Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

potatisvatten?

  • catarina68 18 mars 2012

    I ett recept på plankstek med spritsat potatismos och ädelostsås stod det att såsen skall göras med potatisvatten, dvs kokvattnet från potatisen. Har någon en aning om varför man ska använda potatisvatten, och går det lika bra med vanligt vatten? Jag tänkte nämligen göra såsen men inte göra potatismos utan ta klyftpotatis, så jag får inget potatisvatten. Går det lika bra, eller har potatisvattnet några särskilda egenskaper som påverkar såsens smak eller konsistens?

  • MatAnders 18 mars 2012

    Inte smakmässigt mer för stärkelsens skull i rednings syfte.

  • catarina68 18 mars 2012

    Tack! Får väl göra potatismos i alla fall...:)

  • Mistys 18 mars 2012

    Gör som du tänkt och red med potatismjöl eller maizena redning istället. Inte behöver du ändra dina planer bara för potatisvattnets skull.

  • Amika 18 mars 2012

    Jag tänkte precis säga samma sak. :)
    Ha i lite potatismjöl i vattnet bara så får du samma sak som om du kokat potatisen i det. :)

  • Okänd 18 mars 2012

    Aaah, plankstek! (Y)

    Potatisvatten i såsen? Om det handlar om en varm sås och att potatisen skall mosas och sedan spritsas på plankan, har jag några tips.

    1. Att använda potatisvattnet (utgår från att potatisen skalas före kokning) gör man för att såsen lättare låter sig redas p.g.a.stärkelsen som finns kvar i vattnet. Sila dock noga.

    2. En kall sås med ädelost kan också vara läckert på planksteken, då brytningen mellan varmt och kallt höjer smakupplevelsen avsevärt. Rör då ned den smulade osten i t.ex. gräddfil (Crème Fraiche går också bra) och smaka av med salt och svartpeppar.

    3. Potatismoset, s.k. Pommes Duchesse, blir fluffigt, gott och sammetslent om man tillsätter en äggula och ett helt ägg utöver rumsvarmt smör, samt uppvärmd grädde i st.f. mjölk när moset bereds. Tillsätt även lite gurkmeja för den aptitliga färgens skull. Smaka av med salt, malen vitpeppar och malen muskotnöt. Om sedan moset spritsas runt kanten av plankan på ett dekorativt sätt, med lite toppar här och där, kommer inblandningen av ägg att ge en aptitlig, lätt bränd färg på mosets översta delar.

    Lycka till! (Y)

  • soccermum 18 mars 2012

    Tips om du fortfarande vill ha potatisklyftor är att göra dem efter detta recept-då får du potatisvatten ändå :)

    Frasig klyftpotatis

  • soccermum 18 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 18 mar 2012

    2, Potatismoset, s.k. Pommes Duchesse, blir fluffigt, gott och sammetslent om man tillsätter en äggula och ett helt ägg utöver rumsvarmt smör, samt uppvärmd grädde i st.f. mjölk när moset bereds. Tillsätt även lite gurkmeja för den aptitliga färgens skull. Smaka av med salt, malen vitpeppar och malen muskotnöt. Om sedan moset spritsas runt kanten av plankan på ett dekorativt sätt, med lite toppar här och där, kommer inblandningen av ägg att ge en aptitlig, lätt bränd färg på mosets översta delar.

    Lycka till! (Y)


    Detta tips tackar även jag för :)

  • Bumbis 18 mars 2012

    Välkommen till matklubben. Riktigt kul att läsa dina inlägg. Du trycker inte ner någon och kommer med en massa bra tips som vi hemkockar gärna vill läsa. Fortsätt så{kissed}

  • catarina68 18 mars 2012

    Tack LarsDe och Ros för recept och tips!

    Lars' recept var t o m bättre än det jag hade tänkt göra...!

  • lilaklocka 18 mars 2012

    Skrivet av Bumbis den 18 mar 2012

    Välkommen till matklubben. Riktigt kul att läsa dina inlägg. Du trycker inte ner någon och kommer med en massa bra tips som vi hemkockar gärna vill läsa. Fortsätt så{kissed}


    Tycker jag med!!,
    Äntligen någon som ej trycker ner någon.(Y)

  • MosterNettan 27 mars 2012

    Jag har alltid en skvätt potatisvatten i när jag gör sås. Både för stärkelsen och sältan. Dom gånger jag har Findus små gröna ärtor på burk använder jag också lite av det spadet.

  • Okänd 27 mars 2012

    Skrivet av catarina68 den 18 mar 2012

    Tack LarsDe och Ros för recept och tips!

    Lars' recept var t o m bättre än det jag hade tänkt göra...!


    Tack för alla rosor!

    Kommentera gärna mina recept i min gästbok!

    Lycka till vid spisen även i fortsättningen!

  • svengelsk 27 mars 2012

    Använder alltid potatisvatten och grönsaksspad i såsen. Tror jag kan minnas något om att ta vara på vitaminer från avlägsna skolkökslektioner.

  • Milla7777 12 april 2012

    Man använder potatisvattnet som redning... men man behöver inte... gör inte så stor skillnad i smaken...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.