Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enkelt tilltugg till många personer

  • SofieJa 23 augusti 2010

    Hej
    Vi ska ha 40 års fest och tänkte servera lite tilltugg till välkomstdrinken.
    De ska vara enkla att göra och kunna göras i förväg så det bara är att plocka fram dem när det är dags, då vi inte kommer ha festen hemma.
    Det kommer ungefär 50 gäster så det är bra om det räcker till många.

    Är det någon som har något tips?? :)

  • Okänd 23 augusti 2010

    Pinnmat brukar alltid uppskattas, men det är pilligt att göra och tar lite tid. Ett annat förslag är att göra snittar av ett par tre olika sorter, men det tar också sin lilla tid. Men inget av förslagen är speciellt svårt. Väljer man pinnmat så kan man variera i det oändliga, rökt eller gravad lax, små stekta brödkrutonger tillsammans med en mussla som rullats med bacon och stekts hastigt med mycket svartpeppar på de blir jättegoda även som kalla. Ja det är väl bara fantasin som sätter gränserna! Jag skulle nog välja pinnmat av lite varierad sort tillsammans med några goda såser.

  • chrisq 23 augusti 2010

    (Y) jag älskar ju att bjuda på ansjovis snurror kan ligga klara i frysen o sen bara värmas o alla älskar dom jag lovar sen taco chips med lite salsa o ost på bara att värma lycka TILL PÅ FESTEN

  • Lainie 23 augusti 2010

    Enklast är ju nötter, oliver och korvar.
    Man kan ju ta lite roliga oliver, t.ex fyllda med chili / vitlök/ anjovis eller citron så blir det lite "extra".
    Nötter behöver inte vara tråkiga chilinötter eller jordnötter, varför inte testa macadamianötter, eller wasabinötter. Lite mixat asiatiska snacks är ju alltid kul. När det gäller korvar så tycker jag man kan testa lite olika chorizo eller vitlökskorvar, kanske salami. De brukar vara duktiga i charken och kan hjälpa till.

    Vill man hellre köra på snittar eller liknande så är crostini med tapenade eller olika sorters pesto ett tips. Men de ska helst göras direkt innan servering (tar dock inte jättelång tid att klicka upp ur en burk) eftersom crostinin kan bli lite blöt och seg annars.

    Trevlig fest!

  • ida85 23 augusti 2010

    Man kan ju allid göra små röror som man kan ha på bröd, oliver, nötter & kanske kex med olika ostar! Behöver inte vara så avanserat! :)

  • Bumbis 23 augusti 2010

    Tunnbröd, gott och urenkelt. Kleta på salamiost och lite finhackad pepparsalami och rulla ihop från långsidan. Pepparotsost med finhackat hamburgerkött, skagenröra. Man kan i stort sätt kleta på vad som helst och redan dagen innan. Lägg in i kylen och sedan när ni kommer till "lokalen" skär ni upp dom i lagom bitar och lägger som pyramider på fat.

  • mattjejen 23 augusti 2010

    Det här gjorde jag när min dotter tog studenten i juni, lätt att förbereda å det var mkt uppsakttat till välkomstdrinken. Blanda olika nötter till det receptet...

    Champagnekakor

  • amoz 23 augusti 2010

    Som av en händelse sitter jag precis och söker på just tilltugg bland alla recept och det finns ju massor. Två som jag fastnat för hittills är:

    Drink-tilltugg

    Ryskt tilltugg

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    snittar kanske? Bara att använda tunnbröd och fasta röror och sen skiva, eller varför inte ostbitar på tandpetare med melonskivor, päronklyftor och ölkorv?

  • elleave 23 augusti 2010

    Mitt förslag är brieostkuber! (eller ostkuber överhuvudtaget) Skär osten i lagoma bitar och lägg på tex en physalis, en kiwibit, en päronbit eller vad man nu vill...

    Håller med om att tunbrödsrullar oxå är smidigt, ta bara några färskostar och lite kallskuret.

  • SofieJa 24 augusti 2010

    Tusen tack för alla toppen tips!! Ni har underlättat min dag!! \o/

  • pehrzonflickan 24 augusti 2010

    Musslor inlindad i bacon, in i ugnen , sätt de på tandpetare och det blir kanon!

  • NicolinaZ 24 augusti 2010

    Världens enklaste: Köp färdiga smördegsplattor, tina dem, skär i 1 cm-strimlor, pensla med ägg, strö på salt o sesamfrö/chilipulver/valmofrö/rosmarin/parmesan el ngt annat. Grädda i ugnen tills de är knapriga och har fått fin färg!

  • The_mama97mia 24 augusti 2010

    Fingermat med rökt lax

    Det här är otroligt, rent larvigt enkelt, men jättegott, man blev överraskad av kaprisen på.
    Enkelt att göra o sen skära i munsbitar till många. Som komplement till ngt/några av förslagen ovan.

  • helenamittbena 24 augusti 2010

    När vi hade knytis på jobbet så hade en av mina arbetskompisar med sig nåt som hon kallade "smördegspuffar". Utkavlade smördegsplattor med riven ost på (tror hon hade präst - men det funkar väl med vilken smakrik sort som helst) som hon först skurit i fyrkanter och sen bara gräddat i ugnen. Hur gott som helst. Kan tänka mig att det ka vara gott att variera sig lite genom att pudra på lite paprika eller annan krydda också.
    Om du har en orientalisk livs i närheten kan jag rekomendera en korv som heter "suguc" (finns både bosnisk och turkisk) som jag alltid har på mina fester. Jättegod, och oftast billig. Bara att skiva och lägga upp. Vill man vara avancerad så serverar man den med tunt bröd (man lägger alltså allt i brödet), sallad, tomater, gurka, oliver, fetaost och ajvar - men man kan lika gärna ha den som plock, bara att skiva.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.