Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept-slav eller anarkist?

  • pedalen1965 19 maj 2008

    Skrivet av evaldo den 19 maj 2008

    Jag har receptet som grund, sen kan jag mixa lite fram och tillbaka med tillstser och kryddor efter eget tycke och smak.
    Det brukar li bra för det mesta. Annars har jag lärt mig av mina egna misstag.


    Tillsatser som jag har är att ha i buljongtärning lite här och där, särskilt om det inte finns med när det gäller exempelvis grädde i maträtter.
    Buljongtillsats efter grundingrediens, fisk-kyckling-kött-.Sen provar jag mej fram. Finns ju olika sorter att välja emellan.

  • ros 19 maj 2008

    Nya recept har jag som grund och idékläckare. Jag kanske inte alltid har tänkt att vissa kombinationer av kryddor eller ingredienser passar ihop. Jag är dålig på att kommenterar andras recept. Men ändrar jag lite här och där och krydda med dom kryddorna som "går hem", så kanske det inte passar att kommentera ett recept. Det finns många goda recept på Matklubben som jag är tacksam att få ta del av. Jag lagar mat lite på känn.

  • piusamadeusmozart 19 maj 2008

    Jag anvànder sà gott som aldrig recept. Kollar vad som finns i kyl och skafferi och i tràdgàrden. Det àr nàstan roligast att gòra mat nàr det àr "tomt". Dà lyckas man gòra helt nya ràtter fràn ingenting.

  • Gunn57 19 maj 2008

    Nya recept följer jag ganska noga.
    Annars kan jag testa och prova mej fram

  • Carro67 19 maj 2008

    När jag provar ett nytt recept så följer jag det exakt som det står, men om jag gör receptet fler gånger så improviserar när det gäller kryddning och ingredienserna.

  • MammaIrene 19 maj 2008

    Det roligaste när man lagar mat eller bakar tycker jag är att exprimentera o hitta på, så recepterna blir en ide som man sedan utvecklar o ibland har jag inga recept alls utan tillverkar efter eget huvud...
    Man vet ju många gånger vad som är gott i hop, ibland har man fel, men vad då .....:)

  • lenajeanette 19 maj 2008

    Använder recept när jag bakar, då är jag väldigt noga och väger ingredineserna i alla fall till kakor. Till matrecept drar jag ifrån och lägger till.

  • farmoringer 19 maj 2008

    Nya recept följer jag till punkt och pricka ända tills slutet närmar sig. Då kanske det är nån krydda som jag vill öka på eller liknande, Men då skriver jag det i kommentaren också. Nån krydda eller ingridiens som man inte har hemma just då utan byter mot nåt annat. Men så fort jag ändrat nåt ur någons recept så skriver jag det i kommenataren. Men när jag gör egna recept så blir det som så många andra skriver. Höften gäller. Lite sånt och lite sånt och så blandar man det osv. Därför har jag inte så många recept med här. Men nåt recept är bara ingridienerna med. inte hur mycket, för de sa så en gång att man kunde lämna såna recept......Fast är det nån som är osäker på matlagning så är det ju inte så lätt för dom med en liten dutt här och där... Så jag vet inte riktigt hur man ska göra när man lämnar recept egentligen. För min del räcker det med ingridienserna men för en del gör detinte det....
    Men som jas65 säger: höfta mera

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.