Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färska rödbetor

  • festmaten 10 augusti 2008

    Vad gör ni för gott av de färska rödbetorna?

    Två förslag som jag tycker om:
    Rödbets tsatsiki
    Förrättssallad med rödbetor

  • gladavmat 10 augusti 2008

    Det absolut godaste jag vet med rödbetor är att koka dem och skala. Skiva eller klyfta lägg på tallrikar, smula över chevreost, rostade pinjenötter och ringla lite honung över. Jag brukar ibland lägga lite sallad underst-- så otroligt gott(Y)

  • SDMaya 10 augusti 2008

    [recept] 40193[/recept]
    Detta kan jag äta bara för jag tycker det är sååå gott.(L)

  • LellaGella 10 augusti 2008

    Vi brukar skiva dom i klyftor och steka dom i ugnen tillsammans med klyftpotatis!
    GOTT!(Y)

  • azlan_lena 10 augusti 2008

    Håller med föregående , det är så underbart gott , kanske lite extra smör med grovt salt att lägga på ..(Y)

  • SDMaya 10 augusti 2008

    Det måste jag testa, låter spännande med potatis och rödbetor ihop.:p

  • K-kristina 10 augusti 2008

    Jag kokar dem och äter dem med smör och ev lite salt. Tyvärr måste det ha varit fel på årets frön för inte ett enda grodde och det är ju godast att få ta dem direkt i landet. Är det nån fler som råkat ut för det? Så nu får jag nöja mig med affärens:((N)

  • ida85 10 augusti 2008

    Rödbetssoppa är väldigt gott ! Eller göra zatziki av det ! mums !(L)

  • monac 10 augusti 2008

    Skrivet av gladavmat den 10 aug 2008

    Det absolut godaste jag vet med rödbetor är att koka dem och skala. Skiva eller klyfta lägg på tallrikar, smula över chevreost, rostade pinjenötter och ringla lite honung över. Jag brukar ibland lägga lite sallad underst-- så otroligt gott(Y)


    åhhh,det där lät oemotståndeligt!(L)
    Ska prova!!!
    Det är super gott bara med lite (riktigt)Smör & nyriven pepparrot...å lite flingsalt. mums!

  • tilda 11 augusti 2008

    Skala och klyfta ca. 1 kg rödbetor coh lägg dem i en långpanna. Tillsätt ca. 20 skalade vitlöksklyftor och 2-3 klyftade gula lökar. Ringla olja över, salta och peppra. Ställ in i 175-200 graders ugn tills rödbetorna är mjuka. Servera som tillbehör till tex. kött. Kan användas varm eller kall.

  • festmaten 11 augusti 2008

    Tack för era tips:)

  • lisaschmitz 11 augusti 2008

    Vanliga hederliga kokta färska rödetor, morötter och blomkål är ju så underbart gott! Med lite smält smör, salt och persilja ovanpå så blir det som godis! Servera med potatis sås och en köttbit till. (Y)

  • The_mama97mia 11 augusti 2008

    oM MAN VET ATT DET ÄR ODLAT GIFTFRITT (j-a caps lock) så kan man använda blasten som mangold eller spenat!!!!
    Jag kör oftast rödisarna i ugn,med potatis, palsternacka, lök. morot.... MMmmmmmmmmmmmmmmmums.

  • irko 11 augusti 2008

    Skrivet av gladavmat den 10 aug 2008

    Det absolut godaste jag vet med rödbetor är att koka dem och skala. Skiva eller klyfta lägg på tallrikar, smula över chevreost, rostade pinjenötter och ringla lite honung över. Jag brukar ibland lägga lite sallad underst-- så otroligt gott(Y)

    Fick denna rätt som förrätt när jag var på middag i lördagskvälls oh du vad gott det var!!!!:p:p:p:p

  • Smulpajen 11 augusti 2008

    Jag river dom råa och har i salladen. Hur gott som helst med vinägrettdressing :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.