Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skönhet från mat

  • idea_ 9 mars 2010

    Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har testat mitt knep, samt olivolja i håret (man behöver ett shampo mot fett hår och MINST två shamponeringar efteråt, men det blir mjukt och fint). Testade i tonåren med havrepealing i ansiktet, efektivt, gurkskivor på ögonen var skönt, tepåsar med, men avsvalnade sådanna, gärna av kamomill te.

  • Jilliii 9 mars 2010

    Skrivet av jas65 den 8 mar 2010

    En barkis eller baguette vid håruppsättning.

    Håller med Gnurf att kvinnorna blir vackrare efter några öl i kroppen. det gäller även för män med. Efter att ha frågat både kvinor och män.


    Attans att jag inte dricker alkohol :P

  • zephie 9 mars 2010

    Oj, det finns massor...

    Utspädd äppelcidervinäger som ansiktsvatten.
    Ansiktspeeling med havregryn och honung.
    En burk kokosmjölk i badet gör huden len o go!
    Olja eller kokosfett istället för bodylotion efter en dusch.
    För dem så vågar så kan man ha olja i håret.
    Olja fungerar dessutom suveränt som sminkborttagning i ansiktet. Torkar inte ut och tar bort den envisaste mascara.
    Tvätta håret med vispat ägg (har jag dock inte provat själv).
    Sen kan man ha honung i hårinpackningen, men det är lite individuellt vad håret tycker om det.
    Man kan göra inpackning på mosad banan, sirap och allt vad det nu var.

    Skulle nog rekommendera den som är nyfiken på det här att besöka antingen Shenet eller lockig.se's forumtråd http://www.lockig.se/phpbbforum/viewforum.php?f=6

  • Jilliii 10 mars 2010

    Nu när zephie nämnde det, så använder jag barnolja till att ta bort ögonmakeup.
    jätte bra.

    en bra peeling för er som har tillgång är industritvål :P

    min sambo jobbade på ett gjuteri, o så fick han inte alltid bort , så han fick med tvål hem..
    nu har han ioförsig slutat , men han får nu ingen ändå då den nu e "min" :P

  • Mistys 10 mars 2010

    Finns en burk med riktigt kokosfett som heter Cocosa. Finns att köpa på hälsokosten. Kan användas till att steka i, smörja in sig med, smörja in bebisar med, massageolja, baka .......ja allt du behöver olja till helt enkelt. Men det ska vara den äkta varan, inte kokosfettet du köper i mejerikylen.

  • zephie 19 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 mar 2010

    Finns en burk med riktigt kokosfett som heter Cocosa. Finns att köpa på hälsokosten. Kan användas till att steka i, smörja in sig med, smörja in bebisar med, massageolja, baka .......ja allt du behöver olja till helt enkelt. Men det ska vara den äkta varan, inte kokosfettet du köper i mejerikylen.


    Na, det är vad jag vet inte riktigt sant. Kokosfettet i livsmedelsaffären är kemisk lika mycket äkta vara som den andra. Kokosoljan/kokosfettet som säljs i hälsokosten är ofta mindre behandlat än det som finns i vanliga livsmedelsaffärer, men effekten skiljer sig inte speciellt mycket. Den största märkbara skillnaden brukar vara att den varianten som säljs på hälsokosten fortfarande luktar kokos, och jag tycker det handlar om lite väl mycket pengar för att det ska vara idé att bry sig om doften.

    Jag använder ofta kokosfettet man köper i matbutiken (i silverpaketet) och det är suveränt för huden, nästan bättre än olivolja...

  • frucaos 19 mars 2010

    Så bra att kokosfett är bra för något - för i kroppen är det väl tämligen onyttigt - fullt av mättade fetter. Uff. Synd att det är så gott ...

  • Lillafrida 19 mars 2010

    Jag har väldigt TORRT HÅR, och när jag har tvättat det tar jag en handfull BARNOLJA (finns i smidig pumpflaska, Änglamark) och stryker genom hela håret. Det ligger på plats och blir inte frissigt som nytvättat hår.

