Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Få bort löklukt från plastlock

  • knyppeltanten 26 januari 2012

    jag har en sån där speciell lökburk av porslin med plastlock och nu hade jag glömt bort den där den stod i kylskåpet och löken luktade surströmming (jag gillar den äkta varan) och nu har jag diskat den i maskin men plastlocket luktar fortfarande lika illa. Hur får man bort löklukten? Jag har letat på nätet men hittar bara att få bort löklukt från händerna med en ståltvål.
    Har ni några tips?

  • aattaa 26 januari 2012

    Lägg locket i frysen ett dygn,så försvinner lukten.

  • boz1965 26 januari 2012

    Prova att lägga locket i en skål och täcka det med bakpulver. Låt det ligga så ett dygn.
    Jag brukar ta bort löksillsdoft på gummiringarna till mina konservburkar på det sättet. Bakpulvret absorberar obehagliga dofter.

  • pihal 26 januari 2012

    Du kan försöka att diska locket i riktigt kallt vatten först. Sen diskar du det i riktigt hett vatten. Oftast får man bort lukten men inte alltid.

  • sva 26 januari 2012

    Skrivet av aattaa den 26 jan 2012

    Lägg locket i frysen ett dygn,så försvinner lukten.



    Håller med dig att stoppa ner det i frysen.

  • jas65 27 januari 2012

    Skrivet av boz1965 den 26 jan 2012

    Prova att lägga locket i en skål och täcka det med bakpulver. Låt det ligga så ett dygn.
    Jag brukar ta bort löksillsdoft på gummiringarna till mina konservburkar på det sättet. Bakpulvret absorberar obehagliga dofter.


    Bakpulver absorberar obehagliga dofter. Jag kommer nu att ha burk med bakpulver i fickan.

  • boz1965 27 januari 2012

    Skrivet av jas65 den 27 jan 2012

    Skrivet av boz1965 den 26 jan 2012

    Prova att lägga locket i en skål och täcka det med bakpulver. Låt det ligga så ett dygn.
    Jag brukar ta bort löksillsdoft på gummiringarna till mina konservburkar på det sättet. Bakpulvret absorberar obehagliga dofter.


    Bakpulver absorberar obehagliga dofter. Jag kommer nu att ha burk med bakpulver i fickan.


    Mycket bättre att använda tvål och vatten i det fallet. :D

    Sorry, men du serverade det på silverfat. ;)

  • [email protected] 27 januari 2012

    Tack. Jag ska pröva med att stoppa det i frysen, om inte det funkar ska jag köpa mer bakpulver. Tack snälla för tipsen.

  • SMKBW 27 januari 2012

    Hej, jag skulle prova att tvätta med ättika.

  • [email protected] 27 januari 2012

    Skrivet av SMKBW den 27 jan 2012

    Hej, jag skulle prova att tvätta med ättika.


    Jag funderade faktiskt på vinäger först men tänkte plasten kanske tog lukt av det. Nu ligger locket i frysen och får så göra ett tag så får jag känna hur det luktar sen. Är lukten kvar så provar jag med ättika eller bakpulver. Visserligen är det en lökburk men jag har aldrig råkat ut för att lukten suttit kvar i plastlocket förut.

  • popik 27 januari 2012

    Kaffe, dränk in den i kaffepulver alltså vanligt bryggkaffe och låt stå 12 tim, diska och den är som ny

  • [email protected] 28 januari 2012

    Skrivet av popik den 28 jan 2012


    Kaffe, dränk in den i kaffepulver alltså vanligt bryggkaffe och låt stå 12 tim, diska och den är som ny


    Tack. Skriver upp alla förslag, kan var bra att ha framöver.

  • LitenRos 28 januari 2012

    Skrivet av popik den 28 jan 2012


    Kaffe, dränk in den i kaffepulver alltså vanligt bryggkaffe och låt stå 12 tim, diska och den är som ny


    Detta råd fick några vänner till oss, men då gällde det att få bort röklukt ur möbler som varit i en brand. De skulle strö vanligt torrt kaffe på och i möblerna. Resultatet blev bra men det tog sin tid. Så det funkar kanske även på löklukt.

  • sia9408 28 januari 2012

    använd en ståltvål!

  • knyppeltanten 22 februari 2012

    Nu är lukten borta. Först låg locket i frysen en dryg vecka men det luktade lika så då fick det ligga i kaffesump ett par veckor och då luktade det väldigt av kaffe men efter lite vädring så är det helt luktfritt. Tack så mycket för hjälpen.

  • littlejohn 22 februari 2012

    (Y)

  • BakGalenN 22 februari 2012

    det brukar hjälpa att lägga dom i frysen ;)

  • frucaos 23 februari 2012

    Hjälp - det var tidskrävande! Kul att det funkade till slut i alla fall. Frystipset är bra på svettluktande idrottskläder som bara tål 40 grader förresten.

  • knyppeltanten 23 februari 2012

    Skrivet av BakGalenN den 22 feb 2012

    det brukar hjälpa att lägga dom i frysen ;)


    Det låg i frysen över en vecka men det luktade lika ändå, därför fick det ligga i kaffesump ett par veckor. Det kanske hade hjälpt med kortare tid i kaffesumpen men vi glömde bort det. Och det hjälpte mot lukten.

  • LellaZ 23 februari 2012

    Bikarbonat funkar till de flesta lukter. Testa att strö över bikarbonat och häll på så varmt vatten som locket tål och låt stå ett tag. Funkade det? Oj såg inte att frågan var gammal och besvarad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.