Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lök och grönsaker

  • jas65 10 mars 2010

    När man är på möllevångstorget här i Malmö så ser man många nysvenskar som handlar mängder med paprika och lök samt mängder av andra grönsaker och även rotsaker. Jag har länge tänkt att fråga dem vad de gör för något av dessa ting, men det har ej blivit av. Är det någon här på matklubben som vet några bra recept på vad man kan göra?
    För dessa är otroligt billiga att inhandla här.

    Mvh
    För jag vill prova på att höfta mera med dessa saker

    Anders

  • frucaos 10 mars 2010

    Puffar lite, för jag är också nyfiken ...

  • flumhum 10 mars 2010

    lökpaj har man ju mycket lök i..
    rotsakgratäng går att äta istället för potatis gratäng..
    grönsakssoppor..
    lök har man ju i många olika matträtter så det är väll bra att ha hemma :D

  • Gnurf 10 mars 2010

    Jag använder väldigt mycket löksorter, paprika, rotfrukter, kålsorter. Fast det är inga konstigheter, det blir som pålägg på mackorna och i grytor, soppor, wokar, pajer, gratänger, omeletter, ugnsrostade, i matbröd, finhackat i kalla yoghurtsåser osv osv. Rotfrukter tex smakar ju så olika beroende på om man tex kokar palsternacka i en soppa, ugnsrostarden som tillbehör till kött/fisk/fågel eller juliennestrimlar i en wok.

    Däremot blir det mer sporadiskt av tex paprika eftersom priset varierar så kraftigt här uppe där jag bor...från 15kr/kg till 69kr/kg. Vanligtvis köper jag när det är billigt och strimlar upp å så in i frysen.

    Mitt synsätt på dessa vegetabilier är helt enkelt att det är högkvalitativ näring med vitaminer och antioxidanter i mängd. Hellre the real thing så kan man strunta i allt skräp som hälsokostindustrin vill att vi ska stoppa i oss nuförtiden. Bara för att vara på den säkra sidan.

    Lägg ner Hälsokostindustrin och Matindustrin {jump}

  • jimboz 10 mars 2010

    Ett bra sätt är ju just grytor, för på något sätt så gifter sig det mesta i en sån..Det som inte passar någon annanstans åker ner i grytan..Jag går ofta in i kulturella butiker för att få lite inspiration, men här är det jag som e gröngöling för jag fattar inte vad som står på burkarna om vi nu ska snacka burkmat. Oftast är det där det ligger ovanliga kryddor och jäser så gott..

  • jas65 10 mars 2010

    I butikerna brukar jag fråga dem i affären. Men på ett torg vill man ju inte precis stoppa någon och fråga vad skall du använda dina lökar till. Jag har ganska bra koll på asiatiska rätter.

    Mvh
    Höfta på med alla grönsaker och rotsaker
    Anders

  • Gnurf 10 mars 2010

    Men de som står där på torget och säljer har kanske lite tips!??

    Vad brukar du använda lök osv till då Anders!??

    Vad jag menade med "inga konstigheter" är bara att jag (än så länge) inte är så mycket för att tillverka olika typer av "röror", dvs mosade bönor, linser, paprikor etc.

  • jas65 10 mars 2010

    Pannbiff, Biffstek, Köttfärssås, osv men inte går det åt flera kilo av den. Annars så älka jag lök men inte kilo vis av den. Då blir ju pruttskruven röd och svullen.

  • The_mama97mia 10 mars 2010

    Vi hade en annan tråd här ang inläggning av grönsaker, på nysvensk-hyllan i affären står ofta stora glasburkar med konserverade paprikor, lök, m.m. Ser urgott ut.

  • Majbaggen 10 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 10 mar 2010

    Jag använder väldigt mycket löksorter, paprika, rotfrukter, kålsorter. Fast det är inga konstigheter, det blir som pålägg på mackorna och i grytor, soppor, wokar, pajer, gratänger, omeletter, ugnsrostade, i matbröd, finhackat i kalla yoghurtsåser osv osv. Rotfrukter tex smakar ju så olika beroende på om man tex kokar palsternacka i en soppa, ugnsrostarden som tillbehör till kött/fisk/fågel eller juliennestrimlar i en wok.

