Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

I affären

  • MatAnders 3 november 2010

    Tänkte vi kunde starta en tråd om saken ni hittar och undrar/inte vet vad de används till?

    Jag kommer inte på några nu men minns att man för typ 10 år sedan undrade vad man hade aubergine & zuchini till?
    Vi kan väl fylla på och hjälpa varandra här?

  • Mistys 3 november 2010

    Vad använder man kålrabbi till, annat en som rårivet på råkostbordet. Kan man ugnsbaka som palsternacka?

  • Okänd 3 november 2010

    Det jag kan komma på nu är endive vad använder man den till? Och carambola mer än i drinkar.

  • The_mama97mia 3 november 2010

    Kul tråd!
    Håller med om kålrabbi, vet inte heller vad jag skulle göra med en majrova?

  • Okänd 3 november 2010

    Vad använder man rättika till då?

  • Cassiopeya 3 november 2010

    Rättika är bara så mums! Du lägger in den med morot så blir det kimchi, brukar serveras som tillbehör till sushi, en av mina absoluta favoriter. Hittade just ett recept på här på MK, har inte testat det själv än men den på restaurang är som sagt supergod :p Kanske värt att prova:)

    KIMCHI

    Kålrabbi är jättegod färsk i sallad, kanske med grovrivna morötter.

  • Josses 3 november 2010

    Jag har använt både kålrabbi och majrova i köttsoppan och även
    klyftat dem och de har fått följa med när jag har gjort ugnsrostade rotfrukter.
    Rev även ner en bit av majrovan tillsammans med moroten i coleslowen en dag.

  • amoz 3 november 2010

    När jag gör ugnsbakade grönsaker till kött och fisk använder jag både kålrabbi, majrova och rättika. Dessutom har jag samtidigt palsternacka, persiljerot,potatis, morötter, purjolök och paprika. Det blir så gott med alla de olika smakerna men tänk på att inte baka de för länge, de ska ha lagom tuggmotstånd.

  • Marre73 3 november 2010

    Kronärtskocka är något jag inte vet hur man använder, ingen aning om hur den smakar heller, vad använder man den till och hur tillagar man den så den smakar gott?

  • The_mama97mia 3 november 2010

    Kornärtskocka är gött... finns en tråd till om den tror jag, men jag kokar den o sen 'äter man - plockar bladen . smör o salt till bara...

  • Cassiopeya 3 november 2010

    Skrivet av amoz den 3 nov 2010

    När jag gör ugnsbakade grönsaker till kött och fisk använder jag både kålrabbi, majrova och rättika. Dessutom har jag samtidigt palsternacka, persiljerot,potatis, morötter, purjolök och paprika. Det blir så gott med alla de olika smakerna men tänk på att inte baka de för länge, de ska ha lagom tuggmotstånd.


    Persiljerot har jag aldrig testat! Får skriva upp det på "att-göra" listan ;)

  • Cassiopeya 3 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 3 nov 2010

    Kornärtskocka är gött... finns en tråd till om den tror jag, men jag kokar den o sen 'äter man - plockar bladen . smör o salt till bara...



    (Y) Håller med. Kronärtskocka är verkligen supergott, men det är ju inget man blir mätt på direkt. Gott som förrätt eller som enkel kvällsrätt, eller till kött.

  • flingsalt 4 november 2010

    Kronärtskocka = supergott!

    Gott att doppa i hollandaisesås också!

    Och när man plockat alla bladen så kommer man till massa strån som man rensar bort - för att sedan äta upp botten som är lite köttliknande.

    Har man inte provat så borde man verkligen det!

    (gott att använda i pastasås också) :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.