Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Val 2010

  • Countrygirl 7 september 2010

    Skrivet av mawal48 den 7 sep 2010

    Jag sitter på Miljöpartiets kansli och jobbar, men jag har ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag skall rösta på. Insikten har gjort mig ännu osäkrare på vilket parti jag skall lägga min röst. {question}


    Det tycker jag var spännande. Att du inte har blivit indoktrinerad utan mer osäker.

    Tyvärr har Miljöpartiet i den kommun där jag bor blivit ett missnöjesparti och driver inte alls miljöpartiets tankar utan sin egen fråga.

  • MissLo 7 september 2010

    Det blev så fel när jag skulle citera. Jag gör om mitt inlägg helt hållet!

  • MissLo 7 september 2010

    Skrivet av Bianca den 7 sep 2010

    Skrivet av ML den 4 sep 2010

    Så här tänker jag: Eftersom inget parti numera kommer att få ensam majoritet så tänker jag "block". Då blir det nästan att ta uteslutningsmetoden. Det finns partier jag absolut inte kan tänka mig i regering och då kan jag inte rösta på det "blocket". Sen tänker jag också på de viktiga posterna statsminister och finansminister. Vilka kan jag tänka mig där eller absolut inte!
    Kommunvalet är ju också viktigt men det är ju de som regerar som påverkar hur kommunerna kan driva sin politik. I år kommer jag att rösta på samma i kommunvalet som jag gör i riksdagsvalet. Det blir första gången någonsin jag gör det.


    Ett klokt resonemang med det undantaget att det faktiskt inte är varken finansminister eller statsminister som är hela partiet. Politiken är fast och personerna kan ändras.....mycket kan hända....


    Jo visst kan personerna ändras men inget block väljer en minister från ett oppositionsparti...:)

  • Tingeling13 8 september 2010

    Någon sa till mig att om man röstar blankt tillfaller den rösten automatiskt vinnande partiet :-o
    Är det verkligen så?
    Det låter ju helkonstigt

  • Bianca 8 september 2010

    Skrivet av Tingeling13 den 8 sep 2010

    Någon sa till mig att om man röstar blankt tillfaller den rösten automatiskt vinnande partiet :-o
    Är det verkligen så?
    Det låter ju helkonstigt



    Det är helt fel. En blank röst går in bland ogiltiga röster men redovisas separat som blank. Aldrig att någon som man inte röstat på får rösten.

  • MatAnders 8 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 sep 2010

    Jag letar fortfarande efter det parti som lovar "Bort med moms på dill"!
    :)


    Dom skulle bara snacka dille

  • Okänd 8 september 2010

    Skrivet av Tingeling13 den 8 sep 2010

    Någon sa till mig att om man röstar blankt tillfaller den rösten automatiskt vinnande partiet :-o
    Är det verkligen så?
    Det låter ju helkonstigt



    Skrämselpropaganda!

  • boz1965 8 september 2010

    Skrivet av MatAnders den 8 sep 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 sep 2010

    Jag letar fortfarande efter det parti som lovar "Bort med moms på dill"!
    :)


    Dom skulle bara snacka dille


    Ena redia "dilletanter" då alltså? :D

  • Penne 8 september 2010

    Skrivet av Bianca den 8 sep 2010

    Skrivet av Tingeling13 den 8 sep 2010

    Någon sa till mig att om man röstar blankt tillfaller den rösten automatiskt vinnande partiet :-o
    Är det verkligen så?
    Det låter ju helkonstigt



    Det är helt fel. En blank röst går in bland ogiltiga röster men redovisas separat som blank. Aldrig att någon som man inte röstat på får rösten.


    Däremot om man inte röstar alls så räknas man ju inte, och då ser det ju ut som det vinnande partiet vunnit med större procent än vad egentligen är fallet.

  • Tingeling13 14 september 2010

    Tack, det var väl det jag trodde.
    Ja det är såklart att det vinnande partiet vinner med med större procent om många röstar blankt eftersom dessa röster "inte räknas". Frågan är då om de räknas och redovisas som blanka röster och att då partierna ser hur många som inte är nöjda.

