Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som fiskar mycket gädda?

  • MatAnders 1 mars 2008

    När jag va yngre fiskade vi mycket och då på isen under sportlovet och fick ofta 10-15 gäddor, visst får man ibland en och annan på spinn. Nu har jag lagt in ett kanongott rom recept för att ta tillvara på detta guls så släng inte rommen..

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Jag tror inte att så många ens äter gädda numera. Tycker faktiskt den fisken fått lite väl mkt oförtjänt dåligt rykte. Jag har många ggr under min uppväxt ätit stekt gädda, kokt potatis och en god sås med gräslök och det har vart jättegott.

  • MatAnders 1 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 1 mar 2008

    Jag tror inte att så många ens äter gädda numera. Tycker faktiskt den fisken fått lite väl mkt oförtjänt dåligt rykte. Jag har många ggr under min uppväxt ätit stekt gädda, kokt potatis och en god sås med gräslök och det har vart jättegott.


    Jo jag håller med dig beror säkert på att den är lite bökig att bena men god är den.

  • anluk 1 mars 2008

    Älskar gädda och vill ha den ugnsstekt.

  • farmoringer 1 mars 2008

    Minns min barndom då man fick ugnstekt gädda och pepparotssås, har jag för mig, men gott var det..

  • evaldo 1 mars 2008

    När jag var yngre fiskade jag mycket bland annat på Hjälmaren på vintern.
    Jag minns att jag kunde komma hem med 10 kg abborre ibland.
    Senare så blev det strömmingsfiske i Bråviken.
    Det kunde bli både en och två hinkar strömming ibland.

  • ikah 1 mars 2008

    Vi köper aldrig fisk utan fiskar istället och då blir det gädda, sik, abborre för det mesta.
    Steker gäddan för det mesta i ugnen ibland lagar vi färs.
    Är så gott med nyfångad fisk:D

  • Beson 1 mars 2008

    Under sommarhalvåret åker vi ofta och fiskar, men då blir det oftast lax, öring mm.
    Men det värsta är att min man inte äter den.
    Är det någon som har ett bra recept på dessa fiskar?(H)

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Men vad kan det bero på att gäddan numer räknas som skräpfisk? Något som jag tycker är kul är när vi är i Stockholm, då brukar vi gå in i Hötorgshallen och "botanisera" bland alla läckra råvaror MEN jisses vilka priser jämfört med här uppe i Luleå. Helt vanliga råvaror till helt vansinniga priser.

  • MatAnders 1 mars 2008

    Någon mer som älskar att ströbrödsteka strömmings rommen och mjölken knaprig?

  • ikah 1 mars 2008

    Skrivet av Beson den 1 mar 2008

    Under sommarhalvåret åker vi ofta och fiskar, men då blir det oftast lax, öring mm.
    Men det värsta är att min man inte äter den.
    Är det någon som har ett bra recept på dessa fiskar?(H)


    Svärmor brukar skära den i tunna skivor och steka den hastigt på hög värme, krydda med salt och peppar.
    Ibland slår hon grädde på och det får puttra en stund.

    Vi lagade något gott i skolan åt barnen när de beställde fiskpinnar till önskemat. Skar lax i storlek med fiskpinnar,
    blandade kryddor i ströbröd och doppade fisken först i ägg sen i ströbrödet och stekte. Mycket godare än köpta fiskpinnar. Hade inte heller så mycket laxsmak.

  • Okänd 1 mars 2008

    Vi anglar gädda på vintern och fiskar dem på sommaren.
    Vi rensar och kokar gädda till katten.Det är jättefint kött på en gädda,men vi äter ändå inte det.
    I Frankrike är väl gädda en delikatess,om jag minns rätt.
    Vi fick en baddare ett år som hade en råtta av nåt slag i sig,HUA,va snuskigt.

  • Lena 1 mars 2008

    Vi fiskar en heldel men det är bara ädelfisk som röding öring regnbåge..

  • Amber 1 mars 2008

    Har eget fiskevatten så visst får vi gäddor emellanåt...men dem ger vi bort...tycker ej det är en god matfisk.
    Sen metar vi abborre & de är ju utsökta att röka.
    Resten sparar vi till kräftorna =)

  • tantdrake 1 mars 2008

    Gäddan äter jag helst varmrökt i enriseldad långrök nedgrävd i backen :p

  • kajsa36 1 mars 2008

    :p kolla in mitt recept på gäddburgare..... jätte gott och barnens favorit:D

  • tulipan 1 mars 2008

    Vi har tre killar hemma om är inbitna fiskare. Gäddor kommer dom hem med från tidig vår till sena hösten. Min mamm har världens godaste fiskbullar på gädda. Det receptet kör vi och ungarna bara älskar att äta fisk då. Det är nästan svårt att gissa att det är fiskbullar.. mums så gott..
    ska försöka lägga ut det receptet på min sida någon dag här framöver :-)

  • tulipan 1 mars 2008

    Vi har tre killar hemma om är inbitna fiskare. Gäddor kommer dom hem med från tidig vår till sena hösten. Min mamm har världens godaste fiskbullar på gädda. Det receptet kör vi och ungarna bara älskar att äta fisk då. Det är nästan svårt att gissa att det är fiskbullar.. mums så gott..
    ska försöka lägga ut det receptet på min sida någon dag här framöver :-)

  • Lotten_J 2 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 1 mar 2008

    Någon mer som älskar att ströbrödsteka strömmings rommen och mjölken knaprig?


    Jag brukar halstra saltströmming över eld och då blir rommen helt suveränt god

  • tulipan 2 mars 2008

    MatAnders min sabo e helt galen i det där. Jag spottar å väser om jag får stekt rom eller mjölk i munnen men han mumsar i sig det där å tycker det är sååå gott så :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.