Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket spenderar ni på kryddor

  • jimboz 24 maj 2010

    Kära Örebroare !! Fasiken det var ju Kungen som skulle säga det.

    Jo.... Jag undrar hur mycket ni köper kryddor för om året och var ni köper dessa ?
    Jag lägger ungefär 300 om året på kryddor och då menar jag torkade sådana...Det handlar jag nästan uteslutande på internet dock ej (vanligt salt )..

  • Bumbis 25 maj 2010

    Inte en susning. Handlar nytt när det börjar ta slut, Har köpt från nätet 1 gång men annars från butiken i påsar som jag fyller på mina burkar.

  • Okänd 25 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 25 maj 2010

    Kära Örebroare !! Fasiken det var ju Kungen som skulle säga det.

    Jo.... Jag undrar hur mycket ni köper kryddor för om året och var ni köper dessa ?
    Jag lägger ungefär 300 om året på kryddor och då menar jag torkade sådana...Det handlar jag nästan uteslutande på internet dock ej (vanligt salt )..


    Ingen aning.. aldrig funderat på detta.. Men eftersom jag är förtjust i färska kryddor så lägger jag nog ner mer än 300 kr/år kan jag tro..
    På tal om att handla kryddor från internet, vart köper du ifrån? Sådana tips är alltid välkomna, jag använder ju torkade kryddor också ;)

  • jimboz 25 maj 2010

    Jag kan starkt rekommendera Borgeby kryddgård, fick själv tipset här på MK. Snabb leverans och hyfsad innehållsförteckning på varorna. Smakförstärkare är markerat med * för den som vill undvika dessa.
    Nu låter det som en reklamfilm men varför inte..
    Vi får säkert rabatt av dom nu :)

  • Okänd 25 maj 2010

    Jag köper alltid kryddor från BIBES i Linköping på marknad nån gång om året. Olikblandade kryddor i påsar som jag häller över i glasburk sen.
    Allt från fiskkryddor till gratängkryddor och grillkryddor o.dyl. Jag använder nästan aldrig enbart salt & vitpeppar i matlagningen. Där kan man hitta allt, bara fantasin som sätter gränser.
    Det har jag gjort i flera år, och har inte blivit besviken.
    Sen köper jag vanliga kryddor som kanel, ingefära, kummin för att ta några exempel emellanåt.
    Står kryddorna lite längre så höftar jag bara på med mer.

  • jimboz 25 maj 2010

    Nååå daniella hur mycket blir det för plånboken då ?

  • Okänd 25 maj 2010

    Tänker inte så mycket på kostnaden, bara jag får det jag vill ha.
    Men jag brukar köpa omkring 15 påsar åt gången, hmm cirkus 120 spänn. 300 tycker jag låter lite mycket, men jag vet inte. Jag klarar mig på det här.
    Jag köper väldigt sällan färska kryddor för dom står och förstörs i mitt hushåll. Det kan va basilika då, annars håller jag mig till dom torkade. Om du inte menar persilja, dill , gräslök och dj, kryddor förståss. Men dom går väl under namnet örter.
    Umm, vet inte om du blev klokare av det här.?!

  • epique 25 maj 2010

    Håller med jimboz angående Borgeby Kryddgård!Har beställt därifrån en gång och fler lär det bli.Kanske handlar kryddor för 100-200kr om året i vanliga fall men nu lär det garanterat bli mer.
    De har underbart goda kryddblandningar,mycket bra priser och snabb leverans.Fick mina kryddor 2 dagar efter beställning :)
    Känns så mycket fräschare också än dem man kan hitta i butikerna här.
    Blev lite extra "reklam" här med ;D

  • jimboz 25 maj 2010

    (Y)

    Pengarna går åt...Jag gör av med en Ungersk paprika varannan månad..Bara där har du 6X9 spänn.
    Samma med Oregano.

    Sedan köper jag
    Nasi Goreng
    Cayenne
    Chilli
    Chilli Chipotle
    Vitpeppar
    Svartpeppar
    Grönpeppar
    Berberre
    osv.
    Det blir nog snarare 300-500:-
    Jag har en hög omsättning på mina kryddor så det blir aldrig gammalt.

    Jag glömde nämna det att jag köpte kryddor för 107:- igår..
    Men glöm inte bort frakten på 40 spänn. Jag fick 7 olika kryddor för dom pengarna.


