Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vinterkräksjuka.

  • enAnnan 13 mars 2008

    Säger som alla andra - Vitpeppar.

    Sen vill jag påpeka att man ska undvika mjölkprodukter ett par dagar efter en magsjuka, men det är väl oxå ett råd som alla kan och vet redan
    :)

  • marwis 13 mars 2008

    Minne från barndomen: Jag fick alltid skogaholmsskorpor blötlagt i thé. Bör tillägga att syrran fortfarande idag vägrar att äta skorpor eller dricka the! Det smakar magsjuka säger hon. Inte så konstigt kanske.....
    :p

  • monac 13 mars 2008

    nä jag förstår henne!:o...skorpor i tee:'(
    vanligt tee ska ju vara "stoppand" och jag ska testa det där med vitpeppar korn som alla pratar om....om det blir något mer av den sorten här hemma!
    Till barn är det väl avslagen coca cola som gäller...eller vad säger ni?(kanske bara är en myt?)för att återställa vätske balansen eller nått?
    Tycker det har varit som en extra stor "magsjuke-vinter" i år! varm & fuktigt,perfekt grogrund för all sorts bakterier & virusar att sprida sig i kanske!

  • tulipan 13 mars 2008

    Hörde tipset om vitpepparkornen för ca sex år sedan. Jag och barnen har plockat i oss femton stycken varje gång vi fått höra att någon haft kräksjukan. Och vi har inte haft maginfluensan på dessa sex åren :-) så visst funkar det

  • Lotten_J 14 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 11 mar 2008

    Mig har det då hjälpt alla gånger, jag har inte blivit sjuk en endaste gång. Ni som skriver att det oftast hjälper men kanske bara tar 5, det kanske är därför det inte hjälper alla gånger? Det kanske behövs 10-15 st?


    Kanske är det individuellt men ca 5-6 korn har alltid hjälpt oss, men bäst är nog att var och en provar sig fram för det spelar ju som sagt inte någn roll hur många man tar, bara det hjälper. Tänk att hitta något så enkelt för att slippa magsjuka, jag skulle kunna ta 50 korn om så behövdes för jag avskyr magsjuka.

  • Lotten_J 14 mars 2008

    Skrivet av lillan_62 den 11 mar 2008


    Jag tor på det där med vitpepparkorn ,jag har jobbat inom äldreomsorgen i många år nattetid
    vareviga gång det går maginfluensa nog sjutton åker jag på det . Jag var helt tokig till slut så när någon äldre på jobbet hade det så fick jag nästan panik jag tog på mej stövlar dubbla handskar , dubbla rockar dubbla munskydd ansikte hår och händer fullt med handsprit hahaha jag höll nästan på att skrämma slaget på dom gamla, jag blir så sjuk av detta att jag kan inte ta mej upp från toaletten, ibland har min man hittat mej liggande där på golvet, jag kan inte ta hand om mina barn när jag har det . är knappt kontaktbar. MEn nu har jag provat vitpeppar och ta i trä än så länge har jag klarat mej


    Ha ha ha oj så jag började skratta, ditt inlägg skulle kunna vara skrivet av mig själv, exakt sådär känner jag också och jag härjar ju med alla i familjen om vi är ex på stan. Då säger jag: Håll inte händerna på rulltrappans "handtag" sen när jag ska öppna dörrar så drar jag in handen i jackärmen och öppnar med jackan som handske....ha ha snacka om yrkesskada MEN händerna är faktiskt den största smitthärden

  • snutten 16 mars 2008

    Vitpeppar är jättebra! 8 st är väl rekommendationen...
    Hjälper inte bara vid mag/kräksjuka, hjälper också om man bara är orolig i magen (vitpeppar lugnar magen).

    Mår man illa kan man göra ett te på kanel (hjälper också vid kräkningar och diarré).
    En tekopp hett vatten med en halv tesked kanel (påstås också ha effekt som impotensmedel hahaha)

  • zonale 16 mars 2008

    Har aldrig hört talas om detta med vitpepparkorn men tar tacksamt emot tipset!

  • galexy 9 november 2012

    Jag tycker inte det är så kul att knapra på vitpepparkorn så jag valde kryddpepparkorn i stället. Till det har jag varvat med Underberg och Kefir. Det har nu gått 72 timmar sen intensiv närkontakt med magsjukt barnbarn och ännu inga symptom!

  • Guslin02 9 november 2012

    en sex whiskey, svep

  • [email protected] 9 november 2012

    Jag tror på rivet äpple som man försöker få i sig och naturligtvis avslagen cocca cola. Bra med cocca cola för till och med barnen brukar ju ändå vilja ha det. Det är ingefäran som är det som är pricken över i...

  • BagarBertasDotter 10 november 2012

    Skrivet av Lange den 10 mar 2008

    Efter en riktig pärs med hela familjen (6 personer) liggande i vinterkräksjuka och efterföljande magproblem i drygt en vecka så har jag massor av frågor.
    Det måste finnas massor av bra huskurer som är käcka att väcka liv i och sprida. Jag har ett gäng bra kurer för många saker men utslagen tarmflora då var jag nollad.
    Pro Viva shots med smak av blåbär och citron kom en väninna bärande på. Visst dom hjälpte kanske lite om man kunde klara smaken som bäst beskrivs som kemisk spya.
    Det måste finnas bra och hederliga huskurer så snälla skicka allt ni har för eländet kommer tillbaka nästa vinter.

  • MosterNettan 10 november 2012

    Både vit- svart- och kryddpepparkorn fungerar på mig, Jag knaprar inte på dom som nån sa, jag sväljer dom hela med lite vatten. Det har alltid fungerar när jag haft "vanlig" magsjuka.
    Jag har haft en rejäl vinterkräksjuka en gång och då hjälpte ingenting från början, men i slutet på veckan kunde jag lindra med pepparkornen.

  • Svahn49 10 november 2012

    Vitpepparkorn fungerar jättebra.
    Jag kokar också ris med mkt vatten, sedan börjar jag att dricka risavkoket(vattnet) och sedan när det gått 1 dag så börjar jag äta av det kokta riset, bra mot både kräk och magsjuka

  • boz1965 10 november 2012

    Jag har (peppar-peppar) varit helt förskonad från kräksjukan trots att jag har jobbat ett par år på en skola där mer än hälften av både elever och personal har varit sjuka samtidigt.

  • boz1965 10 november 2012

    Skrivet av Guslin02 den 9 nov 2012

    en sex whiskey, svep


    Vet inte om man blir friskare av det, men visst blir det roligare att vara sjuk? :DD

  • MosterNettan 11 november 2012

    Skrivet av Mithrandir den 10 nov 2012

    Skrivet av Guslin02 den 9 nov 2012

    en sex whiskey, svep


    Vet inte om man blir friskare av det, men visst blir det roligare att vara sjuk? :DD



    {doctor}

  • fruktkaka 18 november 2012

    Vilka månader är störst risk att drabbas av vinterkräksjukan? Eller är det under hela vinterhalvåret?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.