Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp, vilket fett är nyttigt??

  • Kaneta 26 juni 2008

    En gång gick jag in på Livsmedelsverkets hemsida och läste hur Livsmedelsverket glatt redovisar hur matojor behandlas med tex extractionsbesin, härdas och tvättas med lut osv för att våra "smör" tillverkare ska få en produkt som man enkelt kan använda till tex smörgåsmargarin.

    Som jag skrev i ett annat inlägg så låt er inte luras av rapsblomman på tex Becelpaketen. Det finns inget naturligt kvar av rapsoljan som tillsats. Inget som hettas upp till 280C, behandlats med bensin, tvättas i lut osv kan vara en vettig produkt.

    (Y) Fram för riktigt smör, kallpressade oljor och riktig grädde i maten.(Y)

  • systeryster 26 juni 2008

    Vad jag kan minnas så finns det något som heter essentiella amonosyror, det är något som vi behöver som inte finns i animaliska fetter dvs grädde och smör.Om man köper något som innehåller mycket av detta "linolsyra" tål det tyvärr varken ljus eller värme något vidare, vilket är klart opraktiskt. är inte så noga själv, lagom är bäst och det är nog bra att variera kosten.Olivolja är ju enkelomättat fett och många anser att det är nyttigt.Jag tror att det faktiskt är mindre av hjärt- kärlsjukdomar i medelhavsländerna men det är ju mer än fett kosten består av , så det är svårt att veta orsak och verkan.Livslusten är kanske viktigare än att äta riktigt ibland. Må gott!

  • matnjutaren 26 juni 2008

    Skrivet av Kaneta den 26 jun 2008

    En gång gick jag in på Livsmedelsverkets hemsida och läste hur Livsmedelsverket glatt redovisar hur matojor behandlas med tex extractionsbesin, härdas och tvättas med lut osv för att våra "smör" tillverkare ska få en produkt som man enkelt kan använda till tex smörgåsmargarin.

    Som jag skrev i ett annat inlägg så låt er inte luras av rapsblomman på tex Becelpaketen. Det finns inget naturligt kvar av rapsoljan som tillsats. Inget som hettas upp till 280C, behandlats med bensin, tvättas i lut osv kan vara en vettig produkt.

    (Y) Fram för riktigt smör, kallpressade oljor och riktig grädde i maten.(Y)


    Tack för det! :D
    "Vågade" knappt skriva, innan, att jag använder enbart dessa produkter . :p
    Men, vi är visst många som anser att det är nog? det bästa alternativen vi har.
    Mycket intressant läsning i denna tråden.(Y)
    Tack för alla länkar och "stöttningen" :)

  • Superbruden 26 juni 2008

    Jag tror mycket på ordet lagom. Är helt övertygad om att om man äter lagom av allt, fett, grönsaker, kött m m så mår kroppen bäst.
    Allt är ju egentligen psykiskt. Tänk rätt & må bra.
    :)

  • Jade69 26 juni 2008

    Kenta, Usch vad :@ man blir, bensin och lut. Låter väldans obra(N). Tänk att dom får göra så och sälja det som mat, förjävligt rent ut sagt.....

    Systeryster, Klok avslutning, gillar den. Livslusten är allt. Har man inte den spelar det nog mindre roll vilket fett man gnoflar i sig.

    Superbruden, Så sant, lagom är bäst. "Tänk rätt & må bra", visst är det så, dock inte alltid helt lätt.

    Tusen tack alla som engagerat sig och skrivit en massa kloka ord, I like. Ha en trevlig helg alla matpratare.

  • Hosianna 27 juni 2008

    Rapsolja - tänk på att använda den kallpressade varianten i så fall. Den som är mörk i färgen. Den färglösa är raffinerad och upphettad och innehåller ingenting bra... dock har den kallpressade en nötaktig smak som kan vara olika kraftig från sort till sort och det kanske man inte gillar.

    Vill man steka i något utan smak så använd smakfri kokosolja (från hälsokosten) eller varför inte smör? Smör och kokosolja har stabil fettmolekylsammansättning och förstörs inte vid upphettning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.