Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lergryta

  • Gilryd 31 oktober 2008

    Jag har provat några recept i lergryta och det har blivit lyckat.
    Men.....Hur gör jag för att få bort stekdoften i grytan. Hela skåpet luktar stek fastän jag noggrannt rengjort grytan i hett vatten. Är det någon som har ett bra recept på bröd i lergryta?
    Undrar Gilryd(H)

  • MatAnders 31 oktober 2008

    Jag kör bara med hett vatten och diskborste funkar för mig.(Y)

  • Gilryd 3 november 2008

    Ja, det verkar som det är det enda som behövs, Det kanske är meningen att dofterna ska sitta kvar i grytan. Får låta bli att ställa in den i skåpet. I alla fall ett tevligt sätt att tillaga maten på.

  • Eery 3 november 2008

    Har efter lite strul fått in mitt lergrytebröd med kakvariant eftersom MK inte ville godkänna 2 i 1 recept
    Lergrytebröd

    kakvarianten finns bland mina recept

  • MatAnders 3 november 2008

    Ja jag tycker att lergrytan skall "stekas in" som en gjutjärnsgryta men om man ska baka i den kanske man borde ha 2 st.

  • bejofr 3 november 2008

    Har själv haft lergryta i närmare 25 år och jag diskar den bara i varmt vatten , själva kryddningen som man har i blir efter ett tag kvar i i grytan och då kryddar jag inget alls på många gånger för den blir självkryddande. Men jag önskar att jag haft en till kött, en till fisk och en till fågel.

  • Gilryd 4 november 2008

    :D Tack för tipsen. Efter 25 år måste det finnas många "goa" kryddsmaker i lergrytan. Jag ser verkligen fram emot att laga allt möjligt i min gryta. Lergrytebrödet skall jag absolut prova. Lovar att höra av mig när jag bakat brödet. Tack snälla1(L)

  • Limparion 4 november 2008

    Jag städade nu i köket och hittade en bruksanvisning för min lergryta, och mindes då att jag sett den här tråden. Där står det att man efter varje användning ska blötlägga grytan, och därefter diska grytan för hand i varmt vatten. Om nödvändigt kan man använda ett par droppar diskmedel. Sedan står det att man ska förvara grytan luftigt, ej med påsatt lock. Detta bröd (bland ett par andra recept) står också med:

    Lantråglimpa (1 stor limpa)

    50 g margarin
    5 dl vatten
    ½ msk ättiksprit
    ½ dl sirap
    25 g jäst
    2 tsk salt
    14 dl lantrågmjöl

    Smält margarinet, tillsätt vatten, ättiiksprit och sirap och värm till 37 grader. Smula sönder jästen och rör ut den med lite av degspadet i en bunke. Användes torrjäst, se förpackningen. Tillsätt resten av degspadet, salt och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg. Jäs den övertäckt i bunken ca 1 timme.

    Låt den _genomfuktade_ lergrytan rinna av ordentligt och olja den invändigt. Knåda degen på mjölat bakbord och forma till en slät limpa. Lägg limpan i grytan och ställ in den med lock på nedre falsen i kall ugn. Vrid termostaten på 150 grader och grädda ca 2 timmar.

    Hoppas nåt av detta är till hjälp. Ha en toppendag!

  • Gilryd 5 november 2008

    Tack, nu känner jag mig verkligen inspirerad att använda min lergryta. Fick den av min syster som haft den stående högst upp i ett skåp i minst 15 år och aldrig använd den. Nu kommer den till heders och säkert finns det fler lergrytor gömda lite här och var i stugorna, som är värda att plockas fram.
    (L) En underbar dag med kramar från Gilryd(L)

  • MatAnders 5 november 2008

    Skrivet av Gilryd den 5 nov 2008

    Tack, nu känner jag mig verkligen inspirerad att använda min lergryta. Fick den av min syster som haft den stående högst upp i ett skåp i minst 15 år och aldrig använd den. Nu kommer den till heders och säkert finns det fler lergrytor gömda lite här och var i stugorna, som är värda att plockas fram.
    (L) En underbar dag med kramar från Gilryd(L)


    Va kul är övertygad om att du kommer bli nöjd med resultatet sen är det spännande att lyfta på locket efter 1,5 - 2 timmar och se vad det blivit.
    (Y)
    Lycka till
    /Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.