Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julpynt

  • Josses 26 november 2010

    Vilket julpynt måste du ha framme varje år
    för annars är det ingen jul?
    Vilket pynt kommer INTE över din tröskel?

    Brukar du pynta fulla huset så det nästan är över öronen:DD
    eller är du sparsam med pyntet?

    Jag har en liten julkrubba i plast ca 15 cm lång som jag fick en gång av min farmor i början av -70-talet (hon dog 1973).
    Den har blivit väldigt skamfilad med åren,
    Josef är borta, stjärnan på taket är halv och något av djuren är också borta med den SKA fram varje år.
    Min man tycker den är "ful som styrk" men jag ger mig inte.
    Den får stå i vårt sovrumsfönster men jag ställer den bakom gardinen så han slipper se den varje gång han slår upp ögonen på morgonen men den ÄR framme:)

    Han själv har en skamfilad tomte som sitter i en gungstol som han har fått av sin mormor. Ena handen är borta och gungstolen är ganska skev men den SKA bara vara framme.
    Den hamnar också på en undanskymd plats men framme ÄR den :D

    En rosa julgran kommer INTE in här!!!

  • amoz 26 november 2010

    Ja det är underligt det där med traditioner ändå! För egen del har jag rensat ganska ordentligt bland julpyntet till dotterns stora glädje. Hon är nämligen heltokig med julen och allt pynt. Men jag har också ett par saker som måste fram varje jul. En jultomte i glas som ska hänga i granen, den är från mitt barndomshem och hänger fortfarande i samma sytråd. En långbent tygtomte som håller i sina ben och ska hänga i dörrposten till köket, den har hängt med sedan jag "bildade" bo.

  • Lenkan 27 november 2010

    Jag tycker inte om en massa krimskrams i mitt hem, hos andra kan det vara hur fint som helst men inte hos mig.
    Jag har stakar i fönstren och en liten julgran i vardagsrummet, det räcker så för mig.

  • soccermum 27 november 2010

    Jag älskar julpynt när det väl är framme och innan det ska plockas in ;-) Just de två momenten kan kvitta i mina ögon..ler..
    Jag har bl a också en krubba från dess att jag var liten, en julkyrka och några speciella tomtar med många minnen som absolut måste fram :)
    Brukar också köpa en ny tomte varje jul och skriva dit årtal i botten om möjlighet finns.

    Kan inte annat än att hålla med-en rosa julgran (eller färgad över huvud taget) kommer inte innanför min tröskel *ryser*

    Idag är det dags att plocka fram stakar och stjärnor och jag har en jättegammal adventsstjärna som är äldre än mej men fram ska den för den har minsann sin skamfilade charm (L)

  • anluk 27 november 2010

    Har en kyrka som jag fick av min syster för många år sedan, den ska fram. Krubban är oxå ett måste. Sedan är det ju tomtar och pynt som man fått genom åren som är viktiga. Pynt som barnen gjort när de var små måste bara fram! Är väldigt pyntig det ska erkännas (till makens stora förtret)

  • littlejohn 27 november 2010

    Här måste alla tomtar fram och de är många. Försöker varje år att inte köp fler med det går liksom inte att låta bli. :D Har även ett tomtestuga som min pappa gjort , med spåntak, fönster och lyse i. Huset måste vara framme fast det skulle kanske behöva målas om.
    In i mitt hus kommer inte änglahår eller färgade julgranljus. (N)

  • The_mama97mia 27 november 2010

    Jag är nog mer åt Grinchen hållet, men en adventsstjärna i köksfönstret blir det i år. Tonar ner ordentligt för jag orkar inte riktigt. Annars är det mkt tända ljus överallt. Det gillar jag, jul eller inte.

  • knyppeltanten 27 november 2010

    Vi firar jul hos dottern nuförtiden så hemma tar jag bara fram adventsstjärnor och -stakar samt gran ute. När jag inte är hemma över själva julen så är det liksom inte lika roligt med julpyntet.

  • sivan52 27 november 2010

    Jag har en gammal tomte, som sitter ner och har en käpp i famnen, som mina föräldrar hade när jag var liten. Den måste alltid upp och sitta vid brödrosten. Det har den gjort i alla år här hos mig.
    Riktig gran är ett måste också med röda kulor i.

  • sikaal 27 november 2010

    Jag har en julgranskula som mamma köpte när hon var 12 år (född -07). Det är en sådan "halv" (tillplattad). Den var skadad i fästet när hon köpte den men mormor lagade med häfta, samma hätfa sitter kvar än! Vill inte påstå att den glänser, men den skall vara med! När jag hade vilda småbarn fick den hänga i gardinstången,
    Jag har också en flugsvamp som man nyper fast i granen, den fanns när jag var barn. Den måste också få vara med, trots skavanker.

    Färgade granar kommer inte på frågan här heller, då kan det kvitta med gran!

