Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda kex

  • AnneNi 11 augusti 2009

    Min mamma fyller år och ska bjuda på ostbricka. Jag funderar på att överraska genom att ta med lite hemmagjorda kex. Problemet är att jag inte hittar något bra recept! Är det någon som har något bra?
    Jag hittade ett recept här på "Engelska ostkex" som verkar ok, men har någon något mer tips? Finns det tex något recept på digestiveliknande kex eller typ saltiner? Blir de hemmagjorda kexen liknande köpta eller godare eller sämre? (förstås en smaksak, men vad tycker ni som testat?) Jag har nämligen aldrig ätit hemmagjorda kex, utan kom bara på att det kanske kunde vara gott...
    Måste göra dem imorgon om jag ska göra några, så jag tar tacksamt emot snabba svar! Tack på förhand!

  • AnneNi 12 augusti 2009

    Puffar!
    Ingen som har något recept :-(
    Hoppas :-)

  • LupitaS 12 augusti 2009

    Hej,
    jag har ett recept på havrekex som är goda med smör eller ost.
    Receptet fick jag av mina föräldrars vänner som var "gröna vågare" och bodde uppe i Jämtland. De kallade kexen för "blekansikten" - när du bakar dem förstår du varför :-)
    De är inte söta och måste ligga så att de kan stelna och sedan förvaras torrt annars blir de mjuka. Jag bifogar receptet.
    Ingredienser:
    150 g margarin
    2,5 dl mjölk
    6 dl havregryn (ej snabb)
    2 dl grahamsmjöl
    1 tsk bakpulver 1/2 tsk salt
    (1-2 msk) socker
    Smält fettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm tills den är het. Häll den heta blandningen över havregrynen, rör om och låt stå till det svalnat. Blanda mjöl, bakpulver, salt och ev socker. Arbeta ihop det med de svällda grynen till en deg. Kavla ut först med slät kavel och nagga sedan tätt med en gaffel. Ta ut runda kex eller skär fyrkanter i önskad storlek. Lägg kexen på smorda plåtar (obs använd ej bakplåtspapper). Grädda mitt i ugnen på 200 grader. Gräddningstid ca 8 minuter. Låt kexen svalna på galler utan bakduk och förvara dem torrt i en stor burk med lock.

    Lycka till på din mammas födelsedag!
    Lupita (4-barns mamma) i Malmö

  • zudette 12 augusti 2009

    Sök på "kex" här på MK.... du får leta lite då det är mängder med sidor då allt som har med kex att göra kommer upp..... tex alla recept med digestivekex!!!! ...men ge inte upp! Bläddra vidare! (Y)

    Hittade bla detta;
    Kex

  • AnneNi 12 augusti 2009

    Tack! Gav upp när jag sökte sist, tänkte "här är ju bara recept med kex inte på kex...), men nu har jag hittat lite! Så tack igen!

  • farmormor 12 augusti 2009

    Jag har ett par recept som jag lägger in. Har tyvärr inte bakat dem själv men de se väldigt goda ut.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.