Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemlagad ketchup

  • Cayene 22 juli 2011

    Jag har nu på morgonen kokat egen ketchup, allt enligt receptet som var med i Expressens bilaga "Mitt kök" nr 12 2011. På bilden visas en knallröd helt slät ketchup och det kan jag bara säga att så ser då inte min ut {weep}

    Min ketchup har en färg mellan senapsgul och morotsröd. Tomatfrön ligger hela kvar fast jag har kört i matberedaren.

    Vad gör jag för fel??

    En annan fråga dyker också upp i mitt huvud! Vad är det jag ska spara som ketchup egentligen??? Är det tomatmassan som ligger kvar i silen när jag silat eller är det "saften" som runnit av från tomatmassan??

    Kan bara tillägga att smaken var det inget fel på iaf {curl-lip}

  • snuosm 22 juli 2011

    I ett recept jag har ska man passera de kokta tomaterna i sil innan man smaksätter den. Då slipper man ju kärnorna i alla fall ;)

  • 2mrsh 22 juli 2011

    Snälla, kan du lägga ut receptet på hemlagad ketchup? Tack!

  • Lisa00 22 juli 2011

    Jag silade ketchupen genom en sil. Det tog visserligen en stund men var värt besväret. Ketchupen blev lite tjock, fylligt röd och utan skal och kärnor. Testa det nästa gång så tror jag nog att det kommer att bli helt perfekt. Det smakade dessutom ljuvligt till baconlindad nygrillad korv och grillspett. :P

  • Lisa00 22 juli 2011

    Ett väldigt enkelt och bra recept på ketchup är följande:

    3 dl tomatkross
    ca l dl socker
    2 msk ättika
    1 msk chilipulver
    salt
    peppar

    Koka tomatkross, socker och ättika tills ca 2 dl återstår. Sila då ketchupen och smaka av den.

  • boz1965 22 juli 2011

    Allt ska med utom skal och kärnor. Precis som det skrivs ovan så passerar du allt genom en finmaskig sil så att alla fasta partiklar kommer bort. Använd en matsked eller slev att trycka massan genom silens maskor. Sen ska du koka ner massan tills du har en lagom "ketchupkonsistens" först därefter smaksätter du ketchupen.

    Här är mitt ketchuprecept om du kanske vill lite inspiration :) :

    Tomatketchup

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.