    Håret känns inte heller smutsigt som det kan göra av diverse hårprodukter. Spm alla vet är det inte heller bra att tvätta håret allför ofta, en gång varannan månad räcker utmärkt. ;)

    Bästa PEELINGEN gör du om du tar lite OLJA i handen och en matsked SOCKER. Jättehärligt att skrubba med, river bra.

  • The_mama97mia 19 mars 2010

    Jag har inte testat själv, men läste att bakjäst ska vara effektivt mot akne. Vet att jag skrivit det i en annan tråd, kan ha varit ngt med mer allmänna tips, typ husmorstips...

  • Jilliii 19 mars 2010

    Skrivet av Lillafrida den 19 mar 2010

    Jag har väldigt TORRT HÅR, och när jag har tvättat det tar jag en handfull BARNOLJA (finns i smidig pumpflaska, Änglamark) och stryker genom hela håret. Det ligger på plats och blir inte frissigt som nytvättat hår.

    Håret känns inte heller smutsigt som det kan göra av diverse hårprodukter. Spm alla vet är det inte heller bra att tvätta håret allför ofta, en gång varannan månad räcker utmärkt. ;)

    Bästa PEELINGEN gör du om du tar lite OLJA i handen och en matsked SOCKER. Jättehärligt att skrubba med, river bra.



    vad för olja?

  • flingsalt 19 mars 2010

    Ät tomater - det är bra för huden. :)

  • Jilliii 20 mars 2010

    mot torrhet då? jag manar, riktigt torr i ansiktet... jag blir vansinnig snart. hela vintern går jag o fnasar. känns som det bara e jag.
    jag har snott dotterns feta krämer men inget funkar

  • zephie 21 mars 2010

    Skrivet av Jilliii den 20 mar 2010

    mot torrhet då? jag manar, riktigt torr i ansiktet... jag blir vansinnig snart. hela vintern går jag o fnasar. känns som det bara e jag.
    jag har snott dotterns feta krämer men inget funkar


    Återfuktar du huden med något? Aloe vera gel kan fungera, kolla på apoteket, de brukar ha bra alternativ. För bara fet creme är inte bra det heller, osså ska man dricka tillräckligt och äta nyttigt och hela det köret.

    Och har du använt en fet creme som innehåller petroleum eller paraffinum liquidum eller liknande så stänger du till huden, vilket kan verka skyddande mot kyla, men ger inte huden något i utbyte vilket då gör den torr och stramande. Smörj med något annat (ex aloe vera gel) och tvätta bort smink osv med olja.

  • boz1965 21 mars 2010

    Skrivet av Marksten den 8 mar 2010

    ...Men INTE röd chilie i ögonen


    Det är ett alldeles utmärkt sätt att få veta att man lever om inte annat... :DD

  • boz1965 21 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 8 mar 2010

    Då är vi överens om att Öl är nyttigt {party}


    Öl är hälsa - hälsa ofta! :p

  • Mistys 21 mars 2010

    Skrivet av zephie den 19 mar 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 mar 2010

    Finns en burk med riktigt kokosfett som heter Cocosa. Finns att köpa på hälsokosten. Kan användas till att steka i, smörja in sig med, smörja in bebisar med, massageolja, baka .......ja allt du behöver olja till helt enkelt. Men det ska vara den äkta varan, inte kokosfettet du köper i mejerikylen.


    Na, det är vad jag vet inte riktigt sant. Kokosfettet i livsmedelsaffären är kemisk lika mycket äkta vara som den andra. Kokosoljan/kokosfettet som säljs i hälsokosten är ofta mindre behandlat än det som finns i vanliga livsmedelsaffärer, men effekten skiljer sig inte speciellt mycket. Den största märkbara skillnaden brukar vara att den varianten som säljs på hälsokosten fortfarande luktar kokos, och jag tycker det handlar om lite väl mycket pengar för att det ska vara idé att bry sig om doften.

    Jag använder ofta kokosfettet man köper i matbutiken (i silverpaketet) och det är suveränt för huden, nästan bättre än olivolja...

    3)Vad är skillnaden mellan vanligt kokosfettet och Cocosa produkterna?



    Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden är så kallad Copra-olja, det är den massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras och kan därför innehålla transfettsyror och andra ”onormala” fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för det stela och vaxaktiga kokosfett som kan förekomma i olika bakverk inom industrin. Oljan kan vara härdad, med transfetter som en följd.

