Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bikarbonat alternativt jäst?

  • festmaten 5 oktober 2008

    Jag är alldeles för dålig på att baka eget bröd, men blir verkligen inspirerad av er!
    En fråga: blir det lika bra och hållbart bröd om man använder bakpulver / bikarbonat i stället för jäst????

  • Berta 6 oktober 2008

    Scones som ju bakas på bakpulver har mycket kort hållbarhetstid, smakar inte alls lika bra dagen efter, om man inte fräschar upp det i ugnen.
    Däremot filmjölksbrödet som jäser på bikarbonat och har en massa gott i som solroskärnor, hasselnötter, russin, lingonsylt, linfrön och kryddar med fänkol,anis, kummin ( mums), det brödet håller ju sig helt bra i flera dagar. Det här är min erfarenhet.
    Nu glömde jag, konsistensen! Det är inte samma fluffighet och seghet i bröd utan jäst.:)

  • K-kristina 6 oktober 2008

    Bröd med bakpulver blir lätt mkt torrare men typ filmjölksbröd med mkt gott i håller sig saftigt ändå. Men jag fryser alltid in om jag bakar en större sats som ej går åt å en gång då är det alltid färskt .Lycka till (Y)

  • pia61 14 oktober 2008

    Testa detta brödet, jättegott!

    Hurtbullen från Arla

  • festmaten 14 oktober 2008

    Tack pia61 för ditt recept. Jag har redan sparat det sen tidigare, men inte provat det. Lovar att komma med kommentar efter bakningen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.