Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra på pumpa?

  • maria_wijk 27 september 2009

    Första året som vintersquash-/pumpaodlare och det ser ut som skörden blir god. Men vad kan jag tillreda på alla frukter? Paj har jag hört talats om men det är nog det enda.

  • Mellanbellan 27 september 2009

    Detta har jag gjort av pumpa
    Pumpasoppa med räkor
    Pumpaparfait med pistagekaramell

  • idea_ 27 september 2009

    Efter att ha tagit rätt på kärnorna och torkat dem till snax (godare än chips eller jordnötter) brukar jag klyfta och ugnsbaka pumpan. Sen blir den efter humör: tillbehör till kött/kyckling/fisk, pastasås (mmm) ellrer soppa. Vilken sorts pumpa är det föresten? Min barndoms granne hade en underbar blekt grön pumpsort som var avlång i växtsättet, denna kokade hon helt underbar marmelad av, mixad fick den bli en underbart klibbig fyllning i bullar. (Men det får nog erkännas att den ibland åts som sylt till morgongröten så den hade en underbart len rinnig konsistens, blektsolgul och härlig, vill minnas att det var citron i den marmeladen oxå). Den marmeladen var också basen till en underbart krämig kaka. Har receptet på marmeladen om du är intresserad. :D
    Kan oxå kontakta den föredetta grannen om du vill ha kakreceptet :D

  • maria_wijk 28 september 2009

    Skrivet av idea_ den 28 sep 2009

    Efter att ha tagit rätt på kärnorna och torkat dem till snax (godare än chips eller jordnötter) brukar jag klyfta och ugnsbaka pumpan. Sen blir den efter humör: tillbehör till kött/kyckling/fisk, pastasås (mmm) ellrer soppa. Vilken sorts pumpa är det föresten? Min barndoms granne hade en underbar blekt grön pumpsort som var avlång i växtsättet, denna kokade hon helt underbar marmelad av, mixad fick den bli en underbart klibbig fyllning i bullar. (Men det får nog erkännas att den ibland åts som sylt till morgongröten så den hade en underbart len rinnig konsistens, blektsolgul och härlig, vill minnas att det var citron i den marmeladen oxå). Den marmeladen var också basen till en underbart krämig kaka. Har receptet på marmeladen om du är intresserad. :D
    Kan oxå kontakta den föredetta grannen om du vill ha kakreceptet :D


    Recepten mottages tacksamt.

    Vad gäller sorterna så är det fyra olika sorter jag odlat och de två förstnämnda kommer att ge god avkastning medan de två senare nog inte är lämpade för min växtzon: Blue Hubbard, Rouge vif d´Etampes, Triamble och Atlantic Giant.

  • tankgirlie 28 september 2009

    Jag tänker göra Pumpkin gooey butter cake i år på innanmätet av mina pumpor, någon som vet förresten vart man kan köpa pumpor till bra pris i trakterna kring göteborg-trollhättan?

  • mooseella 28 september 2009

    Tar också gärna det receptet på pumpa marmelad.

  • idea_ 28 september 2009

    Pumpa marmelad gör man så här:
    2kg pumpa
    4 bitar ingefära, hel (mamma brukade använda den torkade sorten man hittar i kryddhyllan)
    1½-2kg socker
    2 citroner

    Stycka, skalaoch kärna ur pumpan. Skär pumpan i små bitar och väg. Lägg pumpan i en stor gryta, häll på ytterst lite vatten och lägg i ingefäran. Koka under lock till mos, rör någon gång emellanåt. Tillsätt rivet skal av citronerna och socker. koka under omrörning tills massan hänger samman. ta upp ingefäran, tillsätt den pressade saften från citronerna., skumma väl.

    Fungerar utmärkt att frysa. Vi brukade få två stora pumpor av grannen varje år (vet inte vilken sort men de tålde att odlas utomhus i norrbotten), och på det här sättet räkte dom oftast till året efter :D. Ska ringa den föredetta grannen om kakreceptet i morgon.

  • Annafbg 29 september 2009

    En släkting till mig brukade alltid servera syltad pumpa som tillbehör till söndagssteken. Jag kommer ihåg att det var jättegott! Tror att det var något liknande detta:
    Syltad pumpa

    1 1/2 kg pumpa
    2 dl ättiksprit + 8 dl vatten
    Lag att koka i:
    1 stor citron
    4 dl vatten
    1 liter strösocker
    3 bitar hel ingefära

    Skala och kärna ur pumpan. Skär den i jämna bitar eller skivor. Lägg bitarna i ättikslagen och låt dem dra minst 2 timmar. Skölj och borsta citronen. Skala citronen tunt och strimla skalet nålfint. Pressa saften ur citronen. Koka upp vatten, socker, citronsaft, citronskal och ingefära i en kastrull. Spola av pumpabitarna med kallt vatten i ett durkslag. Häll ner dem i lagen i kastrullen. Koka sakta tills bitarna är helt genomskinliga. Det tar 15-20 minuter. Lägg dem varma i väldiskade burkar. Koka ihop lagen något och häll den het över pumpabitarna. Sätt genast på lock.

    Syltad pumpa blir vackert gul. Förr bjöds den till stekta kötträtter, men prova den lika gärna till glass eller tårtfyllning.
    Källa: ICA-kuriren

    Jag har bakat med pumpa, använde ett recept på morotskaka men bytte ut morötterna mot riven pumpa. Det blev jättegott!

  • idea_ 29 september 2009

    Hej! Ringde min barndomsgranne i dag för att fråga henne om den där kakan jag pratade om. Hon berättade att den heter Amandas lördagskaka, ett recept som bör läsas igenom ordentligt innan bak, och här är hur man gör den:

    Amandas lördagskaka

    3 ägg
    2½dl socker
    2½dl vetemjöl
    100g smält margarin/smör
    rivet skal av 1 citron
    2½dl pumpa marmelad (eller fast äppelmos men det blir inte lika gott)
    2dl cremé fraich (ej den magra sorten)
    1 ägg
    2msk socker
    ½msk vaniljsocker

    Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölet blandat med citronskalet i äggsmeten. Tillsätt det smälta matfettet försiktigt. Rör smeten jämn och häll i en väl smord och mjölad 1½ liters form med löstagbar kant.
    Grädda i 175 gradig ugn i 15-20 minuter tills provstickan blir torr.
    Vispa samman Cremé fraich, socker, vaniljsocker och ägget.
    Ta ut kakan ur ugnen och bred ut pumpamarmeladen över kakan. Bred ut cremé fraich smeten över marmeladen.
    Grädda högre upp i ugnen på 225 grader i 5-8 minuter så att kakan stelnar.
    Låt kakan svalna, ta bort kanten på formen och servera. Kakan håller sig god och krämig i kylskåp i flera dagar.

    Lycka till med marmeladkok och kakbak :D

  • maria_wijk 29 september 2009

    Tackar för input så här långt. Någon mer som har fler uppslag?

    Det bidde en skottkärra full med pumpor :D
    http://i171.photobucket.com/albums/u281/Metalmaidphotos/tradgardsdagbok/Pumpaskrd3090928.jpg

  • idea_ 29 september 2009

    Har nu skrivit in mina recept här på matklubben, om de blir godkända återstår att se :D
    Så här ser de i alla fall ut:
    Pumpamarmelad á la Ulla-Britt
    Amandas lördagskaka á la Ulla-Britt

  • mariaengstrom 29 september 2009

    Pumpa och morotskaka kanske?

    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14563

  • ninamatvrak 28 januari 2010

    http://www.tasteline.com/recept/Amerikansk_pumpapaj :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.