    Cocosa produkterna har en hög kvalitet, är kallpressade och skonsamt raffinerade utan kemiska tillsatser, är inte härdade och innehåller inga transfetter. Se Fettsyramönster.

    Ekologiskt kokosfett – morgondagens medicin

    Kokosfett, med otroliga näringsämnen och farmakologiska möjligheter, har på grund av nedvärdering gått förlorad för den moderna medicinen i årtionden. Äntligen har kokosfettet fått den upprättelse den förtjänar. Den är inte bara det i särklass mest hälsosammaste fettet, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena. Kokosolja har använts i tusentals år för att stärka kroppen och motverka infektioner av svamp, bakterier, parasiter och virus och kan med fördel användas även vid sårläkning och brännskador.



    Laurinsyra – en nyckelkomponent i kokosfettet

    Laurinsyran är huvudorsaken till kokosfettets många hälsoegenskaper. Den har sin motsvarighet i bröstmjölk, där den ingår som livsviktig ingrediens. Laurinsyran är ett essentiellt näringsämne för såväl spädbarn som vuxna människor. Studier har visat att laurinsyra är effektivt mot vissa virussjukdomar som herpes, mässling och hepatit C. Laurinsyra har en antibiotisk effekt, verksam mot stammar som Helicobacter pylori- magsårsbakterien. Se gärna www.lauric.org



    Kokosfettets hälsobefrämjande egenskaper

    Vid för oss normal rumstemperatur är kokosfettet gråvitt och fast, men när temperaturen stiger till 25-28 grader övergår den i flytande form. När du tar lite fast olja/fett mellan dina fingrar smälter den snabbt och de bryts ner i kroppen och omvandlas till energi. En huvuduppgift för antioxidanter är att avbryta och hindra oxidationsprocessen i cellerna. Kokosfettet har den förmågan. Vi behöver mättat fett av bra kvalité för att skapa skydd för de inre organen, det ger bättre styrka och struktur för cellmembranen och är en god källa för tillverkning av hormoner och energi. Brist på mättade fetter gör att de vita blodkropparna fungerar sämre.

    Alla härdade oljor oavsett om de är mättade eller omättade höjer kolesterolnivån. Det är närvaron av transfettsyror som är orsaken till hälsoproblemen, eftersom de är fettsyrekedjor som inte har behållit sin naturliga uppbyggnad efter raffineringsprocessen. Mättade fetter har en hel familj av olika fetter. Det är vanligtvis mättade fetter uppbyggda av långa kolkedjor som har negativ effekt på kroppen medan mättade fetter med korta och mellanlånga kolkedjor – som kokosfett - har positiv inverkan på kroppen.



    Problem med kroppsvikten

    Grundorsaken till fetmaepidemin i USA var, att kokosfettet ersattes framförallt av raffinerad soja- och majsolja, vilka inkräktar på insulinproduktionen, hämmar sköldkörtelns förmåga att producera de hormoner vi behöver för att bränna fett. Ämnesomsättningen blir långsammare, så att fettet lagras istället för att förbrännas. Se även http://www.tropicaltraditions.com/book_virgin_coconut_oil.htm

    http://www.mercola.com/2001/mar/24/coconut_oil.htm

    http://www.mercola.com/forms/coconut_oil.htm



    I matlagning

    Kokosfettet är mycket motståndskraftigt i samband med uppvärmning. Smör, olivolja och andra oljor omvandlas till härdat fett/transfettsyror vid låg värme – kokosfettet tål 198 grader. Använd kokosfettet till stekning av grönsaker, wok, kött och fisk – tillsätt 1 msk vid kokning av ris och lägg på en klick på pastan, potatisen och vid mixning av näringsdrinkar och smoothies.

    Man kan också ha det stående framme och använda det istället för smör på smörgåsen. Kokosfett håller i 2 år i rumstemperatur - behöver alltså ej förvaras i kylskåp. Det finns vattenångat kokosfett som är fritt från kokossmak.



