Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetariskt för nybörjare

  • AestheticDevil 3 maj 2009

    Hej!

    Jag skulle vilja införa lite mer vegetarisk mat här hemma, och är själv inte så väldigt kräsen när det gäller grönsaker och sådant. MEN tyvärr är det inte lika väl ställt med sambon som är inbiten köttätare och om sanningen ska fram lite småfeg bland "ovana" grönsaker.

    Har ni några bra förslag på vegetariska recept som kan tänkas gå hem hos honom?

    Skulle även vara tacksam för bra recept på falafel, som jag har misslyckats med upprepade gånger (de smälter ihop till soppa).(L)

  • cecland 3 maj 2009

    Chili sin carne

    Gör som om det varit chili con carne, men byt köttfärsen mot röda linser. Dom är bara att koka, behöver inte blötläggas innan. När det är kryddig mat tror jag inte att man saknar köttsmaken så mycket.

  • gimmiahug 3 maj 2009

    Hej!

    Med risk för att upprepa mej från en annan veggie-tråd, säjer jag PASTA! Pasta är så tacksamt att laga vegetariskt, tänk exemplelvis en god svamp-pasta eller den gamla klassiska tomatsåsen med basilika?! Även Risotto är lätt att få till utan kött eller fisk.... Är själv mycket glad i kött och fisk men i ovannämda tänker jag inte ens på att det är vegetariskt.

    Vad gäller Falafel undrar jag om du friterar dina? Kan oljan ha varit för kall eller smeten för lös?

  • AestheticDevil 4 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 3 maj 2009

    Vad gäller Falafel undrar jag om du friterar dina? Kan oljan ha varit för kall eller smeten för lös?


    Har prövat både att fritera och att köra i ugnen, med samma resultat (kikärtssoppa typ). Testade oljan innnan fritering med brödbit och det såg varmt och fint ut... Kna jag ha fått tag i ett konstigt recept? (visserligen ICA's så det borde väl inte vara så skumt)

  • gimmiahug 4 maj 2009

    Hmmm.... Jag tycker du ska testa med något annat recept och se om det lyckas bättre; ICA har ofta bra recept men de kan så klart också knasa till det då och då. När jag gör Falafel är smeten ganska torr och det brukar gå bra!

  • lovani 4 maj 2009

    Satsa på sojaprodukter! Fettsnåla och väldigt proteinrika, kräver varken mycket av kocken eller plånboken. Smakar som höna, så din sambo kommer knappt att märka skillnaden, åtminstone min hardcore karnovorfamilj glufsade glatt i sig min curry sojabitsoppa :)

    Finns att köpa i de flesta affärer, oftast vid linserna etc. Recept och tillredningstips finns på paketet och så försås på denna guds gåva till oss matälskare i cyberrymden!

  • lovani 4 maj 2009

    För att inte nämna bönbiffar, såklart. Mmmm. Mättande, och kan även paneras om det skulle göra dem mer lockande för sambon.

    Går även att laga väldigt smaskiga "köttbullar" samt "körttbiffar" av sojafärs (se ovan).

  • Andersjons 4 maj 2009

    Ett toppenrecept som vi köttätare gillar! Skiva aubergine och succini, salta på båda sidor, låt ligga en stund och salta ur sig, torka av med hushållspapper. Skiva en haloumiost, pensla med olivolja eller rapsolja, grilla allt och lägg sedan ihop de tre till en bakelse, servera med grönsallad och bröd.En kall öl eller ett glas vin till och ni har en kalasgod vegetarisk grillrätt.

  • byken 5 november 2011

    Har också haft falafelproblem, och sökte för att se om andra också hade haft det! Jag och du är inte de enda, men jag hittade inga svar skrev detta i en annan tråd om mina erfarenheter: Igår stoppade jag ca fem falafelbollar i fritösen. När jag efter några minuter lyfte korgen så låg där bara några kikärtsbitar som inte hade blivit så mixade kvar iden. {yawn}

    Idag gjorde jag om alltsammans med det som var kvar av falafel-smeten, men rörde i lite vetemjöl och vatten (kanske 1/2-1 dl mjöl, det var inget mjöl i det recept jag använde igår). Dessutom gjorde jag det på spisen idag, i en gryta med en ugnstermometer i oljan.