    Man får tänka på att vi är 3 grabbar och diverse matlådor

  • boz1965 25 maj 2010

    Vet inte riktigt. Men sådär mellan tummen och pekfingret kan det väl bli en 400 - 500 kronor för den torkade sorten. Färska kryddor lägger jag betydligt mer på. Inte för att jag använder mer av dem, utan för att de kostar mer.

  • epique 25 maj 2010

    Brukar få hem en påse stark Ungersk paprika då fadern är iväg,den slår ju det man hittar i butikerna här med hästlängder.Får se om Borgebys fungerar lika bra :)

    Hoppas på lite klirr i kassan snart,då blir det kryddshopping.Värt varenda krona! :D Gör så stor skillnad med.
    Lite jobbigt dock att de har så mycket spännande att välja på,får beslutsångest så det heter duga.

    Kan rekommendera deras Rök Grillkrydda!En marinad med den på en bit kött som sedan grillas ;)

  • Okänd 25 maj 2010

    Även att jag inte ser ut att spendera så mycket cash på kryddor äter vi inte smaklöst ändå.
    Jag ska försöka komma ihåg hur mycket det går åt så hör jag av mig till dig nästa år Jimboz, så kan du få en exakt summa. {worship}

  • jimboz 25 maj 2010

    Skrivet av danniella den 25 maj 2010

    Även att jag inte ser ut att spendera så mycket cash på kryddor äter vi inte smaklöst ändå.
    Jag ska försöka komma ihåg hur mycket det går åt så hör jag av mig till dig nästa år Jimboz, så kan du få en exakt summa. {worship}


    Härligt ! Jag skriver en bok om nyfikenhetens fader :)

  • jimboz 25 maj 2010

    Jag tycker örtkrukorna man köper är åt helvete för dyra..Ska man pudra lite färsk Gräslök så tar Coop 20:- för en näve. Det är 2 gånger mer än vad en portion skolmat får kosta...Det ni !!!

  • jas65 25 maj 2010

    Jimboz.
    Detta är då för mcyket för mig. att örtkryddorna kryddorna kostar 2 ggr så mycket som skolmaten. Reinfelt förfåglarna.... eller det koperativa måste tänka om angående priset.. Eller att odla sina egna örtkryddor kan kanske vara på tapeten.

    Höfta på med Era egna kryddor och odlingar
    Mvh
    Anders

  • jimboz 25 maj 2010

    Har redan inhandlat mina egna Örter.....Oregano, Timjan thai basilika, Basilika och Rosmarin..Flera är på väg när jag sticker till Plantagen.

  • zanette 21 juli 2010

    Jag köper för någon tusenlapp per år jag är återförsäljare för Alpnaerings kryddor och dom är som sakt dyra.
    Har home partys och bjuder då på lite olika dipper, som man doppar ner en morot i. såser, köttbullar pizza m.m
    Mycket smakrika kryddor läs gärna mer på hemsidan deras.
    http://www.alpnaering.se/

    Och jag köper ju givet vanliga kryddor i affären åxå, man fastnar ju för sina smaker/kryddor när man lagar mat...
    Bor ni runt Orust så hör av er till mig så tar jag upp en beställning
    [email protected]
    mvh zanette

  • boz1965 21 juli 2010

    Var precis på Sjöbo marknad och spenderade nästan 500.- i Borgeby Kryddgårds stånd...

  • jimboz 21 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 21 jul 2010

    Var precis på Sjöbo marknad och spenderade nästan 500.- i Borgeby Kryddgårds stånd...




    Härligt ! Kan du göra en fin stapel så man får se vad du köpte för roligt ?

  • maxxess 21 juli 2010

    Borgeby har jag handlat ifrån i ehh... shit vad gammal jag är :)
    Tyvärr blir många kryddor liggandes, sådana man köper för att man tror man skall testa.

    Nu till frågan:
    Jag säger en tusenlapp lätt om du räknar in alla halvfabrikat när man grillar. Grillperioden står nog för halva kryddkassan om inte mer. Bara att testa en rub till en grillning är ju 20 spänn, marinad samma pris. Kryddorna i hyllan går åt tokigt fort även om man gör "eget".

    EDIT: vid lite överslagsräkning så är nog kostnaden för grillkassan närmare 65-75% av den totala kryddkassa på ett år.
    Men så grillar jag mkt ;-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.