    Den mäktiga marknadsföringsmaskinen

    Studier påvisade att kokosfettet och alla mättade fetter var de främsta orsakerna till hjärt- och kärlsjukdomar, på grund av att de höjde kolesterolnivåerna i blodet. Falska vetenskapliga undersökningar användes för att övertyga allmänheten om, att mättade fetter var ohälsosamma. Inga egentliga tester gjordes på det naturliga kokosfettet utan endast på det härdade kokosfettet.



    För utvärtes bruk

    Fettet är utmärkt att använda som massageolja. Den skapar en barriär mot infektioner, gör huden mjukare, hindrar rynkbildning och åldersfläckar.

    Kokosfettets små molekyler gör att de lätt tas upp av huden och har därmed en mjukgörande verkan. För att komma till rätta med torr, grovporig och rynkig hud är fettet ett bra hjälpmedel. Även vid eksem och psoriasis har kokosfettet visat sig vara till stor hjälp.

    Ett av de klassiska tecknen på åldrande är när bruna fläckar (leverfläckar) visar sig på huden, lipofuscin, resultatet av oxidation av omättade fetter med hjälp av fria radikaler. För att hindra nybildning av lipofuscinpigment och eventuellt minska antalet fläckar – använd kokosfettet både in- och utvärtes.

    Fettet hjälper till att hålla bindväven stark och mjuk, så att huden inte blir hängig och rynkig. Fettet är även utmärkt som hårstärkande medel och för att motverka mjällbildning-värm fettet i vattenbad vid hårinpackning.



    Daglig dos

    En lagom terapeutisk dos är 3-4 matskedar per dag. Detta tillgodoser en tillräcklig dos av laurinsyra för att bygga upp immunsystemet. Energin ökar och det blir lättare att ta sig an dagens uppgifter. När du blir van vid den energinivå som kokosfettet skapar kommer du att äta mindre av socker och stärkelse. Kroppen reglerar och sköter om anpassningen - en naturlig övergång till en sundare kostföring.



    Denna information är hämtad från NaturMedicinska föreningen, 08-711 01 55 och AlphaPlus

    023-792800. NaturMedicinska säljer vattenångat kokosfett och AlphPlus säljer kokosfett med sin naturliga smak kvar.










    Smör tål stekning bättre än olja och stabiliserar stekfettet. Om oljan blir för varm bryts den ned och skadliga ämnen kan bildas. Generellt är olivolja bra för stekning vid låga temperaturer och ska du steka lite varmare är avokadoolja bra. En klick smör i någon av dessa är dock inte så tokigt. Om du ska fritera eller verkligen hetta upp fettet tycker jag att kokosfett är det bästa Fredrik Paulun i

  • Mistys 21 mars 2010

    Skrivet av frucaos den 19 mar 2010

    Så bra att kokosfett är bra för något - för i kroppen är det väl tämligen onyttigt - fullt av mättade fetter. Uff. Synd att det är så gott ...


    Det är en myt. Kokosolja/fett är inte onyttigt som man tidigare trott utan innehåller för kroppen bra fetter samt ämnen som är läkande. Snarlika de som finns i bröstmjölk. Så man ska använda kokosfett med gott samvete!

  • Jilliii 21 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 21 mar 2010

    Skrivet av frucaos den 19 mar 2010

    Så bra att kokosfett är bra för något - för i kroppen är det väl tämligen onyttigt - fullt av mättade fetter. Uff. Synd att det är så gott ...


    Det är en myt. Kokosolja/fett är inte onyttigt som man tidigare trott utan innehåller för kroppen bra fetter samt ämnen som är läkande. Snarlika de som finns i bröstmjölk. Så man ska använda kokosfett med gott samvete!



    Oj, hur kan du vara så insatt i detta?
    duger det vanliga i affären (silver / blå?) förpackning

  • Mistys 22 mars 2010

    Nja så insatt är jag inte \o/ men min måg är det. Frågat honom. Resten taget rakt av från nätet.
    Nja som det står i texten ovan så är ju den inte lika bra, kan vara härdad men det förstås, det beror ju vad man vill ha den till och hur mycket man använder.
    Finns förövrigt två olika Cocosa kokosfett. En med doft och smak en utan så man måste välja rätt. Kanske inte så gott att steka med den som smakar kokos. Men den är mysig att smörja in sig med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.