    Lade i ca fem bollar när temperaturen var drygt 180 grader. Temperaturen sjönk då ca 10 grader, jag fick hela tiden ha spisen på högsta effekt. Efter några minuter så bytte jag till nästa omgång. Hurra, allt funkar som det ska!!! blir jättefina falafflar. :D

    Fast jag vet ju inte om det var avsaknaden av mjöl eller för låg temperatur som var problemet i går... Men jag kan tänka mig att den lilla fritösen inte orkade hålla uppe temperaturen när jag stoppade i fem falafflar, med tanke på att jag fick ha spisen på högsta effekt för att hålla uppe temperaturen.

  • Mistys 6 november 2011

    Skrivet av lovani den 4 maj 2009

    Satsa på sojaprodukter! Fettsnåla och väldigt proteinrika, kräver varken mycket av kocken eller plånboken. Smakar som höna, så din sambo kommer knappt att märka skillnaden, åtminstone min hardcore karnovorfamilj glufsade glatt i sig min curry sojabitsoppa :)

    Finns att köpa i de flesta affärer, oftast vid linserna etc. Recept och tillredningstips finns på paketet och så försås på denna guds gåva till oss matälskare i cyberrymden!


    Jag skulle INTE äta sojaprodukter om jag vore du. Soja är inte lämplig som människoföda tyvärr. Köp Qourn istället som är en svampprodukt. Här finns många alternativ av både korv, falukorv, burgare, färs, bacon mm Att börja med så du kan göra dina vanliga recept fast vegetariskt och fasa ut köttet på det sättet.

    Soja är tyvärr inte så nyttigt och livsmedelsverket har tom varnat för att inte äta för ofta och på egen risk. Soja är en mycket olämplig produkt för kroppen har det visat sig. Ok nån gång men att basera födan på soja är mycket dåligt tyvärr.
    se länken.
    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

    Borde finnas varningstext på alla våra sojaprodukter då man ofta inte talar om detta.
    Finns fler artiklar om hur farligt det är om du söker på soja. Sioja kan även innehålla melanin. Det ämne som dödade flera barn i kina för några år sen. Soja innehåller ofta också höga halter östrogen som är mycket cancerframkallande samt påverkar fertiliteten på sikt (möjligheten att få barn)
    Jag brukar själv alltid ta saker med "en nypa salt" och säga att "ja man får ju cancer av allt" vad ska man då äta? Men soja är en av de produkter jag tar på riktigt allvar och undviker.

  • Erajscha 6 november 2011

    Chili sin carne kanske kan funka? Jag har ett recept på min blogg.

    http://kottpabenen.wordpress.com/2011/04/09/chili-sin-carnechili-con-varne/

    Eller prova den här:

    Vegetarisk jordnötsgryta

  • estrid1 6 november 2011

    ... har hört att sojaplantan tyvär besprutas med en hel del bekämpningsmedel så av den anledningen skall man nog inte äta för mycket soja,om den inte är ekolologisk odlad.

  • alindalinda 6 november 2011

    http://veganvrak.blogspot.com/

  • [email protected] 31 januari 2013

    Kikärtsbiffar, morotsbiffar eller några biffar på valfria bönor. Till det funkar massa olika gratänger! Potatis, rotfrukt, broccoli, blomkål. Du kan göra chili sin carne, veggi soppa som potatis& purjolökssoppa, tomatsoppa med crème fraîche/fetaost. Pasta med tomatsås. Grönsakssoppa/gryta!

  • rosatalo 31 januari 2013

    Har en make som är som din sambo vad det gäller grönsaker, men han medgav att det var gott med nedanstående recept. Chiliröran var dock ingen höjdare så den brukar vi skippa.


    [recept] 24691[/recept]

  • seasni 31 januari 2013

    Jag säger bara Daal, denna indiska gryta får ingen att sakna kött!
    Servera m ris, bröd ungnsbakad potatis/rotfrukter mm mm till en festmåltid
    bara ris eller bröd t vardags!
    Mums receptet jag använder har jag googlat fram..ligger på tasteline jag har modifierat lite då dottern inte är så förtjust i ingerfära, men det är grunden! lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.