Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Päls?

  • CiinaC 16 februari 2011

    3. Varken eller
    (Jag tycker nog att 2.an är snudd på dubbelmoral..{dont-know})

  • The_mama97mia 16 februari 2011

    Sorry boz, men jag tycker inte att enkäten säger ngt om man inte tillåts argumentera o spekulera kring det?
    Vad tänker du göra med resultatet??? :p

  • Isia88 16 februari 2011

    håller med mama.

  • Okänd 16 februari 2011

    2. Utan dubbelmoral!

  • becca_w1 16 februari 2011

    1

    Älskar päls!!

  • Hilmer54 16 februari 2011

    Älskar kött, älg från makens jaktlag, ren från lappen direkt, fläsk från norrlandsbönder.
    Har ett fårskinn i min favoritfotölj.(Från grannens bagge som gick till slakt.)
    Har ärvt min mammas päls som jag har på julafton som tomtedräkt. (Djuret var redan dött.)
    Det viktigaste är att inte djuren plågas.
    Vare sig det handlar om att framställa smink, medicin, mat, skinn, mm.

  • Shoutoutloud 16 februari 2011

    Fråga - Tycker du att det är OK att bära päls?
    Svar. Jag tycker det är okej om det är vintage. jag har "ärvt" pälsmössor från min mammas barndom, de är säkert 60 år gamla. jag använder dem till mina barn.men jag skulle inte köpa dem själv idag om jag inte hittade dem på myrorna.

  • boz1965 16 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 16 feb 2011

    Sorry boz, men jag tycker inte att enkäten säger ngt om man inte tillåts argumentera o spekulera kring det?


    Okej, kan hålla med om det. Men det kändes som om diskussionen höll på att dra iväg till en "långbänk".
    Visst går det bra att argumentera i korthet, det har jag inget emot. :)

    Vad tänker du göra med resultatet??? :p


    Absolut ingenting - är bara nyfiken som vanligt. :D

  • boz1965 17 februari 2011

    Fortfarande nyfiken, så jag puffar tråden. :)

  • Okänd 17 februari 2011

    Nåt jag ALDRIG skulle klä mig i är sälpäls. Inte ens fuskpäls. Jag hatar det tillvägagångsättet.

    På 70-talet hade jag en fuskpäls i rödräv, den var läcker.

  • Bumbis 17 februari 2011

    Sälpäls skulle jag inte heller klä mig i, usch så fult. Jag har en blårävspäls, en väst som jag fick för ca 25 år sedan då det var modernt, är på väg tillbaka. Har en annan brun päls som jag ärvt av en gammalfaster sóm jag hade nyårsafton 2000 när det var väldigt kallt vid 12-slaget.
    1:an svarar jag

  • MrsG 17 februari 2011

    2.

  • sju 17 februari 2011

    Nej, jag tycker inte att det är okej att använda päls. Det värsta med pälsindustrin är den otroligt dåliga djurhanteringen. Svenska minkfarmar har befunnit sig vara under all kritik, och blårävarna som får bli pälstofsar på trendmössan som är på tapen nu lever i små burar under rent vidriga förhållanden. Men även pälsen av djur som lever i det fria kan orsaka djur ett stort lidande. Till exempel pälsdetaljer på Canada Goose's populära jackor kommer från prärievargar som ofta fångats i saxfällor, en otroligt grym metod som varit förbjuden i Sverige under lång tid. Jag blir arg när jag ser folk med päls, riktigt arg. Och förstår inte. Hur kan man vilja klä sig i döda djur?

  • marwis 17 februari 2011

    Precis vad jag tycker:)

    Skrivet av Amika den 15 feb 2011

    Ja, så länge pälsen kommer från djur vi äter. Det är helt makabert och helt oförståeligt hur vi kan föda upp djur som för det första får leva under helt vidriga villkor för att sen sätta livet till och bli slängda på en sophög bara för att vissa vill bära päls. Jag tycker det är vidrigt.
    Det är en HELT annan sak att ta vara på allt från de djur vi äter. Där är det istället helt oförståeligt varför vi skulle slänga huden väck eller pälsen när vi redan tagit köttet om det kan göra nytta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.