Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kombinera hallon och svarta vinbär?

  • frucaos 2 augusti 2008

    Är det någon som provat att göra sylt på hallon och svarta vinbär? Jag vet att det är vanligt med hallon och röda vinbär i kombination, men har lust att prova med svarta. (Anledningen är att jag drunknar i dessa bär just nu och det börjar bli så att vi får hoppa på frysen för att stänga den...)
    Det är mest proportioner jag funderar på - mest hallon eller? Vinbären har ju rätt kraftig smak...

    Skulle vara tacksam för snabbt svar eftersom jag står beredd att börja koka bara jag fått dra till butiken och köpa mer socker (man KAN inte ha för mycket socker hemma den här årstiden!)

  • nannes 2 augusti 2008

    http://www.sukkermuseum.dk/default.aspx?ID=38&ProductPage=3&ProductID=1787&GroupID=62
    Hej!
    Tyvärr har jag inte hittat något recept på just den kombinationen, men ett recept på hallon-rödvinbärssylt, länken finns ovan. Jag tror nog att du måste pröva dig fram, minska på mängden bär en aning. Lycka till och hoppas sylten blir god.(Y)

  • mgullin 2 augusti 2008

    Skrivet av frucaos den 2 aug 2008

    Är det någon som provat att göra sylt på hallon och svarta vinbär? Jag vet att det är vanligt med hallon och röda vinbär i kombination, men har lust att prova med svarta. (Anledningen är att jag drunknar i dessa bär just nu och det börjar bli så att vi får hoppa på frysen för att stänga den...)
    Det är mest proportioner jag funderar på - mest hallon eller? Vinbären har ju rätt kraftig smak...

    Skulle vara tacksam för snabbt svar eftersom jag står beredd att börja koka bara jag fått dra till butiken och köpa mer socker (man KAN inte ha för mycket socker hemma den här årstiden!)

  • lenajeanette 2 augusti 2008

    Kombinationen låter god, men tro att man ska ha mera hallon än svarta vinbär då svarta vinbär är starka i smaken och lätt kan ta äver hand.

    Annars kan det ju vara idé att göra sylterna för sig och göra i två lager i burken om du förstår hur jag menar . Ser ju väldigt läckert ut och blir en utmärkt present i stället för en blomma.

  • Okänd 2 augusti 2008

    Varför inte koka lite gele av bären...eller blandsaft av vinbär och hallon....Det brukar min mamma göra ibland...Blir jättegott.
    Själv kokar jag bara gele av vinbär.

  • asemarie 9 augusti 2008

    När kokade både hallonsaft och svartvinbärssaft vid en frysrensning för en tid sedan hällde jag ihop eftersafterna. Ungefär lika delar tror jag. Det blev en väldigt god saft med dominans av svarta vinbär och hallon i bakgrunden.

    Har du provat sylten? Hur blev den?
    Åse-Marie

  • monac 10 augusti 2008

    å lyckliga du med alla bär!
    skulle frysa små burkar så du kan göra smoothie hela hösten & vintern!

    två goda smoothie recept har du här :
    flygande start,Smoothi.

    Bibbis kraft-Smoothie.

    Men kan inte tänka mig att det skulle bli annat än gott tillsammans i en sylt!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.