Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lite roliga grillfunderingar

  • Hilmer54 16 april 2011

    Recept på Grillad älg i halvgammal
    norrbottnisk jägartradition
    • Skjut en älg
    • Sug ut inälvorna med en dammsugare redan ute i skogen så slipper
    du mask och bär hem älgen i en stor ryggsäck
    • Bygg en ugn och fyll den med två kubikmeter GRILLKOL
    • Raka älgen noga. Obs! använd inte rakvatten efteråt
    • Gnid in älgen med en äggula. Om du inte hittar en äggula går det
    bra med 20 liter kedjeolja som blndas med 10 liter melass
    • Bred ut skorpmjöl på köksgolvet. Är skorpmjölet slut använd sågspån
    eller fantasin
    • Tag en halvnelson på älgen och tag hjälp av sex personer att rulla
    älgen över golvet tills skorpmjölet åtminstone bristfälligt täcker.
    • Låt det välsmakande hornen sitta kvar under paneringen. De ska
    till sist bli vackert bruna och knastriga.
    • Skjut en gris och använd som inkrom. Om du inte kan sjuta en
    gris kan du använda 200 liter kastnjepure istället.
    • Sy ihop älgen med en bogserlina
    • Värm ugnen till 300 grader och lägg in älgen
    • Gör om hela proceduren efter sex timmar om älgen fortfarande
    för sig.
    • Tag ut älgen efter 20 timmar och bjud 52 hungriga vänner
    • Servera älgen med en kubikmeter pommesfrites och en högraffel.
    Skit i drickat. Lägg dig i älven och simma uppströms med öppen
    mun i två kilometer.
    Smaklig måltid!

  • mafia 17 april 2011

    Fantastiskt grillrecept på älg! Jag tror jag reser upp till Norrland i sommar igen, för det här har jag missat.
    Känner igen proceduren med grillande män. Har en kompis, som knappt kan brygga kaffe, men som känner sig som en grillmästare. Hans fru brukar se helt utsliten efter en sån kväll.
    Vi har det inte så i vår familj, men jag hoppas och tror att min man känner sig tillräckligt manlig ändå.

  • DoctorWho 17 april 2011

    Skrivet av Transporter den 12 apr 2011

    Hemma hos oss är det mor och dotter som sköter allt, inkl grillningen. Men hos mina släktingar stämmer ovanstående rutin.


    Det enda pappa gör är att klaga på mitt sätt att tända grillen och på hur jag grillar. När jag frågar om han vill ta över, lugnar han sig några minuter och håller sig undan lite. Men sen klagar han igen och igen. Han klagar tom på att dukningen tar lång tid, suckar högt om vi ber om hjälp att bära ut saker från köket. Påpekar om vi glömt något inne osv. Men ÄTA det grillade kan han!

  • Bumbis 17 april 2011

    Skrivet av Transporter den 17 apr 2011

    Skrivet av Transporter den 12 apr 2011

    Hemma hos oss är det mor och dotter som sköter allt, inkl grillningen. Men hos mina släktingar stämmer ovanstående rutin.


    Det enda pappa gör är att klaga på mitt sätt att tända grillen och på hur jag grillar. När jag frågar om han vill ta över, lugnar han sig några minuter och håller sig undan lite. Men sen klagar han igen och igen. Han klagar tom på att dukningen tar lång tid, suckar högt om vi ber om hjälp att bära ut saker från köket. Påpekar om vi glömt något inne osv. Men ÄTA det grillade kan han!


    Kanske dax att flytta hemifrån och sköt dig själv. Ingen som klagar och du bestämmer.{silly}

  • svengelsk 17 april 2011

    Skrivet av lilas den 11 apr 2011

    HiHi! Helt klockrent!! :DD

    Klockrent är ett nytt uttryck jag läst några gånger på Matklubben. Vad betyder det?

  • irrevirre 17 april 2011

    Skrivet av svengelsk den 17 apr 2011

    Skrivet av lilas den 11 apr 2011

    HiHi! Helt klockrent!! :DD

    Klockrent är ett nytt uttryck jag läst några gånger på Matklubben. Vad betyder det?


    Det betyder huvudet på spiken! Hmmm det var visst också ett uttryck{shock}

  • svengelsk 17 april 2011

    Skrivet av irrevirre den 17 apr 2011

    Skrivet av svengelsk den 17 apr 2011

    Skrivet av lilas den 11 apr 2011

    HiHi! Helt klockrent!! :DD

    Klockrent är ett nytt uttryck jag läst några gånger på Matklubben. Vad betyder det?


    Det betyder huvudet på spiken! Hmmm det var visst också ett uttryck{shock}

    Tack, det uttrycket användes på sextiotalet så det förstod jag. Jag hade sett klockrent användas om ett recept och trodde att det betydde att kakorna hade försvunnit snabbt.

  • gnutten1 25 april 2011

    Här hemma lagar jag 99% av all mat. Och när det är dags att grilla fixar jag en god drink till flickvännen, placerar henne i solstolen och själv öppnar jag en kall öl och kör igång med maten:)

  • lena4 25 april 2011

    Skrivet av gnutten1 den 25 apr 2011

    Här hemma lagar jag 99% av all mat. Och när det är dags att grilla fixar jag en god drink till flickvännen, placerar henne i solstolen och själv öppnar jag en kall öl och kör igång med maten:)





    Du är duktig du.
    Men som man bäddar får man ligga.

  • The_mama97mia 26 april 2011

    När min pappa levde ville han ibland sköta grillen.
    Men efter den gången då tändvätskan var slut och han körde på t-röd och undrar om han inte toppade med en skvätt diesel eller tvåtaktsolja? Minns inte nu... så förlorade han mandatet.
    Efter det var jag grillmästare hemma hos föräldrarna med.

  • Gnurf 26 april 2011

    Inga fruntimmer kommer i närheten av min grill...för övrigt inte mitt kök heller...(H)

  • gnutten1 26 april 2011

    Skrivet av lena4 den 25 apr 2011

    Skrivet av gnutten1 den 25 apr 2011

    Här hemma lagar jag 99% av all mat. Och när det är dags att grilla fixar jag en god drink till flickvännen, placerar henne i solstolen och själv öppnar jag en kall öl och kör igång med maten:)





    Du är duktig du.
    Men som man bäddar får man ligga.


    Nu låt ju min tjej ganska lat hahaha
    Men vi kör 50/50 på alla sysslor, men matlagningen tar jag:) Och hon är glad att hon slipper det.

  • safir74 26 april 2011

    Skrivet av Gnurf den 26 apr 2011

    Inga fruntimmer kommer i närheten av min grill...för övrigt inte mitt kök heller...(H)


    Haha har också svårt att släppa in folk i mitt kök så ska väl inte "gnälla" över att sambon inte lagar mat något speciellt. Däremot har han intagit "grilltronen" och grillar mer än vad jag gör. Hmmppffhh, som tur är jobbar han på sjön varannan vecka och då kan jag grilla ostört ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.