Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skåne tillhör INTE Danmark!!

  • JennyV 8 mars 2009

    Jag är glad att jag kan prata över huvudtaget, oavsett vilken dialekt man har! Sedan gläds jag åt Sveriges framgångar inom sporten, var i landet de än kommer ifrån. Det är kul att det går framåt någonstans.....

  • Boundin 8 mars 2009

    Skåning och stolt(Y)

  • LaJefa 8 mars 2009

    Ja, vi svenskar måste vara glada för det "lilla" tyvärr när det gäller sporten...synd att inte fler talanger kommer från Sverige. Även om man har utvandrat så håller man ju på Sverige i idrottssammanhang...tyvärr blir det lite pinsamt ibland:'(.
    Fotbolls VM förra året...Sverige-Spanien i gruppspelet..sista minuterna...hmmm då hade det varit roligare att vara spanjor.
    Tyckte förstås att det var roligt att Spanien vann VM...för här var det världens fest...alla människor dansade på gatorna och det var fyrverkerier i massor. En dag man alltid kommer att minnas :D

  • umen 8 mars 2009

    Hur många kända artiser, .....musiker och skådespelare har vi i Sverige som kommer från Skåne??? Räkna efter! Väldigt många!
    "Ja, Skåne ä itt harlitt lann, harlitt lann, harlitt lann.
    Ja, skåningar ä folk som kan
    Bom fadderallan lej"

  • bernit 8 mars 2009

    Det bästa med Skåne är det X2000 som jag sitter på just nu på väg till Göteborg.

    Skämt åsido - Skåne är en del av Sverige vi skall vara rädda om, de står för en stor del av framåtskridandet i vårt land just nu, dessutom har de väldigt god ål för att inte tala om gåsen. :p:p

  • pia61 8 mars 2009

    Jag blir ofta kallad skåning om man befinner sig högre upp i landet!!! :'(
    Jag är Hallänning!!! och har också tillhört Danmark en gång i tiden... :D För övrigt är dialekter nånting helt underbart, och Danmark är också härligt. :p
    Om inte annat så tillverkar dom fantastiska TV-serier, som nu "Sommer"!!! (Y)(Y)(Y) Det är ju för övrigt en dansk som regisserat "Män som hatar kvinnor"...(Y) (L)
    Heja Danmark!!! (Y)
    ..och Wissman också då .. (L) fast jag inte är så där väldans idrottsintresserad... :D

  • boz1965 8 mars 2009

    Skrivet av jas65 den 8 mar 2009

    Bra gjort Wissman!

    Men det är lika stor skillnad mellan Skåne och Danmark som det är mellan Norrland och Skåne i tal och dialekter. De Danskar som jag har träffat förstår bättre svenskan från mellan Sverige än från den de talar i Skåne.
    Mvh
    Höfta på nu med alle' dialekter

    Varför börrer de åt fel håll där på hallandsåsen, hade de börrat mot öster så hade skåne flytit ut till danmark eller blevet en egen ö i öresund.

    Anders



    Ja forr houndann. Dä va nånn som sau att di ville grava väck Skaune frau Svarrje å drau övårr dä te Dannmark. Var schoutton köber man spa'ar? Jau vill jällpa te å grava!

  • boz1965 8 mars 2009

    SKÅNINGEN

    Skåningen är inte som andra.

    Framför allt är han vacker.

    Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

    Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

    Ändå - allra vackrast är han inuti.

    Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

    Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltets dilemman.

    - Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

    Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.

    Sådan är Skåningen.

  • KramisGumman 9 mars 2009

    Ang dialekter...de som klagar på skånska dialekter eller danskan är som oftast ni 08:or. ...tror nog ni är avundsjuka i stället....

  • systeryster 9 mars 2009

    Jag trodde det var specifikt för just Malmöbon att vara självgod och föga imponerad av allt yttre kommande ifrån,(H) för att man själv kan mycket bättre... men det gäller alltså de flesta skåningar?:o
    Trevligt brukar det vara när man åker till skåne i alla fall, nästan lika trevligt som i Danmark.
    Till LaJefa vill jag bara säga att hon måste behärska det mesta i språkväg om hon både förstår skånska och ångermanländska. det brukar ta en halv dag innan jag förstår vad mina ångermanländska släktingar säger och skånskan är ibland jättesvår att förstå. Det är annat med oss som låter som Tomas di leva...:D Oss har ju ingen roligt åt?
    Nä tack och lov för de olikheter som finns, det berikar tillvaron tycker jag.(L)

  • boz1965 9 mars 2009

    Skrivet av Boundin den 8 mar 2009

    Skåning och stolt(Y)


    Och jag som trodde att göingar var reservblekingar. :D

    *duckar och kutar iväg*

  • Nettan75 9 mars 2009

    Och jag i min enfald som trodde att folk i gemen var lika värda.. Språkmässigt föredrar jag norrländska eftersom jag är mest van vid den, men skånskan är ju likadan, fast tvärtom.. om det är nån som fattar hur jag menar *lol*

    När det gäller så kallad sport fattar jag inte att vuxna människor får betalt för att leka med andra vuxna på arbetstid när de kunde göra nåt vettigt.. Och dessutom drar det till sig sk supportrar som förstör för de som faktiskt är intresserade.. sorgligt =/

    Men det är tur att vi alla har olika intressen, tänk om ALLA skulle ut i skogen och plocka svamp samtidigt, då fick man springa bra för att få tag i gottat =)

  • maggan2008 9 mars 2009

    Det är väl inget fel på vårdad skånska, bara man pratar det just så. Vårdat alltså. :)

    Men själv föredrar jag nästan allt utom just skånskan, skåning som jag är. (N)
    Jag gillar tyvärr inte när speciellt äldre människor talar skånska, det låter så bräkigt och fult, så jag förstår er icke skåningar fullt ut. :) Men det vågar man väl inte säga till våra kära skåningar här hemma. :o Då åker man väl på en hurrebuss (tror det heter så).

    Våra idrottsmän och andra kända personer härifrån får man väl uppskatt och lyckönska liksom från andra delar av Sverige. (Y)

  • systeryster 9 mars 2009

    Ja det här med idrottsinsatser är ju klart övervärderat tycker jag. När man ska beskriva något världshistoriskt så är det väl krig och det som oftast kommer upp.Så här dagen efter kvinnodagen kan man ju också reflektera över att det sällan är kvinnor som går till historien.Jag som är ett halvt sekel fick t ex inte lära mig att Gustav Vasa hade annat än tre söner, när jag gick i skolan. först sedan Herman lindqvist gjorde sina historiska program på Tv förstog jag att han faktiskt hade haft döttrar också. Har ju tack och lov blivit vanligare med damidrott på Tv också så det kanske jämnar ut sig snart, i fädrens spår.

  • jimboz 9 mars 2009

    Jag springer lätt ifrån Wissman när det gäller matlagning och det är för att jag är Stockholmare och dels för att jag inte är så dum att jag springer när jag lika gärna kan gå till köket :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.