    Däremot blir det mer sporadiskt av tex paprika eftersom priset varierar så kraftigt här uppe där jag bor...från 15kr/kg till 69kr/kg. Vanligtvis köper jag när det är billigt och strimlar upp å så in i frysen.

    Mitt synsätt på dessa vegetabilier är helt enkelt att det är högkvalitativ näring med vitaminer och antioxidanter i mängd. Hellre the real thing så kan man strunta i allt skräp som hälsokostindustrin vill att vi ska stoppa i oss nuförtiden. Bara för att vara på den säkra sidan.

    Lägg ner Hälsokostindustrin och Matindustrin {jump}


    Såg ditt inlägg om att strimla och frysa in paprika. Funkar det bra? Då blir det väl till grytor o dyl, eftersom jag misstänker det blir ganska sladdrigt när det har varit fryst? Nyfiken!

  • Roskerstin 10 mars 2010

    Vi bor ju lite utanför Stockholm i Skärholmen där vi har många nysvenskar och de är ju fantastiskt duktiga på att använda grönsaker. Vi har oxå ett fantastiskt torg med försäljning av grönsaker och frukt och folk åker långväga hit för att handla för att det är så billigt. Man nästan skäms när man står där med sina tomater, gurka och sallad, för det mesta så blir det bara det. Men jag har frågat några och många gör ju någon typ av ratatouille där ingår ju mycket lök, vitlök, paprika, äggplanta , zucchini, squash och sedan kan man ju höfta på jasen65 med örter och kryddor som man gillar. Har provat ett par gånger och det blir jättegott. Sedan köper de mängder framför allt av persilja och de verkar använda den i all matlagning men även till pesto och blanda med basilika.

  • Gnurf 10 mars 2010

    Majbaggen: Ja den frysta paprikan kör jag till grytor och soppor. Köper flera kilo och tärnar upp med stoora Kniven så det bara sprutar om det, tricolore i påsar (platt) in i frysen. Bara bryta i det så lossnar det man vill ha. Vissa tjatar om att man måste förvälla...men det gör inte jag...{pirate}

  • Mistys 10 mars 2010

    Tror det finns en rätt som heter Tabboule eller något liknande. Mängder av bladpersilja ska det vara iallafall . En del ugnsbakar också hel lök och fyller med diverse annat gott. Då går det ju åt en del.

    Jag har fått för mig att våra nysvenskar använder grönsaker mer i huvudrätten än vad vi gör.Mer varma grönsaker. Vi ser det ju mer som ett tillbehör.

  • Dintan 10 mars 2010

    Var är alla våra medlemmar med utländsk härkomst? För det måste ju finnas många här.

    Vad gör Ni med alla grönsaker?

    Lär oss!

  • hansdotter 10 mars 2010

    Hej!
    Jag brukar göra denna persiljesalld som kallas taboulle.
    Arabisk persiljesallad

  • hansdotter 10 mars 2010

    När jag nu är i farten delar jag gärna med mig av denna rätt också. Supergott att äta till köttet eller till buffén. Eller som pålägg med råa grönsaker ovanpå.
    Aubergineröra

  • gimmiahug 11 mars 2010

    Anders, gå och käka på Ankara ovanför Åhlens på triangeln. Där lär du få inspiration (varje gång jag varit där lagar jag deras grönsaksrätter i veckor!), det är en Turkisk buffé där halva utbudet är kalla grönsaksröror, sallader, inläggningar och resten varma grönsaksrätter, kött, kyckling och en massa annat göttigt. 59 pix för lunch och 79 för middag; själva restaurangen är inte det vackraste men maten är superb. Helt fullpackat av turkiska familjer på helgkvällarna vilket måste vara ett bra betyg, och som sagt en riktigt bra inspirationskälla!

  • jas65 13 mars 2010

    Jag drar upp tråden igen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.