Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakpulver i vetedegen

  • Okänd 19 november 2007

    Hallå alla matvänner.Har ni provat att tillsätta ett par teskedar bakpulver i vetedegen?Det ger fluffiga och härliga bullar.Hör av er och berätta.

  • anluk 19 november 2007

    Skall man utesluta jästen eller ha även den + bakpulver???

  • Okänd 19 november 2007

    Ja, du använder jäst som vanligt och blandar i bakpulvret i mjölet.

  • SofieL 19 november 2007

    Låter intressant, det e nog värt att testa nästa gång det blir bullbak:D

  • Smulpajen 19 november 2007

    Ska absolut prova det! Tack för tipset(Y)

  • anluk 19 november 2007

    Skall prova det nästa gång jag bakar bullar :D

  • Okänd 19 november 2007

    När jag har gjort en deg jäser jag bara den ca 10-15 minuter,bakar ut och penslar med ägg och pärlsocker, sen får de stå och jäsa i lugn och ro ca 40-60 minuter.Jag lovar att det blir kanonluftiga bullar.OH,vad baksugen jag blir.Och jag är så barnslig att jag äter deg.Är det nån mer som gör det?

  • Mariej 19 november 2007

    Ditt tips om först en kort jäsning och sedan en längre när bullarna är utbakade skall jag absolut prova nästa gång det blir bullbak!(Y)

  • Okänd 19 november 2007

    :DDu kommer inte att bli besviken(Y)

  • Okänd 19 november 2007

    :DDu kommer inte att bli besviken(Y)

  • tuden 19 november 2007

    Tack för tipset ska pröva det låter kanonbra :D

  • 19 november 2007

    Apropå bakpulver i bulldegen...
    Kan någon förklara för mig skillnaden på vanligt vetemjöl och vetemjöl special? Har funderat på om det är bakpulver i specialmjölet eftersom det blir så fluffigt och fint. Eller vad är det "speciella"?

  • Okänd 20 november 2007

    Det finns mjöl som innehåller bakpulver,men vet inte om det heter vetemjöl special.det är mycket dyrare iallafall.Billigast och bäst är att tillsätta det själv.:p

  • anluk 20 november 2007

    Nej deg käkar jag inte.....Har faktiskt aldrig gillat det inte ens som barn.

  • matvraket 20 november 2007

    Skrivet av Liliane den 19 nov 2007

    När jag har gjort en deg jäser jag bara den ca 10-15 minuter,bakar ut och penslar med ägg och pärlsocker, sen får de stå och jäsa i lugn och ro ca 40-60 minuter.Jag lovar att det blir kanonluftiga bullar.OH,vad baksugen jag blir.Och jag är så barnslig att jag äter deg.Är det nån mer som gör det?


    Haha, såklart man äter av degen! Jag brukar dock äta så mkt att jag får ont i magen... :(

  • evaldo 20 november 2007

    Det kanske går att använda bakpulver till rågbrödsbak också, för att få dem lite fluffigare ?

  • sassa_s 20 november 2007

    usch när jag bakar bröd hatar jag att ha bakpulver i degen man får ju bara gaser i magen!!!!!

    :):)

  • Okänd 21 november 2007

    Svar till evaldo.Jag vet faktiskt inte hur bakpulver funkar i matbröd, du får gärna testa och höra av dig om det.Apropå gaser ,det är väl jästen som kan sätta fart på magen,men det är det värt för deg är såååå gott.:)

  • evaldo 21 november 2007

    En liten fis då och då kvittar, deg smaka inte illa.

  • evaldo 21 november 2007

    Vetemjöl Special, Bagerivetemjöl = brödbaksmjöl

    Är finkornigare än kärnvetemjöl och innehåller mer protein. Mjölet tar upp mer vatten, vilket ger bättre degstabilitet/bakningsförmåga. Används till bakning av matbröd och som ger ett bröd med bra volym även om man blandar i grova komponenter såsom kli eller kross
    Idealmjöl används till såser och paneringar. Mjölet är specialbehandlat så att mjölpartiklarna är större och jämnare och därför löser sig snabbare i vätska. Det gör detta mjöl idealiskt till såsredningar eftersom det inte bildar klumpar.

    Maizena
    Maizenamjöl är ett stärkelsemjöl tillverkat av majs. Används till redningar av söta såser, puddingar och en del asiatiska rätter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.