    Det är jobbit detta tycker jag, alla bara tjafsar och klankar på de andra jag har inte riktigt fattat vad varje parti på riktigt tänker ta tag i.
    Men, men jag får forska vidare ;o)

  • MatAnders 14 september 2010

    Brukar ni festa på något gott till valvakan?
    Jag tänkte slå till med krabba i alla fall.

  • boz1965 14 september 2010

    Skrivet av MatAnders den 14 sep 2010

    Brukar ni festa på något gott till valvakan?
    Jag tänkte slå till med krabba i alla fall.


    En påse chips och ett par öl får duga. :D

  • boz1965 14 september 2010

    Nytt inlägg i min blogg

    http://mamarosa.blogg.se/bitte/

  • massebasse 15 september 2010

    Skrivet av MatAnders den 14 sep 2010

    Brukar ni festa på något gott till valvakan?
    Jag tänkte slå till med krabba i alla fall.


    Japp, i år blir det fint värre, mitt parti har valvaka på en gourmetrestaurang i stan! {eat}

  • redd 15 september 2010

    På riksdagsnivå har jag redan bestämt mig men värre på lägre nivå även om det mest handlar om vem som är minst korrupt (lokala FP renoverar så idiotiskt att ingen normal människa faktiskt kan tro att det är bra) och ändå har lite ordning och reda (och så hade jag träffat lokala V, en sån där som man får påminna om att torka sig när han går från toaletten.. Får väll skita i parti och åsikter och bara rösta på den som verkar ärligast och minst förvirrad :(

    Och så var det landstingsvalet... Vad bestämmer dom igentligen?

  • redd 16 september 2010

    Skrivet av vinciqator den 4 sep 2010

    Rösta ska jag – men sannolikt inte på något parti, utan blankt.

    Det finns efter blockindelningen ingen möjlighet för mig att rösta på det parti som ligger mig närmast om hjärtat, då den rösten i så fall skulle medföra att jag bereder väge till riskdagen för ett parti vars värderingar är så vedervärdiga att de inte ligger mer än en hårsmån efter det absoluta bottennappet i svensk "politik" just nu.

    Lägga mig på soffan? Nä – jag ska utöva min medborgerliga möjlighet att säga min mening. Synd bara att den inte kommer att höras.


    Tycker du skall ta en titt på partierna utanför blocken och välja det som står dig närmast,
    SD, PP, F!, Tomtepartiet osv. Politikerna blir alltid lite nervösa när det börjar ramla in röster på "dom där som igentligen inte är vällkomna på festen".
    Gör i alla fall mer nytta en en ren tom röst.

  • MajaZoya 16 september 2010

    Jag håller med flera av er att man hamnar i ett dilemma när man vill rösta på ett parti men får med sig något annat i samma block som man inte alls gillar.

    Jag har då bestämt mig för ett parti utanför blocken som jag hoppas får några procent röster bara för att röra om i grytan, alltid kan det ju få de etablerade att fundera lite. Eftersom jag tillhör en grupp som inget etablerat parti vill veta av, landsbygdsbefolkningen, tänker jag rösta på Landsbygdsdemokraterna i år.

  • Josses 16 september 2010

    Skrivet av MatAnders den 14 sep 2010

    Brukar ni festa på något gott till valvakan?
    Jag tänkte slå till med krabba i alla fall.
    Jag ska jobba som valförrättare så jag hinner inte och när jag äntligen kommer hem så är det raka vägen i säng för det är jobbdax igen kl 07.00 på måndagen. Ni som kan ha valvaka ha en trevlig kväll!8-|

  • johanniee 17 september 2010

    Skrivet av Tiramissu den 4 sep 2010

    Jag har redan röstat. Tänker också mer på ideologi som kan skapa ett samhälle där alla blir glada, förnöjsamma , snälla ingen våld ingen mobbning är det bara en dröm utopi eller?


    Jag tror tyvärr det..

  • wedebrand 17 september 2010

    Oh, valvaka ser jag fram emot! ostar, päron & kex, kanske ett litet glas vitt eller en flaska black lager? efter en fin lax & spenatpaj of course! Bättre än oscarsgalan any day!

    Personligen röstar jag efter min egen vardag och på de som kan göra den bättre.
    Fast i år känns det som att allt är rätt slätstruket, alla lovar i princip samma sak...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.