Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något bra tips på en god jul limpa?

  • Kocken_Annica 5 december 2008

    Jo, jag är utbildad kock och du kanske funderar varför jag då frågar tips om jul limpa av er!:D Tja jag lagar mest mat och mindre bröd. Bröd och bullar hör till bagaren och inte kockar!:p:p Så jag undrar om ni vill ge mig ett tips på en god Jul limpa som jag kan baka till Julen? Tacksam för alla tips!

  • Voikka 8 december 2008

    Jag brukar baka ett litet annorlunda Vörtbröd NWT med recept från vår lokala tidning, lätt att göra och uppskattat av familjen, det blir inte så sött som traditionellt vörtbröd. Ett annat förslag är Karlstadslimpa enl. SVD. Jag har lagt in båda recepten idag så de är sökbara!

  • ackis84 8 december 2008

    Hej.. här kommer ett tips på ett saftigt och gott julbröd.. hopppas det smakar:D

    Julens lingonbröd

  • elpatron 9 december 2008

    Kan nån förklara, vad är en "god jul limpa"?
    Är det som en "glad påsk limpa"? :o
    Gott nytt år limpa, finns det med? :)

  • EmelieSv 9 december 2008

    Här är mitt förslag på ett bröd som jag tucker passar bra till jul:

    Frukt- och nötbröd

  • Eery 9 december 2008

    Spelar roll vilket yrke man har... vi är väll alla här för att få tips och nya ideér(L)
    jag älskar lättbakat så här är mitt tips!

    och jo elpatron beror kanske lite på kryddningen då vad som gör sig bra till vissa högtider men det är klart att det funkar året om

    Snabba julbrödet

  • elpatron 9 december 2008

    Skrivet av Eery den 9 dec 2008

    och jo elpatron beror kanske lite på kryddningen då vad som gör sig bra till vissa högtider men det är klart att det funkar året om
    Snabba julbrödet


    Jo, men jag trodde det hette "god jullimpa" för "god jul limpa" är ngt helt annat när det särskrivs. Varför kan inte folk sluta sär skriva? Det blir så upp hackat och jätte jobbigt att läsa då.

    Det får ju helt annan betydelse oxo, som:

    Fryst kyckling lever
    Fryst kycklinglever

  • Eery 9 december 2008

    ja det är ju tur att det finns folk som förstår endå:Z

  • evaldo 9 december 2008

    Julbröd med fikon och nötter

    2 bröd

    1 st finax lingonbröd, påse
    1 dl hasselnötter, hela
    100 g fikon, torkade


    Se förpackningen
    Det går bra att använda andra varianter av färdiga brödmixer och smaksätta enligt receptet.


    1. Följ påsens anvisning på tillredning, men minska på mjölet med 1 dl. Lägg i stället ner nötkärnorna och grovt hackade fikon. Dela degen i fyra delar. Forma två limpor. Forma de andra delarna till två flätor som läggs utmed ryggen på limpan.
    2. Låt bröden jäsa enligt beskrivningen på paketet. Pensla med uppvispat ägg och grädda bröden enligt paketets anvisningar. Låt kallna under på galler under bakduk. Bröden går bra att frysas in.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.