialitet som man förr i tiden alltid tog med sig ut på Myren för att fördriva tiden...(L)

    Skrivet av Amika den 14 apr 2009

    madellmassa sockerkaka med hjortonslyt

    Den här hittade jag på matklubben, men det är inte den heller... :(
    Om det finns någon som har något annat recept så blir jag jätteglad! :)

  • sara96 14 april 2009

    hoppas du hittar det!!!

  • Gnurf 14 april 2009

    Jo men det där borde väl inte vara nått problem!?? Kör ihop en laktosfri sockerkaka bara å tillsätt mamsellmassa...eller!?? När jag bakar snabb enkel sockerkaka kör jag ibland en variant där man kokar upp vatten tillsammans med matfett som smetvätska (alltså laktosfritt om man använder laktosfritt fett)...å i övrigt bara som vanligt med vispa ägg/mamsellmassa (ist för socker) osv å de traditionella sockerkaksingredienserna.

    Tyvärr har jag ju den där jefla receptfobin :) men det där fixar nog händig Amika i ett nafs!?? :D

    Muffinsvarianten med vispning av matfett/mamsellmassa initialt funkar nog oxå. Mandelmassa tillsätter jag ofta i mjuka kakor både till jul, påsk osv...även sommartid är det väldigt gott med mamsellmassasmaken till nyplockade jordgubbar, rabarberkompott osv....(Y)

  • frucaos 14 april 2009

    Min gubbe bakade en sockerkaka med mandelmassa och hade som tårtbotten för ett tag sen. Vet inte om det är den - men god är den!! Ska se om jag kan lägga in den i kväll när jag kommit hem från jobbet.

  • Amika 14 april 2009

    Skrivet av Gnurf den 14 apr 2009

    Jo men det där borde väl inte vara nått problem!?? Kör ihop en laktosfri sockerkaka bara å tillsätt mamsellmassa...eller!?? När jag bakar snabb enkel sockerkaka kör jag ibland en variant där man kokar upp vatten tillsammans med matfett som smetvätska (alltså laktosfritt om man använder laktosfritt fett)...å i övrigt bara som vanligt med vispa ägg/mamsellmassa (ist för socker) osv å de traditionella sockerkaksingredienserna.

    Tyvärr har jag ju den där jefla receptfobin :) men det där fixar nog händig Amika i ett nafs!?? :D

    Muffinsvarianten med vispning av matfett/mamsellmassa initialt funkar nog oxå. Mandelmassa tillsätter jag ofta i mjuka kakor både till jul, påsk osv...även sommartid är det väldigt gott med mamsellmassasmaken till nyplockade jordgubbar, rabarberkompott osv....(Y)



    Well, jag har försökt med det. Men det är något som saknas... :)
    Jag kommer inte på vad det är, men vet vad det är när jag ser det. Ytterst irriterande. :) Jag har funderat på det här i över 2 år nu, så jag tänkte att någon här kanske vet. :)

  • Amika 14 april 2009

    Skrivet av frucaos den 14 apr 2009

    Min gubbe bakade en sockerkaka med mandelmassa och hade som tårtbotten för ett tag sen. Vet inte om det är den - men god är den!! Ska se om jag kan lägga in den i kväll när jag kommit hem från jobbet.


    Åh, vad snällt! :) Jag håller tummarna nu! :)

  • Gnurf 14 april 2009

    Tricky...very tricky....:) Kanske lite citronzest!?? Bittermandel!??

  • Uli 14 april 2009

    har du provat soka under mandelmassa kaka? Det finns manga recept dar som skulle kunna passa... :)

  • frucaos 14 april 2009

    Pistagekaka på låtsas
    Inte laktosfri - men ack så god mandelsockerkaka! Min man har haft den som tårtbotten, mycket gott. Hos oss kallas den håkans sockerkaka och kommer från receptsamlingen hembakat.

  • margitkallgren 15 april 2009

    Mandelmassekaka
    300 g mandelmassa
    3 msk vatten
    2 ägg
    1 tsk bakpulver
    1 dl vetemjöl
    Riv mandelmassan grovt på rivjärn, blanda den med vattnet-
    Tillsätt äggen ett i taget. Rör smeten kraftigt så att den blir
    slät. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret-
    Häll smeten i smord bröad form och grädda i 175 graders ugn
    cirka 30 minuter.
    Låt stå någon minut innan den stjälpes upp.

    Går bra att använda som tårta.
    Vänlig hälsning Margit

  • Lotten_J 15 april 2009

    Fördrev du tiden med att slå ihjäl mygg på myren då eller? Fanns väl knappast tid för annat :p

    Skrivet av Gnurf den 14 apr 2009

    Madellmassa är felstavat i det däringa receptet...det ska nog vara "Mamsellmassa sockerkaka med hjortronslyna"...en gammal norrländsk specialitet som man förr i tiden alltid tog med sig ut på Myren för att fördriva tiden...(L)

    Skrivet av Amika den 14 apr 2009

    madellmassa sockerkaka med hjortonslyt

    Den här hittade jag på matklubben, men det är inte den heller... :(
    Om det finns någon som har något annat recept så blir jag jätteglad! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.