Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Minns ni detta?

  • svengelsk 14 januari 2013

    Stenmangeln kommer jag ihåg. Den fanns i källaren i ett hus i närheten. Jag har ett vagt minne av att sparken ibland användes för att frakta dit tvättkorgen. Jag minns också hur tråkigt det var att dra lakan.
    I England stryker många sina lakan. Jag tycker livet är för kort för det.

  • irrevirre 14 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 14 jan 2013

    http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/andelsfrysen-nu-fungerar-den-igen


    Nämen oj, har man sett en bild! Ja, så såg de ut fast de var liksom framåtsluttande. Tack för det Mithrandir(Y)

  • Mistys 14 januari 2013

    Skrivet av irrevirre den 14 jan 2013

    Skrivet av Mithrandir den 14 jan 2013

    http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/andelsfrysen-nu-fungerar-den-igen


    Nämen oj, har man sett en bild! Ja, så såg de ut fast de var liksom framåtsluttande. Tack för det Mithrandir(Y)


    Hos mormor var det frysar på en hel vägg. Tror det var rader med tre på höjden, med blå dörrar.

  • Roskerstin 14 januari 2013

    Jag är ju 40-talist och när jag var liten och vi bodde i villa så fick man beställa is av isbilen. Det gjorde mina föräldrar när vi skulle ha fest. Då kom den ljusblå bilen och gubbar med läderstycken på ryggen och höll fast isbiten med en stor klo. Sedan förvarade vi isen i källaren i baljor. Sedan fanns det oxå någon typ av 'fusk-is' kolsyreis, som vi även hade ibland och den hade vi kul med. Om man tog en sked och gned mot isen så 'skrek' den. Oj, det låter som man levde på 1800-talet!

  • irrevirre 15 januari 2013

    Skrivet av Roskerstin den 14 jan 2013

    Jag är ju 40-talist och när jag var liten och vi bodde i villa så fick man beställa is av isbilen. Det gjorde mina föräldrar när vi skulle ha fest. Då kom den ljusblå bilen och gubbar med läderstycken på ryggen och höll fast isbiten med en stor klo. Sedan förvarade vi isen i källaren i baljor. Sedan fanns det oxå någon typ av 'fusk-is' kolsyreis, som vi även hade ibland och den hade vi kul med. Om man tog en sked och gned mot isen så 'skrek' den. Oj, det låter som man levde på 1800-talet!


    Hur länge höll sig isen? Beställdes leveransen till några timmar innan man skulle ha festen?

  • emaxen 15 januari 2013

    Skrivet av walterego den 14 jan 2013

    Skrivet av Scooby-Doo den 14 jan 2013

    Skrivet av Mistys den 14 jan 2013

    Får man fylla på med andra nostalgi-minnen?

    Kommer ni ihåg dom stora stenmanglarna som fanns i tvättstugan i källaren i många hyreshus? . Man rullade upp lakan och dukar på en rulle som sen rullade igenom stora, tunga stenblock. Hur många barn klämde sig inte illa på dessa?. Tror dom förbjöds sen för att dom var så farliga. Vi barn satt alltid uppflugna på dessa och åt kalla pannkakor när mamma "hade tvättstugan" ofta en hel eftermiddag.


    I tvättstugan till hyreshusen där min brorson bor, finns det en stenmangel. Enbart EN hyresgäst använder den, en gammal dam.

    Förmodligen den enda som "klarar av den"?
    Vem kan glömma: "Tja-bang", när stenklumparna lade sig åttan bearbeta lakanen?
    Idag har vi en mangel som kräver pytteutrymme för att utföra samma resultat.



    Hej, jag jobbar inom hemvården o när jag tvättar så manglar jag på stenmangeln, vad fina linnedukarna o lakana blir.
    Inte så svårt när man lärt sig.
    Ha en trevlig snöig dag, emaxen .

  • callemero 15 januari 2013

    Skrivet av Mistys den 14 jan 2013

    Får man fylla på med andra nostalgi-minnen?

