Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äkta Skånsk äpplekaka

  • vanillalover 27 juli 2008

    Undrar om någon här har receptet på Skånsk äpplekaka? den är utan vetemjöl och göres med skorpmjöl. Gillsan hade ett recept men där var det med sötningsmedel och jag vill ju ha med "vanligt" socker.
    Snälla hjälp, har fått massor av äpple av en bekant :-)
    /Marie

  • farmoringer 27 juli 2008

    Här kommer ett recept..


    Skånsk äppelkaka
    Buffé nr 9 2001, sid 15

    Ingredienser
    Portioner: 6

    4 äpplen (ca 500 g)
    2 dl ströbröd
    2 dl äppelmos
    1 dl rostad och hackad sötmandel
    ½ dl socker
    ½ tsk malen kanel
    50 g smör eller margarin

    Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel


    Gör så här
    Sätt ugnen på 175°C.

    Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg hälften av ströbrödet i en form. Blanda äpplen, mos, mandel, socker och kanel och lägg i formen.

    Strö över resten av ströbrödet och täck med tunna skivor av smöret.

    Grädda kakan tills äpplena är mjuka, ca 35 minuter.

    Servera med lättvispad grädde, gärna smaksatt med lite skrap från en vaniljstång och florsocker.

  • farmoringer 27 juli 2008

    Här ett annat...

    Skånsk äppelkaka

  • bakakaka 27 juli 2008

    Jag har precis lagt in ett recept på "Äkta skånsk äppelkaka". Blev så sugen så det får bli en sån till efterrätt idag.:p

  • vanillalover 27 juli 2008

    Tack för tipsen! Ett speciellt tack till "bakakaka", då det var precis det receptet jag sökte :-)
    Sparat det nu och det får bli ett gäng av detta nu när man e ledig och solen strålar !
    /Marie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.