Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka röda linser

  • kattgnag 19 april 2009

    Jag brukar koka en förpackning bönor eller kikärtor och sedan fördela dem i fryspåsar, ca 4-5 dl i varje påse. Brukar vara en normal mängd till grytor o.dyl.

  • peterbjurstrom 19 april 2009

    köp gula linser om du inte kan hitta hela röda linser, de smakar nästan likadant och kokar inte sönder på samma sätt.

  • josse12 19 april 2009

    Har aldrig fått mina linser geggiga. Provat att koka dom nån minut kortare kanske, eller skölja dom med varmt vatten i durkslag efter kokning..

  • Stephy 19 april 2009

    Om man är ute efter hela linser så kan man kika in på någon "arab-affär" eller vad man ska kalla det. Ifall man nu känner till en sådan. Utbudet på linser/bönor brukar vara väldigt bra där!

  • monac 20 april 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 18 apr 2009

    Skrivet av monac den 17 apr 2009

    läst nånstans den exakta tiden för att koka röda linser. men tror att det måste accepteras att de blir lite mosiga...de är ju skalde och halverade...inte mycket som "håller i hop" alltså! Kanske du kan välja en anna typ av Linser om du ska ha dem typ till en sallad...
    Små bruna eller gröna!
    Gröna linser är super goda att grodda föresten!

    m.v.h./Monac


    Hur gör du då när du groddar gröna linser?(Y)


    Blötlägg över natten...häller dem i ett finmaskigt durkslag. Skölj dem 3 gånger om dagen...sedan går det undan...3 -4 dagar så har du dina groddar!(H)
    Gör lika med mungbönor! mycket gott och chrispigt!
    Lycka till!

  • mooseella 21 april 2009

    Kokning av torkade bönor och ärtor

    Blötläggning: Bönor/ärtor 12 tim. eller mer. Linser:2-3 tim.
    Koktider:
    Adukibönor 35-40 min.
    Black-eyed peas 1-1½ tim.
    Bruna Bönor 1-1½ tim.
    Gula ärtor 1-1½ tim.
    Kikärtor 1-1½ tim.(L)
    Sojabönor 2 tim.
    Spräckliga bönor 1-1½ tim.
    Vita bönor (många olika storlekar) 30 min. – 1tim.

    Gäller 400-500 g torra
    Kokning:
    12,5 dl vatten
    1-2 buljongtärningar
    ½ msk olja (raps eller oliv)
    1 gul lök
    1 lagerblad
    1 tsk torkad timjan eller ett par kvistar färsk
    5 vit- eller svartpepparkorn
    ev. 1 vitlöksklyfta

    Lägg bönorna i en gryta och häll på ljummet vatten, rör om och häll av vattnet så att bönorna sköljs rena. Häll på nytt vatten så mycket att det står väl över dem. Salta. Låt bönorna stå minst 12 timmar. Häll av blötläggningsvattnet och koka bönorna i 1 ¼ liter vatten. Smaksätt med grönsaksbuljong och tillsätt olja, lök, lagerblad, timjan, och pepparkorn. Lägg ev. också i en halverad vitlöksklyfta. Koka bönorna på svag värme under lock tills de är klara. De skall vara mjuka men inte mosiga. Salta kan man göra om man vill de sista minuterna de kokar.

    Den som har tryckkokare kan använda sådan. Då minskas koktiderna med minst halva tiden och vattenmängden till 5 dl.
    Tips: Lägg bönorna i blöt innan du går till jobbet, på kvällen kokas de samtidigt som du ser på tv eller gör något annat. De sköter sig i stort sett själva.

  • matorama 14 maj 2009

    Jag sjuder de röda linserna på låg värme med vatten som mer än väl täcker dem. Först en snabbt uppkok och sedan ner med värmen. Sedan provar jag då och då och tar av dem när de är al dente, dvs. har lite lite tuggmotstånd. Ungefär som pasta.

    Om du inte behöver ha dem tokvarma kan du skölja dem i kallt vatten för att avstanna kokningen.

    Jag gillar de röda linserna med lite vablig dressing av olivolja och lite nypressad citron, lite krossad vitlök, salt & peppar och någon hackad ört. Äter dem som ett tillbehör.

    Jag har inte fått ont i magen av att de varit lite al dente.

  • kattgnag 19 augusti 2009

    Risentas röda linser är inte delade, tror jag. De ser så hela ut så...och på förpackningen står det bara "Torkade röda linser"

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.