    Kommer ni ihåg dom stora stenmanglarna som fanns i tvättstugan i källaren i många hyreshus? . Man rullade upp lakan och dukar på en rulle som sen rullade igenom stora, tunga stenblock. Hur många barn klämde sig inte illa på dessa?. Tror dom förbjöds sen för att dom var så farliga. Vi barn satt alltid uppflugna på dessa och åt kalla pannkakor när mamma "hade tvättstugan" ofta en hel eftermiddag.[/quote

    Vi hade stenmangel i det hus där jag växte upp.
    Åkte alltid ner till mina föräldrar för att mangla men
    tyvärr flyttade de för några år sedan så nu är det slutmanglat
    på den kära stenmangeln. Fanns ingen bättre mangel,

  • flabban 15 januari 2013

    Här blir man påmind om något som man glömt bort, eller åtminstone inte skänkt en tanke. Visst hyrde vi ett frysfack i källaren också, med en stor och två små trådbackar. Vi köpte också en halv gris av någon bonde och fick det styckat och klart, för att lägga in i frysen. Det här var i slutet av
    60-talet. 1970 flyttade vi till en större lägenhet och köpte också vår första frys. Ja mycket var annorlunda förr och mycket var också bättre.

  • husmusen88 15 januari 2013

    Skrivet av Mistys den 14 jan 2013

    Får man fylla på med andra nostalgi-minnen?

    Kommer ni ihåg dom stora stenmanglarna som fanns i tvättstugan i källaren i många hyreshus? . Man rullade upp lakan och dukar på en rulle som sen rullade igenom stora, tunga stenblock. Hur många barn klämde sig inte illa på dessa?. Tror dom förbjöds sen för att dom var så farliga. Vi barn satt alltid uppflugna på dessa och åt kalla pannkakor när mamma "hade tvättstugan" ofta en hel eftermiddag.



    Åå jag älskar de gamla manglarna, helt underbara! Men ja, tokfarliga för fingrar snällt sagt :) Det står faktiskt en i tvättstugan hos en väns hyreshus, men vet inte om den fungerar längre.

  • dolores 16 januari 2013

    Mina föräldrar köpte en gammal villa -62, där i källaren fanns en stenmangel som dom förra ägarna hyrde ut per timme. Mamma var väl inte så glad åt det men vilket ramaskri det blev bland "tanterna" i området när hon ville sätta stopp. Så det var bara att fortsätta, minns den blå boken som kom fram när tid skulle bokas.
    Så kom dom på cykel,spark,skottkärra etc.beroende på årstid och så den viktiga oftast flätade mangelkorgen balanserades på lämplig plats.........för se mangla det måste man bara, annars var man ingen riktig husmor !!!!!
    Därför är jag nu den enda "gamla dam" i vår bostadsförening som använder denna klenod.

  • irrevirre 16 januari 2013

    Skrivet av dolores den 16 jan 2013

    Mina föräldrar köpte en gammal villa -62, där i källaren fanns en stenmangel som dom förra ägarna hyrde ut per timme. Mamma var väl inte så glad åt det men vilket ramaskri det blev bland "tanterna" i området när hon ville sätta stopp. Så det var bara att fortsätta, minns den blå boken som kom fram när tid skulle bokas.
    Så kom dom på cykel,spark,skottkärra etc.beroende på årstid och så den viktiga oftast flätade mangelkorgen balanserades på lämplig plats.........för se mangla det måste man bara, annars var man ingen riktig husmor !!!!!
    Därför är jag nu den enda "gamla dam" i vår bostadsförening som använder denna klenod.


    Visst är det härligt med maglade lakan men jag slätar endast ut dem med handen och rullar dem. Det finns inte tid och ork för mangling... och jag har ingen heller{waiting}

  • Silvander 16 januari 2013

    Vi flyttade till eget hus för ca 10 år sedan, men ack vad jag saknar våran mangel vi hade i hyreshuset där vi bodde.
    Lakan och dukar blev helt underbara, det går inte att jämföra med de nya manglarna.

    Visst var det lite pirrigt att använda dem. Mamma hade skrämt upp en om hur noga det är att det finns minst en vals i den så att övre stenen inte åker ner..... Man hoppade till i början när den vände och det där slagljudet kom....:)

  • MT 17 januari 2013

    Kommer också ihåg att mina föräldrar hyrde frysfack på 60-talet.

    På 70-talet åkte vi till Triumf-glass i Partille och handlade glass och den packades med kolsyreis för att klara transporten av glassen hem.

