Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

V A R N I N G !!!

  • boz1965 29 maj 2009

    Själv använder jag BBB's Säkerhetspaket (F-Secure) och har inte haft några problem alls (peppar-peppar, ta-i-trä).

  • jimboz 29 maj 2009

    Det vore intressant att veta vilken Webläsare ni använder er av. Som ni kanske vet så finns det flera stycken men den kanske mest kända är Firefox(Mozilla)..Om det är enbart Explorer så finns det en del inställningar som man kan göra för att höja säkerheten.själv använder jag båda två men mest Firefox..Men som sagt man får också vara noga med vilka sidor man ger sig in i....

    En tumregel är att alltid uppdatera era program till dom senaste up to date versionerna !(Y)

  • boz1965 29 maj 2009

    Är man lite mer "datanördig" kan man ju välja att köra Linux istället för Windows - det är dessutom helt gratis och det existerar knappt några virus till Linux - knappt 900 i motsats till en bra bit över 4 MILJONER (enligt Symantec) till Windows.

  • bernit 29 maj 2009

    SPAM och Virus är ett gissel som man önskade man kunde vara utan.
    Jag jobbar som IT ansvarig och på vårt företag stoppas dagligen ca 2500-3000 SPAM och virus VARJE DYGN och det kostar företaget över 100.000:- varje år i licenskostnader för skyddet.

    Så tag alla varningar på allvar !!

    Vi använder F-secure på alla våra siter och är väldigt nöjda med det, men huvudsaken är att man har ett skydd och UPPDATERAR det kontinuerligt för det är ju inte roligt att bli av med alla sina recept !!!

  • jimboz 29 maj 2009

    Hehe ! Linux är ju okey ! Men förklara det för matmor och alla andra :)

  • boz1965 30 maj 2009

    Skrivet av bernit den 30 maj 2009

    ...Vi använder F-secure på alla våra siter och är väldigt nöjda med det, men huvudsaken är att man har ett skydd och UPPDATERAR det kontinuerligt för det är ju inte roligt att bli av med alla sina recept !!!...


    Hehe... Just prexis, men sen skadar det ju inte heller med en liten backup då-och-då. Alla mina viktiga dokument, foton, MP3'or, osv. bränner jag ner på DVD-RW's med jämna mellanrum. Väntar bara på att tomma Blu-Raymedia ska bli lite billigare så blir det inte så ¤/&¤/&%¤ många DVD'er.

  • jimboz 30 maj 2009

    Helt okey Boz !
    En backup OFTA är precis mitt motto..Man kan göra Backups på nästan allt och det viktigaste är familjefoton, recept, mejladresser och dokument. Har man en Hotmail, Yahoo osv, då kan man ladda upp sina småsaker där och alltid komma åt dom var i världen man än är. Det funkar inte med hur stora filer som helst men CV, dokument,mailbackups och foton en och en funkar utmärkt..Ett tips är att packa allt i Winrar och bränna på skiva...
    Att köpa en extern Usb hårddisk är en super lösning och fungerar på en äldre dator likaså en ny..Den får ju inte vara hur gammal som helst då dom supergamla datorerna inte stödjer Usb ..

    Puss på er ,idag blir det Sola på Balkongen :)

  • LindaPortos 30 maj 2009

    Tack för informationen :)

  • poffa 30 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 30 maj 2009

    Skrivet av bernit den 30 maj 2009

    ...Vi använder F-secure på alla våra siter och är väldigt nöjda med det, men huvudsaken är att man har ett skydd och UPPDATERAR det kontinuerligt för det är ju inte roligt att bli av med alla sina recept !!!...


    Hehe... Just prexis, men sen skadar det ju inte heller med en liten backup då-och-då. Alla mina viktiga dokument, foton, MP3'or, osv. bränner jag ner på DVD-RW's med jämna mellanrum. Väntar bara på att tomma Blu-Raymedia ska bli lite billigare så blir det inte så ¤/&¤/&%¤ många DVD'er.


    Pröva en extern hårddisk, för backup, dom är rätt billiga numera.
    http://www.elgiganten.se har en Seagate Extern Hårddisk - 500 GB för 500:-

  • boz1965 30 maj 2009

    Skrivet av poffa den 30 maj 2009

    Pröva en extern hårddisk, för backup, dom är rätt billiga numera.
    http://www.elgiganten.se har en Seagate Extern Hårddisk - 500 GB för 500:-


    Föredrar optiska media när jag backar upp hemma eftersom så mycket kan gå fel med en hårddisk och då är mina data borta i vilket fall som helst. På jobb använder jag DAT, LTO och Ultrium-bandare.

  • bernit 31 maj 2009

    Skrivet av poffa den 30 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 30 maj 2009

    Skrivet av bernit den 30 maj 2009

    ...Vi använder F-secure på alla våra siter och är väldigt nöjda med det, men huvudsaken är att man har ett skydd och UPPDATERAR det kontinuerligt för det är ju inte roligt att bli av med alla sina recept !!!...


    Hehe... Just prexis, men sen skadar det ju inte heller med en liten backup då-och-då. Alla mina viktiga dokument, foton, MP3'or, osv. bränner jag ner på DVD-RW's med jämna mellanrum. Väntar bara på att tomma Blu-Raymedia ska bli lite billigare så blir det inte så ¤/&¤/&%¤ många DVD'er.


    Pröva en extern hårddisk, för backup, dom är rätt billiga numera.
    http://www.elgiganten.se har en Seagate Extern Hårddisk - 500 GB för 500:-





    Har privat 2 st 500Gb externa diskar i nätet - funkar kanon, är inne på 3;e året och de bara finns där.

  • boz1965 1 juni 2009

    *puff*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.