  • Okänd 27 november 2010

    Skrivet av Lenkan den 27 nov 2010

    Jag tycker inte om en massa krimskrams i mitt hem, hos andra kan det vara hur fint som helst men inte hos mig.
    Jag har stakar i fönstren och en liten julgran i vardagsrummet, det räcker så för mig.


    Åh, vad jag avundas dig 13 januari.

  • croxie64 27 november 2010

    Numera så är det inte speciellt mycket som jag måste ha uppe till julen. Granen är obligatorisk
    förstås, och i fjol så köpte jag faktiskt en adventsljusstake.
    Traditionerna förändras när man flyttar utomlands och jag har fortfarande allt gammalt julpynt
    kvar i Sverige.

  • Josses 27 november 2010

    Skrivet av sikaal den 27 nov 2010

    Jag har en julgranskula som mamma köpte när hon var 12 år (född -07). Det är en sådan "halv" (tillplattad). Den var skadad i fästet när hon köpte den men mormor lagade med häfta, samma hätfa sitter kvar än! Vill inte påstå att den glänser, men den skall vara med! När jag hade vilda småbarn fick den hänga i gardinstången,
    Jag har också en flugsvamp som man nyper fast i granen, den fanns när jag var barn. Den måste också få vara med, trots skavanker.

    Färgade granar kommer inte på frågan här heller, då kan det kvitta med gran!
    I mina föräldrars julgran ska det alltid hänga en liten julkula i plast med en liten bokmärksängel i, baksidan är gul och resten är genomskinlig. Tror att den kommer ifrån min pappas barndomshem och jag måste varje år leta upp den och kolla så att pappa har hängt upp den, annars är det ingen jul, ibland när jag har inte har hittat den och jag frågat efter den så har pappa nästan alltid svarat; "självklart att den är uppe! och visat var han har hängt den. Pappa har nog också den känslan att det inte är någon jul utan den.

  • Josses 27 november 2010

    Skrivet av soccermum den 27 nov 2010

    Idag är det dags att plocka fram stakar och stjärnor och jag har en jättegammal adventsstjärna som är äldre än mej men fram ska den för den har minsann sin skamfilade charm (L)
    Stod för en stund sedan och skulle hänga upp en liten trästjärna i ena köksfönstret och den köpte jag 1987 när jag flyttade hemifrån, den en 5-armad ljusstake och en adventsljusstake i plåt var det första julpynt jag köpte till mitt alldeles egna hem! Den har blivit lite skamfilad med åren, maken har fått limma ihop den några gånger :D, men det går ju bara inte att slänga den! Den är ju så söt och den ger ett så härligt ljus. Den skulle behöva en omgång med limmet igen men jag hängde bara upp den, får se om han plockar ner den och lagar den eller om han låter den bara hänga där.

  • soccermum 27 november 2010

    Skrivet av Josses den 27 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 27 nov 2010

    Idag är det dags att plocka fram stakar och stjärnor och jag har en jättegammal adventsstjärna som är äldre än mej men fram ska den för den har minsann sin skamfilade charm (L)
    Stod för en stund sedan och skulle hänga upp en liten trästjärna i ena köksfönstret och den köpte jag 1987 när jag flyttade hemifrån, den en 5-armad ljusstake och en adventsljusstake i plåt var det första julpynt jag köpte till mitt alldeles egna hem! Den har blivit lite skamfilad med åren, maken har fått limma ihop den några gånger :D, men det går ju bara inte att slänga den! Den är ju så söt och den ger ett så härligt ljus. Den skulle behöva en omgång med limmet igen men jag hängde bara upp den, får se om han plockar ner den och lagar den eller om han låter den bara hänga där.


    (Y) :)

  • mafia 28 november 2010

    Jag har några gamla garntomtar, som min mamma gjorde. De måste hänga i köksfönstret varje år. Dessutom har jag en gammal,gammal trätomte från min moster. Den måste också fram. Numera är jag ganska sparsam med dekorationerna ,eftersom min man och jag "flyttar" till Cypern i 10 veckor över vintern. Jag måste ta ner allt juligt direkt efter nyår för den 4:e januari åker vi.
    Någon gran i "onaturlig" färg är absolut förbjudet hos oss.

  • sju 28 november 2010

    Jag har några adventsstjärnor och ett ris med belysning i en urna. Och så adventsljusstaken och ett fint set med tomtar. Eftersom jag är ateist firar jag mest jul av kulturella skäl, så jag försöker undvika de mest religiöst laddade julpynten (som julkrubban).

  • frejay 28 november 2010

    Absolut inget som blinkar hos mig ;) utom smilysar

  • gollen 28 november 2010

    Nu för tiden kan jag njuta av julen eftersom jag slutat att fira den (10år sen). Det enda extra varje år är en vit cyklamen och ett fint kort med Sidensvansar.:)

  • boz1965 28 november 2010

    Jag har en julstjärna i fönstret åt gatan och elljusstakar i de andra fönstren, det är hela mitt "julpynt".

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.