    Sen ang mangling kommer jag ihåg en lite mackapär som man slätade ut banden på örngotten med.

    Ja det har hänt mycket på ganska kort tid (Y)

  • MosterNettan 30 januari 2013

    Skrivet av dolores den 16 jan 2013

    Mina föräldrar köpte en gammal villa -62, där i källaren fanns en stenmangel som dom förra ägarna hyrde ut per timme. Mamma var väl inte så glad åt det men vilket ramaskri det blev bland "tanterna" i området när hon ville sätta stopp. Så det var bara att fortsätta, minns den blå boken som kom fram när tid skulle bokas.
    Så kom dom på cykel,spark,skottkärra etc.beroende på årstid och så den viktiga oftast flätade mangelkorgen balanserades på lämplig plats.........för se mangla det måste man bara, annars var man ingen riktig husmor !!!!!
    Därför är jag nu den enda "gamla dam" i vår bostadsförening som använder denna klenod.


    Men oj det hade jag glömt bort. Det fanns en sån där mangel i en villa i grannbyn. Mormor satte fast sin stora flätade korgen på sin moppe och åkte dit och manglade. Som vuxen har jag bott i en brf med en sån stenmangel.
    Fram till 60-talet fanns en stor tvättinrättning mitt i stan (Sandviken) som alla tanter tvättade stortvätt i. Jag fick följa med mormor dit och det var ett äventyr bland alla stora rostfria kärl.
    Idag bor jag i ett nybyggt hus som står på tvättinrättningstomten. I vårt trapphus finns stora bilder därifrån. Nostalgi...

  • irrevirre 30 januari 2013

    Roligt att läsa era berättelser :)
    Jag kom på en helt annan sak, drickabilen kom och sålde stora flaskor med svagdricka. De stod i en träkonstruktion och vi förvarade den i matkällaren. Jag skulle ibland hämta dricka i en kanna och jag var alltid lite rädd för ploppet när man lossade på korken.

  • DoctorWho 30 januari 2013

    Skrivet av irrevirre den 30 jan 2013

    Roligt att läsa era berättelser :)
    Jag kom på en helt annan sak, drickabilen kom och sålde stora flaskor med svagdricka. De stod i en träkonstruktion och vi förvarade den i matkällaren. Jag skulle ibland hämta dricka i en kanna och jag var alltid lite rädd för ploppet när man lossade på korken.


    En släkting har pratat om samma sak och saknade smaken av svagdricka. Jag köpte en flaska svagdricka till honom som en överraskning i en mataffär, men det var tyvärr inte alls samma smak sa han. :(

  • Anderstam 30 januari 2013

    Skrivet av Scooby-Doo den 30 jan 2013

    Skrivet av irrevirre den 30 jan 2013

    Roligt att läsa era berättelser :)
    Jag kom på en helt annan sak, drickabilen kom och sålde stora flaskor med svagdricka. De stod i en träkonstruktion och vi förvarade den i matkällaren. Jag skulle ibland hämta dricka i en kanna och jag var alltid lite rädd för ploppet när man lossade på korken.


    En släkting har pratat om samma sak och saknade smaken av svagdricka. Jag köpte en flaska svagdricka till honom som en överraskning i en mataffär, men det var tyvärr inte alls samma smak sa han. :(


    Svagdricka var och är en underbar dryck!
    På alla som bor i Linköpingstrakten är jag lite avundsjuk.
    Hoppas ni vet att denna firma finns.
    Funderar på att åka dit vid deras säsong.
    http://www.bibekryddan.se/sasongsprodukter/farfars-gammeldags-svagdricka-5-l

  • mabranol 31 januari 2013

    Hej.

    Angående frysar. Ute på landet fanns det små hus som var byggda i troligen cement som då innehöll en massa frysfack. Där hyrde man ett fack. Själv har jag inte varit med om det men eftersom jag har bott på landet i hela mitt liv så finns de här små husen kvar där jag bor iallafall. Mina föräldrar köpte frysbox ganska tidigt tror jag i allafall. Troligen i början på 60 talet. Denna frysbox fungerade fortfarande när jag sålde mina föräldrars hus 2001. Tala om hållbarhet, den var ändå med om en flytt trots att den var stor och tung och klumpig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.