Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bränd soppa smakar illa!

  • hanna_s 14 september 2009

    Är det nån som kan tipsa om hur man räddar en soppa som smakar bränt? Skadan är alltså redan skedd och jag tänkte värma på resterna ikväll.
    Tack på förhand!

  • osita 14 september 2009

    visp grädde (Y)(Y)

  • Okänd 14 september 2009

    Hur kunde den bli bränd?

  • hanna_s 14 september 2009

    Att bränna en soppa var jättelätt.
    Det var bara att skruva upp värmen lite extra strax innan grädden åkte i så att potatisen fick bra bottenfäste, och sen på med grädde och mjölk:)
    Superklantigt, jag vet, men så blir det ibland. Sen använde jag potatis som inte var tillräckligt "ofärsk" eller vad man kallar potatis i slutet av sommaren!
    Synd på så goda kantareller men alltid lär man sig nått(Y).

  • Okänd 14 september 2009

    Oj vad jag lider med dig! :'(
    Men hoppas att du ursäktar, det var en mycket bra story! (Y)
    Vad då göra?
    Tja, inte så mycket faktiskt, det är väl bara att ta fram klädnypan och äta på.

    Måste berätta om en snål gammal torpare som bodde långt in i mörkaste Småland, han hade vidbränt ärtsoppan något så pass.
    Han gick där och nosade på soppan så länge att den började härskna också.
    Men så tog han fram bunken, slog upp en stor sup och så sade han till sig själv:
    Om du äter upp soppan ska du få den där stora supen! (L) Han älskade sina supar!
    Och han åt och han åt, han slafsade i sig alltihopa.
    När han var klar så hällde han tillbaka supen i flaskan med kommentaren:
    Där lurade jag dig allt ordentligt din snåle Smålänning!
    :p

    Kanske inget för dig, koka en ny soppa vet jag! (Y) :D

    Testa gärna den här!
    Soppa på en spik

  • hanna_s 15 september 2009

    Historier om snåla smålänningar är alltid uppskattat!
    Min morfar var från Småland så snål-historier är jag uppfödd med. Härligt!(Y)

    Tur att det finns fler kantareller i frysen till nästa soppkok:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.