Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Janssons frestelse på färskpotatis?

  • husmusen88 13 juni 2014

    Skrivet av lasseza den 11 jun 2014


    Men som jag skrev i mitt andra inlägg, så blir den frestelse jag gör, när jag torkat potatisstrimlorna innan jag monterar resten, varken blöt eller klistrig. Det kan ju vara så att torkningen i 110 grader 10-20 min stänger till strimlornas väggar?
    Det är möjligt att jag har uselt smaksinne, och saknar förstånd på hur mat skall smaka. Men den frestelse jag gör enligt det recept jag lagt upp här, blir varken vattnig eller klistrig. Men det är nog säkrast att du inte testar, du kan ju bli besviken över att dina farhågor inte besannas.

    Jag har gjort varianten i fyra somrar, tänker nog fortsätta.



    Torkning kan fungera utmärkt, då ändras cellväggarna :)PLus att en del överflödig vätska försvinner.
    Funkar ju på andra saker än potatis så jag tror dig! Men har inte provat själv, tycker färskpotatis är godast med smör och salt. FUnderar på att prova nu dock, såg att det säljs ut färskpotatis till midsommar och frestelse är ju så gott!

  • husmusen88 13 juni 2014

    Skrivet av lasseza den 11 jun 2014

    Skrivet av husmusen88 den 11 jun 2014

    Det är en myt att färskpotatis inte innehåller någon stärkelse, verkar vara gammalt och otroligt seglivat påhitt.
    Anledningen till att det inte går så bra att göra potatismos eller krämiga rätter beror på att amylopektin (en sorts stärkelse) lättare läcker ur cellväggarna på färskpotatisen. Amylopektin i stora mängder blir sött tapetklister vilket inte är en höjdare i maten.
    På vinterpotatis är cellväggarna stabilare.

    Det går att göra gott mos, men det kräver försiktighet.
    Janssons frestelse har jag aldrig provat att göra, men skulle inte rekommendera det, då man alldeles för lätt får vattnigt sött tapetklister när potatisen brister. {dazed}


    Men som jag skrev i mitt andra inlägg, så blir den frestelse jag gör, när jag torkat potatisstrimlorna innan jag monterar resten, varken blöt eller klistrig. Det kan ju vara så att torkningen i 110 grader 10-20 min stänger till strimlornas väggar?
    Det är möjligt att jag har uselt smaksinne, och saknar förstånd på hur mat skall smaka. Men den frestelse jag gör enligt det recept jag lagt upp här, blir varken vattnig eller klistrig. Men det är nog säkrast att du inte testar, du kan ju bli besviken över att dina farhågor inte besannas.

    Jag har gjort varianten i fyra somrar, tänker nog fortsätta.

  • MosterNettan 16 juni 2014

    Har man gott om tid så kan man ju experimentera med färskpotatis, men varför krångla till det. Jag skulle satsa på ett säkert kort som jag vet blir bra och använda "gammalpotatis".

  • lasseza 17 juni 2014

    Skrivet av MosterNettan den 16 jun 2014

    Har man gott om tid så kan man ju experimentera med färskpotatis, men varför krångla till det. Jag skulle satsa på ett säkert kort som jag vet blir bra och använda "gammalpotatis".


    Jag älskar meningslösa kommentarer, trot faktiskt redan någon kommit på att det går göra bra frestelse på gammal potatis.

    Dumt att prova på nyheter, sånt trams som Turkarna kom med köttbullar å kåldolmar.
    Tycker man alltid skall göra som man gjort. Något kan ju faktiskt bli gott fast det är annorlunda.
    Mitt smaksinne är nog kasst, men jag gillade faktiskt varianten med färskpotatis. Men det är helt frivilligt att prova.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.